Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 20 (Alm. del) af 15.
oktober 2020
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske effekter af at afskaffe begrænsningen i
virksomheders fremførsel af underskud, herunder effekten på BNP (i pct. og mio.
kr.), arbejdsudbud, investeringer, statsligt provenu (før og efter tilbageløb og ad-
færd) og råderum årligt frem mod 2025 samt varigt?
Svar
Efter gældende regler kan fremførselsberettigede underskud op til ca. 8,6 mio. kr.
(2020-niveau) fradrages fuldt ud i positiv selskabsskattepligtig indkomst, mens un-
derskud herudover alene kan nedbringe det resterende overskud med 60 pct. i de
år, hvor det fradrages. Uudnyttet underskud kan dog fremføres uden tidsbegræns-
ning til fradrag i senere årsoverskud.
Det er forbundet med en betydelig usikkerhed at vurdere de provenumæssige
konsekvenser ved en ophævelse af underskudsbegrænsningen. I nedenstående
vurdering er taget udgangspunkt i det grundlag, der blev anvendt ved indførelsen
af reglerne i 2012.
En afskaffelse af begrænsningen på underskudsanvendelse skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre et mindreprovenu i 2021 på ca. 1,5 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd. Det varige mindreprovenu skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr. efter tilba-
geløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Det relativt lave varige mindreprovenu ved at afskaffe
reglen skyldes, at afskaffelse af reglen i overvejende grad er udtryk for en udsky-
delse af beskatning. Estimatet er baseret på 2019-tal og det har ikke været muligt
at vurdere konsekvenserne af COVID-19-krisen på mindreprovenuet, men krisen
vil alt andet lige øge dette.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk