Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2386398_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 4/5 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 217 (Alm. del) af 15.
marts 2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for selvfinansieringsgraden i hhv. år 1,2,3,4 og på længere
sigt af at stimulere økonomien i form af følgende tiltag, som bedes vurderet hver
for sig:
1000 kr. checks
Gavekort
Boligjob-ordning
Kompensationspakker
Fremrykning af offentlig investeringer
Offentlig forbrug?
Svar
Finanspolitikken tilrettelægges generelt med afsæt i den strukturelle offentlige
saldo, som angiver den underliggende stilling på de offentlige finanser ved en gi-
ven finanspolitik. Den strukturelle saldo er renset for virkningen af konjunkturer
mv.
Virkningen på den strukturelle saldo af et givet tiltag vil således afspejle et tiltags
umiddelbare provenuvirkning samt tilbageløb og strukturel adfærd.
Selvfinansieringsgraden af et tiltag opgøres generelt som den andel af den umid-
delbare provenuvirkning efter tilbageløb, der måtte flyde tilbage til de offentlige
finanser via
strukturelle
adfærdsvirkninger, som fx slår igennem i varigt øget ar-
bejdsudbud og derigennem skatteindtægter mv. En positiv adfærdseffekt af et
lempelsestiltag vil betyde, at virkningen på den finanspolitiske holdbarhed er min-
dre end påvirkningen via den umiddelbare lempelse efter tilbageløb.
For de nævnte tiltag i spørgsmålet er der som udgangspunkt tale om midlertidige
tiltag, som ikke har varige adfærdsvirkninger på beskæftigelsen. Selvfinansierings-
graden i forhold til den finanspolitiske holdbarhed er derfor som udgangspunkt
neutral (eller omtrent neutral, hvis der er midlertidige strukturelle virkninger). Der
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: MFU spm. om selvfinansieringsgraden i hhv. år 1,2,3,4, til finansministeren
2386398_0002.png
Side 2 af 3
kan evt. være en undtagelse i forbindelse med midlertidige kompensationspakker,
hvis sådanne ordninger bidrager til at undgå en abrupt og dyb økonomisk krise
med potentielt langvarige skadesvirkninger.
På kort sigt kan midlertidige lempelser af finanspolitikken stimulere aktivitet og
beskæftigelse ved at påvirke efterspørgslen i økonomien i en midlertidig periode.
Sådanne tiltag vil typisk være rettet mod at understøtte den økonomiske aktivitet i
et større økonomisk tilbageslag.
Efterspørgselsvirkningen for to tiltag
hhv. (1) engangsudbetaling af check på
1.000 kr. og (2) fremrykning af offentlige investeringer fra år 2 til år 1
er illustre-
ret i
figur 1
med de skønnede beskæftigelsesvirkninger i år 1-4. Der er tale om mid-
lertidige efterspørgselsvirkninger, som gradvist aftager. Samtidig er virkningerne
på det strukturelle arbejdsudbud af tiltagene
som på længere sigt er bestem-
mende for den strukturelle beskæftigelse
neutral.
I forhold til strukturel saldo vil efterspørgselsvirkninger af et givet tiltag
fx et sti-
muli-tiltag
svare til en konjunkturpåvirkning, som således ikke påvirker den
strukturelle saldo.
Figur 1
Flerårige beskæftigelsesvirkninger af check på 1.000 kr. til ydelsesmodtagere og fremrykning af
offentlige investeringer
1.000 personer
2
1.000 personer
2
1
1
0
0
-1
-1
-2
År 1
År 2
Check på 1.000 kr. til ydelsesmodtagere
År 3
Fremrykning af offentlige investeringer
År 4
-2
Anm.: Figuren illustrerer de niveaumæssige virkninger på beskæftigelsen inkl. flerårige virkninger af dels en check
på 1.000 kr., som beregningsteknisk er forudsat svarende til det besluttede engangstilskud til
ydelsesmodtagere i 2020 med et umiddelbart mindreprovenu på ca. 2¼ mia. kr., og dels en fremrykning af
offentlige investeringer til år 1 fra år 2, som beregningsteknisk er forudsat svarende til en umiddelbar
lempelse på 2�½ mia. kr. i år 1 og en tilsvarende stramning i år 2.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger
Midlertidige efterspørgselsvirkninger på aktivitet og beskæftigelse kan således på
kort sigt bidrage til, at den faktiske offentlige saldo og nettogælden påvirkes i min-
dre grad end den strukturelle saldo.
På længere sigt vil nettogælden imidlertid generelt være steget med et beløb, der
overordnet svarer til virkningen på den strukturelle saldo,
jf. tabel 1
(bemærk, at
virkningen på den strukturelle offentlige saldo af fremrykningen af offentlige inve-
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: MFU spm. om selvfinansieringsgraden i hhv. år 1,2,3,4, til finansministeren
2386398_0003.png
Side 3 af 3
steringer fra år 2 til år 1 sammenlagt er nul, og at den langsigtede virkning på gæl-
den således svarer til virkningen på den strukturelle saldo i begge tilfælde). Det er
altså den strukturelle saldo, og ikke virkningen på den faktiske saldo de første år,
der er bestemmende for den langsigtede gældsvirkning.
Det skal ses i sammenhæng med, at der vil være en tendens til at positive og nega-
tive konjunkturvirkninger af midlertidige tiltag ophæver hinanden over tid, og at
økonomien
herunder beskæftigelsen og konkurrenceevnen
finder tilbage til
samme leje som uden de midlertidige lempelser. Beregningerne er baseret på illu-
strative beregninger på ADAM-modellen, som anvendes til beregningen af de så-
kaldte finanseffekter af finanspolitiske tiltag.
Tabel 1
Virkninger af check på 1.000 kr. til ydelsesmodtagere og fremrykning af offentlige investeringer
Check på 1.000 kr.
til ydelsesmodtagere
Umiddelbart provenuvirkning i år 1 (år 2), mia. kr.
Virkning på strukturel saldo i år 1 (år 2), mia. kr.
Virkning på strukturel saldo i år 1 (år 2), pct. af BNP
Langsigtet virkning på offentlig nettogæld, pct. af BNP
1)
-2¼ (0)
-1¾ (0)
-0,075 (0)
0,07
Fremrykning af
offentlige investeringer
-2�½ (+2�½)
-2 (+2)
-0,085 (+0,085)
0
Anm: Virkningerne i tabellen er afrundet til nærmeste kvarte mia. kr., og nærmeste 0,005 pct. af BNP. I kolonnen
med fremrykning af offentlige investeringer angiver tallet i parentes den forudsætte virkning i år 2, hvor
investeringerne fremrykkes fra
dvs. investeringerne er forudsat øget i år 1 og reduceret tilsvarende i år 2.
1)
På lang sigt vil virkningen på nettogælden blandt andet afhænge af renten på den øgede gæld, dels aktuelt og
dels ved senere refinansieringer ved udløb. Den langsigtede virkning på nettogælden er opgjort efter 30 år.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Der er således
ikke opgjort ”selvfinansieringsgrader i år 1, 2, 3 og 4”
for de seks
tiltag nævnt i spørgsmålet, idet de afledte efterspørgselsvirkninger på den faktiske
saldo på kort sigt
ikke
er udtryk for egentlige selvfinansieringsgrader, herunder i
lyset af, at disse kortsigtede saldovirkninger ikke medfører, at den langsigtede
gældsvirkning er anderledes end virkningen på den strukturelle saldo, jf. ovenfor.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister