Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2283321_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 20 (Alm. del) af 15.
oktober 2020
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske effekter af at afskaffe begrænsningen i
virksomheders fremførsel af underskud, herunder effekten på BNP (i pct. og mio.
kr.), arbejdsudbud, investeringer, statsligt provenu (før og efter tilbageløb og ad-
færd) og råderum årligt frem mod 2025 samt varigt?
Svar
Efter gældende regler kan fremførselsberettigede underskud op til ca. 8,6 mio. kr.
(2020-niveau) fradrages fuldt ud i positiv selskabsskattepligtig indkomst, mens un-
derskud herudover alene kan nedbringe det resterende overskud med 60 pct. i de
år, hvor det fradrages. Uudnyttet underskud kan dog fremføres uden tidsbegræns-
ning til fradrag i senere årsoverskud.
Det er forbundet med en betydelig usikkerhed at vurdere de provenumæssige
konsekvenser ved en ophævelse af underskudsbegrænsningen. I nedenstående
vurdering er taget udgangspunkt i det grundlag, der blev anvendt ved indførelsen
af reglerne i 2012.
En afskaffelse af begrænsningen på underskudsanvendelse skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre et mindreprovenu i 2021 på ca. 1,5 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd. Det varige mindreprovenu skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr. efter tilba-
geløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Det relativt lave varige mindreprovenu ved at afskaffe
reglen skyldes, at afskaffelse af reglen i overvejende grad er udtryk for en udsky-
delse af beskatning. Estimatet er baseret på 2019-tal og det har ikke været muligt
at vurdere konsekvenserne af COVID-19-krisen på mindreprovenuet, men krisen
vil alt andet lige øge dette.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om de økonomiske effekter af at afskaffe begrænsningen i virksomheders fremførsel af underskud, til finansministeren
2283321_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Afskaffelse af begrænsning for fremført underskud
2021
2020-niveau
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
2.250
1.550
1.550
1.450
1.000
1.000
1.000
700
700
300
200
200
250
150
150
150
50
50
2022
2023
2024
2025
Varig
virkning
Anm.: Provenuvirkninger er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger.
Underskudsbegrænsningen medfører en forvridning af investeringsstrukturen væk
fra investeringer med større risiko og højt forventet afkast, idet selskabet mister
skatteværdien af fradraget for akkumulerede underskud, hvis selskabet ophører el-
ler hvis underskuddet på anden måde fortabes. Desuden påføres selskaberne en
likviditetsbelastning og dermed rentetab, når underskuddene først udnyttes senere.
En afskaffelse af underskudsbegrænsningsreglen vil øge afkastet efter skat af inve-
steringer i selskaber, der giver underskud i en periode, og øge incitamentet til at
investere i aktiviteter med større risiko og højt forventet afkast. Reglen skal dog
ses i lyset af, at den begrænser multinationale selskabers mulighed for at placere
underskud i Danmark med henblik på senere modregning i overskud. Under-
skudsbegrænsningsreglerne skønnes at berøre ca. 500 koncerner.
En afskaffelse af underskudsbegrænsningsreglen skønnes at øge investeringerne
svarende til en stigning i kapitalapparatet på 1 mia. kr. (0,02 pct.). Det skønnes at
føre til en stigning i det strukturelle BNP med ca. ¼ mia. kr. og at øge arbejdsud-
buddet med ca. 25 personer årligt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister