Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
31. maj 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 208 (Alm. del) af 11.
marts 2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser (umiddelbart, efter tilba-
geløb og efter tilbageløb og adfærd) samt virkningen på arbejdsudbud og BNP
ved, at de høje satser for forsørgere, som modtager kontant- og uddannelseshjælp
afskaffes, således disse fremover modtager samme sats som almindelige kontant-
og uddannelseshjælpsmodtagere? Beregningerne ønskes opgjort for 2022-2025,
2030, 2035 og 2040.
Svar
Med de gældende regler modtager forsørgere højere satser end ikke-forsørgere i
kontanthjælpssystemet,
jf. tabel 1.
Med en afskaffelse af forsørgersatsen i kontant-
hjælpssystemet vil forsørgere, der modtager kontant- og uddannelseshjælp, frem-
over modtage samme sats som ikke-forsørgere, der modtager kontant- og uddan-
nelseshjælp. Den antages i den forbindelse, at tillæg til gravide ligeledes afskaffes.
I besvarelsen er det ikke antaget, at den høje sats for forsørgere på integrations-
ydelse afskaffes. Forsørgere på integrationsydelse vil derfor ikke gå ned i ydelse,
og de vil dermed få en højere ydelse end bl.a. forsørgere under 30 år på kontant-
og uddannelseshjælp.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser og arbejdsudbud og BNP ved, at de høje satser for forsørgere, som modtager kontant- og uddannelseshjælp afskaffes, til finansministeren
2406406_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Udvalgte ydelsessatser i kontanthjælpssystemet, 2021
Kr. (2021-pl)
Kontanthjælp
Fyldt 30 år, forsørger børn
Fyldt 30 år, andre
Enlige forsørgere under 30 år
Forsørgere under 30 år, som ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud
Under 30 år, gravid (passeret 12. svangerskabsuge)
Under 30 år, psykisk syg, forsørgelsespligt
Under 30 år, psykisk syge, udeboende
Under 30 år, udeboende
Uddannelseshjælp
Enlige forsørgere
under 30 år
Forsørgere under 30 år, som ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud
Under 30 år, gravid (passeret 12. svangerskabsuge)
Unger 30 år, psykisk syg, forsørgelsespligt
Under 30 år, psykisk syg, udeboende
Under 30 år, udeboende
12.821
8.973
11.698
15.547
11.698
6.410
6.410
6.410
6.410
11.698
11.698
6.410
15.547
11.698
14.860
10.396
11.698
15.547
11.698
7.541
11.698
11.698
7.541
7.541
7.541
11.698
11.698
7.541
Gældende Satser ved afskaffelse
sats
af forsørgersatsen
Anm.: Listen over saster i kontanthjælpssystemet er ikke udtømmende.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets hjemmeside.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en afskaffelse af forsørgersatsen i kon-
tant- og uddannelseshjælp medfører et umiddelbart merprovenu på ca. 1.160 mio.
kr. i 2022 stigende til 1.290 mio. kr. i 2040,
jf. tabel 2.
Efter skat, tilbageløb og ad-
færd skønnes merprovenuet til ca. 730 mio. kr. i 2022 stigende til 810 mio. kr. i
2040.
Tabel 2
Provenumæssig konsekvenser af at afskaffe forsørgersatsen i kontanthjælpssystemet
Merprovenu, mio. kr. (2021-pl)
Umiddelbar virkning (før skat)
Virkning efter skat og tilbageløb
Virkning efter skat, tilbageløb og adfærd
2022
1.160
480
730
2023
1.180
490
740
2024
1.200
500
750
2025
1.210
500
760
2030
1.260
520
790
2035
1.270
530
800
2040
1.290
530
810
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Egne beregniner på lovmodellens datagrundlag.
Arbejdsudbud skønnes med betydelig usikkerhed at blive øget med ca. 950 fultids-
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser og arbejdsudbud og BNP ved, at de høje satser for forsørgere, som modtager kontant- og uddannelseshjælp afskaffes, til finansministeren
2406406_0003.png
Side 3 af 3
personer i 2022 stigende til ca. 1.050 fuldtidspersoner i 2040,
jf. tabel 3.
Der for-
ventes en positiv BNP-effekt på godt 0,7 mia. kr. i 2022 stigende til knap. 0,8 mia.
kr. i 2040.
Tabel 3
Virkning på arbejdsudbud og BNP af at afskaffe forsørgersatsen i kontanthjælpssystemet
2022
Arbejdsudbudsvirkning (fuldtidspersoner)
BNP-effekt (mia. kr.)
950
0,7
2023
1.000
0,7
2024
1.000
0,7
2025
1.000
0,7
2030
1.050
0,8
2035
1.050
0,8
2040
1.050
0,8
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. og nærmeste 50 fuldtidspersoner fsva. arbejdsudbudsvirkning.
Kilde: Egne beregniner på lovmodellens datagrundlag.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister