Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. juni 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 209 (Alm. del) af 11.
marts 2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser (umiddelbart, efter tilba-
geløb og efter tilbageløb og adfærd) samt virkningen på arbejdsudbud og BNP
ved, at de høje satser for forsørgere, som modtager kontant- og uddannelseshjælp
udfases, således disse fremover modtager samme sats som almindelige kontant- og
uddannelseshjælpsmodtagere? Udfasningen skal foregå ved, at det fremover kun
er dem, som allerede var forældre pr. 1. januar 2023, som kan modtage forsørger-
satsen. Fra 1. januar 2023 vil nye forældre alene modtage den almindelige sats. Be-
regningerne ønskes opgjort for 2023-2025, 2030, 2035 og 2040.
Svar
Med de gældende regler modtager forsørgere højere satser end ikke-forsørgere i
kontanthjælpssystemet,
jf. tabel 1.
Med en gradvis afskaffelse af forsørgersatsen i
kontanthjælpssystemet vil forsørgere, der bliver forældre efter 1. januar 2023, der
ikke i forvejen har hjemmeboende børn under 18 år, og som modtager kontant-
og uddannelseshjælp, modtage samme sats som ikke-forsørgere, der modtager
kontant- og uddannelseshjælp. Den antages i den forbindelse, at tillæg til gravide
ligeledes afskaffes gradvist.
I besvarelsen er det ikke antaget, at den høje sats for forsørgere på integrations-
ydelse afskaffes. Forsørgere på integrationsydelse vil derfor ikke gå ned i ydelse,
og de vil dermed få en højere ydelse end bl.a. forsørgere under 30 år på kontant-
og uddannelseshjælp.