Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
31. maj 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 208 (Alm. del) af 11.
marts 2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser (umiddelbart, efter tilba-
geløb og efter tilbageløb og adfærd) samt virkningen på arbejdsudbud og BNP
ved, at de høje satser for forsørgere, som modtager kontant- og uddannelseshjælp
afskaffes, således disse fremover modtager samme sats som almindelige kontant-
og uddannelseshjælpsmodtagere? Beregningerne ønskes opgjort for 2022-2025,
2030, 2035 og 2040.
Svar
Med de gældende regler modtager forsørgere højere satser end ikke-forsørgere i
kontanthjælpssystemet,
jf. tabel 1.
Med en afskaffelse af forsørgersatsen i kontant-
hjælpssystemet vil forsørgere, der modtager kontant- og uddannelseshjælp, frem-
over modtage samme sats som ikke-forsørgere, der modtager kontant- og uddan-
nelseshjælp. Den antages i den forbindelse, at tillæg til gravide ligeledes afskaffes.
I besvarelsen er det ikke antaget, at den høje sats for forsørgere på integrations-
ydelse afskaffes. Forsørgere på integrationsydelse vil derfor ikke gå ned i ydelse,
og de vil dermed få en højere ydelse end bl.a. forsørgere under 30 år på kontant-
og uddannelseshjælp.