Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. juni 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 209 (Alm. del) af 11.
marts 2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser (umiddelbart, efter tilba-
geløb og efter tilbageløb og adfærd) samt virkningen på arbejdsudbud og BNP
ved, at de høje satser for forsørgere, som modtager kontant- og uddannelseshjælp
udfases, således disse fremover modtager samme sats som almindelige kontant- og
uddannelseshjælpsmodtagere? Udfasningen skal foregå ved, at det fremover kun
er dem, som allerede var forældre pr. 1. januar 2023, som kan modtage forsørger-
satsen. Fra 1. januar 2023 vil nye forældre alene modtage den almindelige sats. Be-
regningerne ønskes opgjort for 2023-2025, 2030, 2035 og 2040.
Svar
Med de gældende regler modtager forsørgere højere satser end ikke-forsørgere i
kontanthjælpssystemet,
jf. tabel 1.
Med en gradvis afskaffelse af forsørgersatsen i
kontanthjælpssystemet vil forsørgere, der bliver forældre efter 1. januar 2023, der
ikke i forvejen har hjemmeboende børn under 18 år, og som modtager kontant-
og uddannelseshjælp, modtage samme sats som ikke-forsørgere, der modtager
kontant- og uddannelseshjælp. Den antages i den forbindelse, at tillæg til gravide
ligeledes afskaffes gradvist.
I besvarelsen er det ikke antaget, at den høje sats for forsørgere på integrations-
ydelse afskaffes. Forsørgere på integrationsydelse vil derfor ikke gå ned i ydelse,
og de vil dermed få en højere ydelse end bl.a. forsørgere under 30 år på kontant-
og uddannelseshjælp.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser og arbejdsudbud og BNP ved, at de høje satser for forsørgere, som modtager kontant- og uddannelseshjælp udfases, til finansministeren
2409575_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Udvalgte ydelsessatser i kontanthjælpssystemet, 2021
Kr. (2021-pl)
Kontanthjælp
Fyldt 30 år, forsørger børn
Fyldt 30 år, andre
Enlige forsørgere under 30 år
Forsørgere under 30 år, som ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud
Under 30 år, gravid (passeret 12. svangerskabsuge)
Under 30 år, psykisk syg, forsørgelsespligt
Under 30 år, psykisk syge, udeboende
Under 30 år, udeboende
Uddannelseshjælp
Enlige forsørgere
under 30 år
Forsørgere under 30 år, som ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud
Under 30 år, gravid (passeret 12. svangerskabsuge)
Unger 30 år, psykisk syg, forsørgelsespligt
Under 30 år, psykisk syg, udeboende
Under 30 år, udeboende
12.821
8.973
11.698
15.547
11.698
6.410
6.410
6.410
6.410
11.698
11.698
6.410
15.547
11.698
14.860
10.396
11.698
15.547
11.698
7.541
11.698
11.698
7.541
7.541
7.541
11.698
11.698
7.541
Gældende Satser ved afskaffelse
sats
af forsørgersatsen
Anm.: Listen over saster i kontanthjælpssystemet er ikke udtømmende.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets hjemmeside.
Det er uvist, hvordan sammensætningen i kontanthjælpssystemet ser ud i 2023 og
frem, herunder hvilke typer af familier, der træder ind og ud af kontanthjælpssy-
stemet. I provenuberegningerne er det derfor forudsat, at der hvert år er ca. lige
mange forsørgere i kontanthjælpssystemet, der overgår til satsen for ikke-forsør-
gere på kontant- og uddannelseshjælp.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en gradvis afskaffelse af forsørgersatsen
i kontant- og uddannelseshjælp medfører et umiddelbart merprovenu på ca. 60
mio. kr. i 2023 stigende til ca. 1,3 mia. kr. i 2040,
jf. tabel 2.
Efter skat, tilbageløb og
adfærd skønnes merprovenuet til ca. 30 mio. kr. i 2023 stigende til ca. 0,8 mia. kr. i
2040.
Det bemærkes, at afskaffelsen af forsørgersatsen vil være fuldt indfaset i 2040.
Provenuvirkningen i 2040 svarer derfor til en afskaffelse af forsørgersatsen for alle
forsørgere på kontant- og uddannelseshjælp.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser og arbejdsudbud og BNP ved, at de høje satser for forsørgere, som modtager kontant- og uddannelseshjælp udfases, til finansministeren
2409575_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Provenumæssig konsekvenser af en gradvis afskaffelse af forsørgersatsen i kontanthjælpssystemet
Merprovenu, mio. kr. (2021-pl)
Umiddelbar virkning (før skat)
Virkning efter skat og tilbageløb
Virkning efter skat, tilbageløb og adfærd
2023
60
20
30
2024
120
50
80
2025
190
80
120
2030
560
230
350
2035
920
380
570
2040
1.290
530
810
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Egne beregniner på lovmodellens datagrundlag.
Arbejdsudbud skønnes med betydelig usikkerhed at blive øget med ca. 1.050 fuld-
tidspersoner i 2040,
jf. tabel 3.
Der forventes en positiv BNP-effekt på knap 0,8
mia. kr. i 2040.
Tabel 3
Virkning på arbejdsudbud og BNP af en gradvis afskaffelse af forsørgersatsen i
kontanthjælpssystemet
2023
Arbejdsudbudsvirkning (fuldtidspersoner)
BNP-effekt (mia. kr.)
50
0,0
2024
100
0,1
2025
150
0,1
2030
450
0,3
2035
750
0,6
2040
1.050
0,8
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. og nærmeste 50 fuldtidspersoner fsva. arbejdsudbudsvirkning.
Kilde: Egne beregniner på lovmodellens datagrundlag.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister