Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 18 (Alm. del) af 15.
oktober 2020
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske effekter af hæve loftet for beskæftigel-
sesfradraget med henholdsvis 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000,
9000 og 10.000 kr., herunder effekten på BNP (i pct. og mio. kr.), arbejdsudbud
og statsligt provenu (før og efter tilbageløb og adfærd) årligt frem mod 2025 samt
varigt?
Svar
I 2021 udgør beskæftigelsesfradraget 10,6 pct. af arbejdsindkomsten, dog maks.
40.600 kr. Når skattereglerne i 2012-skattereformen er fuldt indfaset i 2022, udgør
beskæftigelsesfradraget 10,65 pct., dog maks. 41.100 kr. (2021-niveau).
En forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag med 1.000 kr. i 2021 skøn-
nes at indebære et umiddelbart provenutab på 0,45 mia. kr., svarende til 0,3 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd i 2021.
Fra 2022 og frem skønnes det umiddelbare provenutab ved en 1.000 kr.’s forhø-
jelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag at udgøre 0,40 mia. kr., svarende til
0,25 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd opgjort i 2021-niveau,
jf. tabel 1.
Provenutabet ved en forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradraget med
10.000 kr. skønnes at være forbundet med et umiddelbart provenutab på knap 3,5
mia. kr., svarende til omtrent 2,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Stigningen i
provenutabet er således ikke helt lineær i forhold til forhøjelsen, men svagt afta-
gende for hver ekstra forhøjelse med 1.000 kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk