Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2270434_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. oktober 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 21 (Alm. del) af 15.
oktober 2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser af at sænke genera-
tionsskifteskatten fra 15 til henholdsvis 10, 5 og 0 pct.?
Svar
Med
Aftale om finansloven for 2020
blev den tidligere regerings særlige lempelse af
bo- og gaveafgiften fra de normale 15 pct. til 5 pct. ved virksomhedsoverdragelser
til nærtstående afskaffet. Efter gældende regler udgør satsen for bo- og gaveafgif-
ten således 15 pct. uanset om en erhvervsvirksomhed overdrages til nærtstående
mv. (dvs. et generationsskifte inden for familien med succession), eller sælges til
en ekstern køber, og salgssummen efter avancebeskatning overdrages til nærtstå-
ende.
En ensartet beskatning på tværs af overdragelsesformer understøtter samfunds-
økonomisk hensigtsmæssige valg i forbindelse med generationsskifte og en mere
hensigtsmæssig investerings- og erhvervsstruktur. Ensartet beskatning sikrer såle-
des, at skattesystemet i mindst mulig grad påvirker, hvorvidt en virksomhed over-
drages til fx eksterne købere eller generationsskiftes inden for familien.
En tilbagerulning af stramningen fra
Aftale om finansloven for 2020
skønnes at med-
føre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 1,3 mia. kr. og ca. 1,0 mia. kr. efter til-
bageløb og adfærd årligt,
jf. tabel 1.
En lempelse af bo- og gaveafgiften ved virk-
somhedsoverdragelser til nærtstående fra de normale 15 pct. til 10 pct. skønnes at
medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,5 mia. kr. årligt,
mens en afskaffelse af bo- og gaveafgiften ved virksomhedsoverdragelser til nært-
stående skønnes at indebære et mindreprovenu på ca. 1,5 mia. kr. årligt efter tilba-
geløb og adfærd.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om de provenumæssige konsekvenser af at sænke generationsskifteskatten fra 15 til henholdsvis 10, 5 og 0 pct., til finansministeren
2270434_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Provenuvirkning ved nedsættelse af satsen for bo- og gaveafgiften ved overdragelse af
erhvervsvirksomhed til nærtstående
Mio. kr. 2020-niveau
Nedsættelse fra de nuværende 15 pct. til
10 pct.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
650
500
500
5 pct.
1.300
1.000
1.000
0 pct.
1.950
1.500
1.500
Anm.: Det er beregningsteknisk lagt til grund, at der i gennemsnit bliver overdraget aktiver til en samlet værdi på ca.
13,5 mia. kr., svarende til forudsætningerne i L 76 (2019-20) fremsat 20. november 2019. Afrundet til
nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
I relation til beregninger af adfærdsvirkninger (herunder arbejdsudbud) af ændrin-
ger i bo- og gaveafgiften lægger ministerierne til grund, at de omtrent er neutrale
for de offentlige finanser.
En lempeligere beskatning ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed til nærtstå-
ende må forventes at føre til, at flere virksomheder overdrages til næste generation
i familien og færre til eksterne købere og erhvervsdrivende fonde. Empiriske stu-
dier viser, at produktiviteten og rentabiliteten falder i virksomheder, der overdra-
ges til et familiemedlem.
En nedsættelsen af bo- og gaveafgiften ved virksomhedsoverdragelser vil betyde
en meget stor skattelettelse til nogle af de mest velhavende danskere.
Det bemærkes, at der i forbindelse med genindførelsen af den ensartede bo- og
gaveafgift med
Aftale om finansloven for 2020
samtidig er indført et retskrav på hen-
stand, således at beskatningen kan afdrages gradvis over 30 år, hvilket i vidt om-
fang begrænser likviditetsbelastningen i forbindelse med generationsskiftet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister