Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. maj 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 210 (Alm. del) af 11.
marts 2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser (umiddelbart, efter
tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd) samt virkningen på arbejdsudbud og
BNP ved, at økonomisk fripladstilskud fremover beregnes med udgangspunkt i
begge forældres indkomst, uagtet hvorvidt de danner fælles husstand eller ej.
Forhøjelsen af enlige forsørgers fripladsgrænse skal bortfalde samtidig.
Indfasningen skal kun gælde nye forældre (dvs. par uden børn pr. 31. december
2022). Virkningerne ønskes opgjort for 2023-2025, 2030, 2035 og 2040.
Svar
Husstande med børn i dagtilbud og med samlet årsindkomst under 576.800 kr.
(2021-niveau) er berettiget til økonomisk fripladstilskud. Årsindkomsten består af
personlig indkomst, positiv kapitalindkomst samt aktieindkomst ud over udbytte
på op til 5.000 kr. Den økonomiske friplads aftrappes over et interval (den så-
kaldte fripladsskala) således at familier med årsindkomster under 185.700 kr. er
berettiget til fuldt økonomisk fripladstilskud. Husstande med en samlet årsind-
komst mellem 185.701 kr. og 189.817 kr. betaler 5 pct. af kommunens dagtilbuds-
takst, derefter stiger egenbetalingen med ét pct.-point, hver gang den samlede års-
indkomst stiger med 4.117 kr., således at husstande med en samlet årsindkomst
over 576.800 kr. betaler kommunens fulde takst.
For enlige forsørgere forhøjes indkomstgrænserne med 64.967 kr. Indtægtsgræn-
serne forhøjes derudover med 7.000 kr. pr. hjemmeboende barn under 18 år ud
over det barn, den økonomiske friplads beregnes for.
Der spørges til konsekvenserne af at ændre indkomstgrundlaget for beregningen
af det økonomiske fripladstilskud, således at det ikke længere opgøres på bag-
grund af indkomsten i den husstand, hvor barnet har folkeregisteradresse, men på
baggrund af indkomsten for barnets forældre uanset om de bor i samme husstand.
Samtidig skal forhøjelsen af indkomstgrænserne for enlige forsørgere bortfalde.
1
Der er i nedenstående opgørelse af beregningstekniske årsager set bort fra ind-
komster, der ikke er skattepligtige i Danmark, samt fra indkomster fra forældre
1
Der er taget udgangspunkt i barnets juridiske forældre.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk