Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. oktober 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 21 (Alm. del) af 15.
oktober 2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser af at sænke genera-
tionsskifteskatten fra 15 til henholdsvis 10, 5 og 0 pct.?
Svar
Med
Aftale om finansloven for 2020
blev den tidligere regerings særlige lempelse af
bo- og gaveafgiften fra de normale 15 pct. til 5 pct. ved virksomhedsoverdragelser
til nærtstående afskaffet. Efter gældende regler udgør satsen for bo- og gaveafgif-
ten således 15 pct. uanset om en erhvervsvirksomhed overdrages til nærtstående
mv. (dvs. et generationsskifte inden for familien med succession), eller sælges til
en ekstern køber, og salgssummen efter avancebeskatning overdrages til nærtstå-
ende.
En ensartet beskatning på tværs af overdragelsesformer understøtter samfunds-
økonomisk hensigtsmæssige valg i forbindelse med generationsskifte og en mere
hensigtsmæssig investerings- og erhvervsstruktur. Ensartet beskatning sikrer såle-
des, at skattesystemet i mindst mulig grad påvirker, hvorvidt en virksomhed over-
drages til fx eksterne købere eller generationsskiftes inden for familien.
En tilbagerulning af stramningen fra
Aftale om finansloven for 2020
skønnes at med-
føre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 1,3 mia. kr. og ca. 1,0 mia. kr. efter til-
bageløb og adfærd årligt,
jf. tabel 1.
En lempelse af bo- og gaveafgiften ved virk-
somhedsoverdragelser til nærtstående fra de normale 15 pct. til 10 pct. skønnes at
medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,5 mia. kr. årligt,
mens en afskaffelse af bo- og gaveafgiften ved virksomhedsoverdragelser til nært-
stående skønnes at indebære et mindreprovenu på ca. 1,5 mia. kr. årligt efter tilba-
geløb og adfærd.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk