Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2348296_0001.png
Fakta-ark. Status på Bedre Balance I og II
Februar 2019
V-regeringen præsenterede 1. oktober 2015 en plan for at flytte ca. 3.900 statslige
arbejdspladser til byer uden for hovedstadsområdet; den såkaldte
Bedre Balance I.
I
januar 2018 præsenterede VLAK-regeringen en opfølgende plan,
Bedre Balance II,
hvor regeringen tog initiativ til at etablere yderligere ca. 4.000 statslige arbejds-
pladser i byer uden for hovedstadsområdet. Baggrunden for begge planer var et
politisk ønske om at skabe et Danmark i bedre balance.
Ministerierne har siden lanceringen af de to planer udarbejdet implementerings-
planer for flytningerne og etableringerne og er nu i fuld gang med at etablere ar-
bejdspladser ude i landet.
Herunder følger en status for implementeringen. Det er første gang, der gennem-
føres en samlet opfølgning for alle flytninger og etableringer i Bedre Balance I og
Bedre Balance II.
Antal flyttede og etablerede arbejdspladser
Der er pr. november 2018 etableret 4.801 ud af de 7.927 planlagte arbejdspladser i
byer uden for hovedstadsområdet. I alt er 44 ud af de 89 planlagte flytninger og
etableringer afsluttet,
jf. tabel 2.
Dertil kommer, at 9 ud af de 10 uddannelsesstationer, der blev planlagt etableret
med Bedre Balance II har optaget studerende og påbegyndt undervisningen for
skoleåret 2018-2019.
Samlet set har 51 byer uden for hovedstadsområdet har fået tilført nye statslige
arbejdspladser eller uddannelsesstationer.
Ca. 20 pct. af de flyttede arbejdspladser er besat af medarbejdere, der enten allere-
de er flyttet med deres arbejdsplads eller pendler. Andelen varierer på tværs af
institutioner og landsdele. Opgørelsen skal ses i lyset af, at en række af de berørte
arbejdspladser enten var nyoprettede eller ubesatte, da planerne blev lanceret. I
disse tilfælde, har der naturligt ikke været en medarbejder, som har kunnet flytte
med arbejdspladsen.
Tidsplan
Ca. halvdelen af de planlagte flytninger og etableringer er pr. november 2018 af-
sluttet. Enkelte dele af planerne trækker dog længere ud end forudsat i implemen-
teringsplanerne. Visse institutioner er blevet forsinkede, ligesom andre er foran
deres oprindelige planer.
Økonomi
Ministerierne har opdateret deres skøn for de midlertidige omkostninger ved ud-
flytningen. Det har ikke ændret markant på de samlede forventninger. På bag-
grund af ministeriernes statsrapporteringer tegner der sig følgende billede af udgif-
terne,
jf. tabel 1.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 171: MFU spm. om en status på udflytningen af statslige arbejdspladser som følge af Bedre Balance I og Bedre Balance II, til indenrigs- og boligministeren
2348296_0002.png
Side 2 af 12
Tabel 1
Ministeriernes skønnede midlertidige, flytterelaterede udgifter (mio. kr.)
Implementeringsplaner
Bedre Balance I
Bedre Balance II
I alt
910
550
1.460
Status, maj 2018
808
-
808
Status, november 2018
800
556
1.356
Anm.: I totalerne indgår centrale, tværgående udgifter, herunde til Bygningsstyrelsen, den statslige outplacement-pulje
mv. Varige meromkostninger er ikke medregnet. Udlændinge- og Integrationsministeriet har fortsat ikke
udarbejdet en implementeringsplan for Udlændingestyrelsens flytning til Næstved i regi af Bedre Balance I.
Omkostninger forbundet hermed indgår derfor heller ikke i opgørelsen.
Kilde: Ministeriernes implementeringsplaner og statusrapporteringer.
De samlede midlertidige, flytterelaterede udgifter skønnedes i forbindelse med
implementeringsplanerne at udgøre i alt 1.460 mio. kr. Ved nærværende status pr.
november 2018 skønner ministerierne samlede midlertidige, flytterelaterede
udgifter på i alt 1.356 mio. kr.
De skønnede udgifter skal ses i sammenhæng med, at udgifter til flytningen af
Udlændingestyrelsen til Næstved endnu ikke medregnet. Skønnet skal endvidere
ses i lyset af, at etableringen af en række institutioner i regi af Bedre Balance II
finansieres særskilt, herunder som følge af forsvarsforliget og
En skatteforvaltning i
hele Danmark.
Regeringen har fra centralt hold medfinansieret ca. 45 pct. af de oprindeligt
skønnede udgifter i Bedre Balance I og ca. 53 pct. af de oprindeligt skønnede
udgifter i Bedre Balance II.
Regeringen vil fortsat følge implementeringen af Bedre Balance I og II.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 171: MFU spm. om en status på udflytningen af statslige arbejdspladser som følge af Bedre Balance I og Bedre Balance II, til indenrigs- og boligministeren
2348296_0003.png
Bilag. Oversigt over status
Tabel 2
Oversigt over ministeriernes status på udflytning af statslige arbejdspladser
november 2018
Antal årsværk,
(impl.plan)
Flyttede/
etablerede arbejdspladser,
November 2018
1
Forventet
Forventet afslutning
afslutning,
(november 2018)
(impl.planer)
Forventede
omkostninger
(impl. planer)
Forventede
omkostninger
(november 2018)
Myndighed
Udenrigsministeriet
- Danida Fellowship Centre
- Dele af Fiskeristyrelsen
By
Bedre Balance
Holbæk
Augustenborg
14
38
0
15
2
Sep. 2017
2018
3
Medio 2020
Afsluttet
1,6
-
1,6
-
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Finansministeriet
- Statens Administration
- Dele af Statens Administration til
Udbetaling Danmark
- Dele af Statens IT
Hjørring
UDK’s regionale
centre i
Hillerød, Frederikshavn
og Holstebro
Augustenborg
228,5
73,5
235
73,5
Jun. 2017
Jan. 2017
Afsluttet
Afsluttet
52,6
25,9
53,8
38,0
Bedre Balance I
Bedre Balance I
5
5,0
-
Afsluttet
-
-
Bedre Balance I
- Dele af MODST
Hjørring
20
0
4
12
2019
2019
3,1
5,8
Bedre Balance II
- Dele af MODST
Viborg (Nævnenes Hus)
April 2018
Afsluttet
Bedre Balance II
- Dele af Statens IT
- Dele af Digitaliseringsstyrelsen
5,6
Augustensborg
20
18
2019
Afsluttet
0,7
0,7
Bedre Balance II
Nykøbing F.
13
10
2018
Afsluttet
0
0
Bedre Balance II
Erhvervsministeriet
- Søfartsstyrelsen
Korsør
191,2
71
Ultimo 2017
Afsluttet
7
44,7
29,3
Bedre Balance I
FIU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 171: MFU spm. om en status på udflytningen af statslige arbejdspladser som følge af Bedre Balance I og Bedre Balance II, til indenrigs- og boligministeren
2348296_0004.png
Side 4 af 12
Tabel 2
Oversigt over ministeriernes status på udflytning af statslige arbejdspladser
november 2018
- Dele af Patent- og Varemærkestyrel-
sen (BBI)
- Dele af Erhvervsstyrelsen (BBI)
- Nævnenes Hus (BBI)
- Dele af Patent- og Varemærkestyrel-
sen (BBII)
- Dele af Erhvervsstyrelsen (BBII)
5
- Nævnenes Hus (BBII)
- Miljømærkesekretariatet
Ikast
Nyk. F. og Esbjerg
Viborg
Ikast
Nykøbing F.
Viborg
Løgstør
35
26,7
150,8
10,0
56
8
13,8
9
19,4
41
31
162
0
10
4
6
Ultimo 2017
Jan. 2017
Jan. 2017
2019
2021
2019
2020
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
2019
2021
2019
2020
11,8
6,0
68,9
5,0
1,0
1,0
7,5
12,8
6,0
25,2
3,4
0,7
1,0
7,5
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Skatteministeriet
- Dele af Skatteankestyrelsen
- Dele af SKAT
10
- Spillemyndigheden
11
- Skatteministeriets koncern
Silkeborg
Rønne, Herning, Aalborg,
Ribe, Odense, Næstved
og Horsens
Odense
Flere
12
25
110
55
1.726
13
25
110
55
1.506
14
Mar. 2016
Ultimo 2017
Nov. 2016
2020
Afsluttet
-
10
Afsluttet
Ultimo 2020
0,3
28,7
13,2
0,3
8,4
7,1
15
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Økonomi- og Indenrigsministeriet
- Dele af Ankestyrelsen
- Dele af De Økonomiske Råds
Sekretariat
Aalborg
Horsens
53
28,0
54
0
Medio 2016
Medio 2019
Afsluttet
Medio 2019
10,1
6,3
9,2
6,3
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Justitsministeriet
- Civilstyrelsen
Viborg
88
93
16
Jul. 2017
Afsluttet
31,2
14,3
Bedre Balance I
FIU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 171: MFU spm. om en status på udflytningen af statslige arbejdspladser som følge af Bedre Balance I og Bedre Balance II, til indenrigs- og boligministeren
2348296_0005.png
Side 5 af 12
Tabel 2
Oversigt over ministeriernes status på udflytning af statslige arbejdspladser
november 2018
- Dele af Politiet
- Dele af Justitsministeriets departe-
ment
Holstebro og Vejle
Viborg
127
3,0
110
17
3
Maj 2019
Januar 2019
Maj 2019
2019
72,0
0
79,2
0,5
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Forsvarsministeriet
- Dele af Forsvarsministeriets
Personalestyrelse
- Forsvarets søopmålere
- Nettotilførsel som følge af
forsvarsforliget
18
Hjørring
Aalborg
Flere
32
13
600
32
13
18
Aug. 2016
Ultimo 2016
2023
Afsluttet
Afsluttet
8,8
3,8
18
6,6
3,8
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
- Udlændingestyrelsen (BBI)
- Udlændingestyrelsen (BBII)
20
Næstved
Næstved
375
15
0
2020
2020
-
19
0,1
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Børne- og Socialministeriet
- Rådet for Socialt Udsatte
- Socialstyrelsen
- Børnerådet
- Det Centrale Handicapråd og
Frivilligrådet
Rønne
Odense
Billund
Brovst
5
184
16
11
7
185
11
0
Dec. 2016
Dec. 2017
Nov. 2017
2020
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Sep. 2019
0,8
27,2
2,5
3,0
0,4
21,0
2,2
3,0
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Sundheds- og Ældreministeriet
- Dele af Styrelsen for
Patientsikkerhed (BBI)
Aarhus, Kolding og
Randers
100
96
21
Ultimo 2017
Afsluttet
19,0
26,4
Bedre Balance I
FIU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 171: MFU spm. om en status på udflytningen af statslige arbejdspladser som følge af Bedre Balance I og Bedre Balance II, til indenrigs- og boligministeren
2348296_0006.png
Side 6 af 12
Tabel 2
Oversigt over ministeriernes status på udflytning af statslige arbejdspladser
november 2018
- Styrelsen for Patientklager
- Styrelsen for Patientsikkerhed (BBII)
- Etisk Råd
- Nationalt Genom Center
23
Aarhus
Slagelse
Kolding
Afklares
140
12
4
10
69
22
0
0
0
2019
2020
2019
-
2019
2020
2019
2020
85,8
1,0
1,5
-
123,9
1,0
1,5
-
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Beskæftigelsesministeriet
- Arbejdsskadestyrelsen til ATP
- Dele af Arbejdstilsynet (BBI)
- Dele af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering (BBI)
- ATP/UDK-funktioner for BM
- Dele af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering (BBII)
- Dele af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering (BBII)
26
- Dele af Arbejdstilsynet (BBII)
- Lønmodtagernes Garantifond
- Lønmodtagernes Fond for
Tilgodehavende Feriemidler
27
ATP’s regionale centre i
Haderslev, Vordingborg
og Hillerød
Slagelse
Brønderslev
ATP’s regionale centre i
Haderslev, Frederikshavn
og Holstebro
Rønne
Brønderslev
Hadsten
Frederikshavn
Frederikshavn
430
50
37
90
7
4
7
33
13
153
24
51
37
86
7
4
7
22
0
Medio 2018
Medio 2016
Primo 2017
Okt. 2016
2018
2018
2018
2019
2020
28
Ultimo 2018
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
2019
2021
128,1
6,5
10,5
16,2
1,6
-
0,8
10,7
0
116,0
25
4,4
8,4
16,2
1,2
-
0,8
10,7
0
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
- Danmarks Akkrediteringsinstitution
- Dele af Styrelsen for Forskning og
Uddannelse (Sekretariatet for
Danmarks Frie Forskningsfond) -
Holbæk
Odense
42
39
0
42
Medio 2017
Ultimo 2016
Medio 2020
Afsluttet
4,1
4,1
4,1
4,7
Bedre Balance I
Bedre Balance I
FIU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 171: MFU spm. om en status på udflytningen af statslige arbejdspladser som følge af Bedre Balance I og Bedre Balance II, til indenrigs- og boligministeren
2348296_0007.png
Side 7 af 12
Tabel 2
Oversigt over ministeriernes status på udflytning af statslige arbejdspladser
november 2018
- Danmarks Innovationsfond
- Sekretariatet for Studievalg Danmark
- Styrelsen for Forskning og
Uddannelse (IUP)
- Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte
29
(Bevillingsenheden)
Aarhus
Odense
Svendborg
Svendborg
36
4
28
18
0
1
0
12
2019
2019
2019
2019
2019
2019
2019
2019
11,7
6,9
11,7
5,9
17,6
18,9
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Undervisningsministeriet
- Danmarks Evalueringsinstitut
- Nationalt Center for Undervisning i
Natur, Teknik og Sundhed
- Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Holbæk
Sorø
Holbæk
80
13
30
95
31
0
11
0
Ultimo 2017
Ultimo 2017
2020
Medio 2020
Afsluttet
Medio 2020
7,3
4,1
4,1
9,5
1,7
4,1
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Kulturministeriet
- Jagt- og Skovbrugsmuseet
- Dele af Slots- og Kulturstyrelsen
- Idrættens Analyseinstitut
- Nota
- Dansk Sprognævn
- Lokale- og Anlægsfonden
Auning
Nykøbing F.
Aarhus
Nakskov
Bogense
Nyborg
12
32
60
8
81
15
14
18
62
0
0
0
0
Ultimo 2017
Medio 2017
2018
2019
35
2019
2019
Afsluttet
Afsluttet
Ultimo 2018
34
-
Primo 2019
2019
17,2
33
23,9
1,9
38,2
6,6
5,1
17,0
6,6
2,1
38,2
6,6
4,2
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Miljø- og Fødevareministeriet
- Dele af Landbrugsstyrelsen
36
Augustenborg, Tønder og
37
Skælskør
335
38
348
2018
Afsluttet
39
98,9
111,0
40
Bedre Balance I
FIU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 171: MFU spm. om en status på udflytningen af statslige arbejdspladser som følge af Bedre Balance I og Bedre Balance II, til indenrigs- og boligministeren
2348296_0008.png
Side 8 af 12
Tabel 2
Oversigt over ministeriernes status på udflytning af statslige arbejdspladser
november 2018
- Naturstyrelsen
Randbøl
Augustenborg
- Dele af Miljøstyrelsen (BBI)
Slagelse
- Dele af Kystdirektoratet
- Miljøstyrelsen (BBII)
Lemvig
Odense
61
15
440
61
15
221
41
67
18
38
81
20
Feb. 2017
Jun. 2018
Nov. 2016
Medio 2016
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Uge 17 2019
36,4
36,1
Bedre Balance I
Bedre Balance I
11,2
4,1
204,4
13,4
1,7
167
42
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet
- Færdselsstyrelsen og
Taksationssekretariatet
- Havarikom. for Civil Luftfart og
Jernbane
43
- Dele af Banedanmark (BBI)
- Dele af Bygningsstyrelsen
- Dele af Banedanmark (BBII)
46
- Dele af Trakfik-, Bygge- og
Boligstyrelsen
Ribe og Viborg
Ringsted
44
Ringsted og
Fredericia
Skanderborg
Ringsted
Ribe
73
11
310
32
60
40
73
8
144
32
0
29
Ultimo 2017
Medio 2016
Ultimo 2017
Okt. 2016
2020
2019
Afsluttet
Afsluttet
Primo 2020
Afsluttet
2020
2019
18,3
4,1
17,3
6,8
0,6
8,1
14,0
4,1
29,4
45
9,4
0,6
8,1
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Energi-, Forsynings og
Klimaministeriet
- Geodatastyrelsen
- Dele af Energinet.dk (BBI)
- Dele af Energistyrelsen
- Dele af DMI
- Dele af GEUS
47
Aalborg
Esbjerg og
Fredericia
Esbjerg
Karup
Aarhus
94
56
44
7
16,4
96
39
41
7
9
Ultimo 2016
Medio 2017
Dec. 2017
Dec. 2017
Sep. 2017
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
46,7
8,1
14,0
2,1
5,3
35,2
2,0
14,0
2,3
1,6
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
FIU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 171: MFU spm. om en status på udflytningen af statslige arbejdspladser som følge af Bedre Balance I og Bedre Balance II, til indenrigs- og boligministeren
2348296_0009.png
Side 9 af 12
Tabel 2
Oversigt over ministeriernes status på udflytning af statslige arbejdspladser
november 2018
- Dele af Energinet (BBII)
- Forsyningstilsynet (tidl.
48
Energitilsynet)
- Koncernfælles funktioner
49
- Statsligt Gasselskab
50
- Statsligt Gasselskab
50
Stenlille
Frederiksværk
Esbjerg og Aalborg
Stenlille
Svinninge
Viborg
10
97
8
103
18
67
0
0
0
-
-
-
2019
2019
2019
-
-
-
Medio 2019
4. kvt. 2019
Afklares
-
-
-
1,5
23,5
1,8
50
1,5
23,5
0,0
-
-
-
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
50
- Statsligt Gasselskab
50
50
Tværgående
- Center for Markedsovervågning i
Sikkerhedsstyrelsen
51
- Måltal for udvidelse af Statens
Administration
52
Esbjerg
Hjørring
6,7
75
1
2019
2019
1,8
1,8
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Total, indberetninger
BBI
53
BBII
54
Samlede udgifter BBI+BBII
7.927,0
4.800,5
2.748,5
2.052,0
Fællesudgifter BBI
Fællesudgifter BBII
1.387,3
58,0
14,7
1.460,0
1.270,6
71,1
14,7
1.356,7
Anm.: Varige meromkostninger er som udgangspunkt ikke medregnet. Ved spænd er gennemsnittet anvendt. Afvigelser i sum skyldes afrundinger.
Kilde: Ministeriernes indberetninger.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 171: MFU spm. om en status på udflytningen af statslige arbejdspladser som følge af Bedre Balance I og Bedre Balance II, til indenrigs- og boligministeren
2348296_0010.png
Side 10 af 12
Antallet af flyttede arbejdspladser stemmer ikke nødvendigvis overens med antallet af ÅV, idet der flyttes hele arbejdspladser.
Ressortansvaret for fiskeriområdet er overført til Udenrigsministeriet, jf. kongelig resolution af 7. august 2017. Udflytningen af planlagte 38 årsværk med opgaver inden for fiskeriområdet
fra den tidligere Landbrugs- og Fiskeristyrelse er derfor opført under Udenrigsministeriet. Regeringens koordinationsudvalg har i september 2017 besluttet, at de resterende arbejdspladser
fra Fiskeristyrelsen fastholdes i København.
3
Forventet afslutning blev udarbejdet, inden Bygningsstyrelsen havde haft mulighed for at lave en konkret plan for, hvornår det ville være muligt for Landbrugs- og Fiskeristyrelsen at
afslutte flytningen af arbejdspladser til Augustenborg.
4
Flytning af opgaver til Nævnenes Hus indebærer en ressortoverførsel af 2,3 årsværk til Erhvervsministeriet. Årsværkene er talt med i totalen her.
5
Digitaliseringsstyrelsen flytter 13 årsværk vedrørende support af BorgerDK og NemHandel til Nykøbing Falster. Årsværkene overføres ved flytningen til Erhvervsstyrelsen. Ved
opgørelse af samlet økonomi i flytningerne, herunder medfinansiering, er årsværkene medregnet som en del af Erhvervsstyrelsen.
6
Det bemærkes, at oplysningerne i rækken alene dækker over hhv. ressortomflytning af 3 årsværk vedrørende NemHandel samt omflytning af opgaveløsning for 13 årsværk vedrørende
support af BorgerDK fra Digitaliseringsstyrelsen til Erhvervsstyrelsen. For oplysninger om hvor mange arbejdspladser, der reelt er flyttet til Nykøbing F samt tilhørende omkostninger,
henvises til Erhvervsministeriets besvarelse. Nærværende er koordineret med Erhvervsstyrelsen.
7
Søfartsstyrelsen flyttede hovedkontor og adresse til midlertidige lokaler i Korsør i november 2017, og er således formelt udflyttet. Søfartsstyrelsen forventes at flytte ind i permanente
lokaler medio 2019. Der pågår pt. en konstruktiv og god dialog med Slagelse Kommune om at finde egnede lokaler i det centrale Korsør, som skal udgøre en maritim ramme om Søfarts-
styrelsens fremtidige aktiviteter i byen.
8
Der flyttes herudover 13 årsværk fra Digitaliseringsstyrelsen vedrørende support af BorgerDK og NemHandel til Nykøbing Falster. Årsværkene overføres ved flytningen til Erhvervssty-
relsen.
9
Efter aftale med MODST flyttes 2,3 årsværk fra Helbredsnævnets sekretariat og ikke 2,8 årsværk. Foruden de i tabellen anførte årsværk tilføres 3,2 årsværk fra klageinstansen vedrørende
kommunernes afgørelser efter byggeloven, der flyttes fra Nykøbing Falster til Nævnenes Hus i Viborg.
10
90 af de oprindeligt planlagte udflytninger i forbindelse med
Bedre Balance
vil indgå som led i udflytningerne i forbindelse med
Et nyt skattevæsen
og
En skatteforvaltning i hele Danmark
oven i
de ca. 1.600 nye udflytninger, som er planlagt heri, og vil blive gennemført i forbindelse med lokaliseringen af det nye skattevæsen.
11
Der er ca. 75-80 medarbejdere i Spillemyndigheden. Heraf er ca. 15 fortsat placeret i Jylland og København, hvor de udfører landbaseret tilsyn, mens fem allerede var placeret i Odense
inden udflytningen. De 55 udflyttede arbejdspladser udgør de arbejdspladser, der var placeret i København før udflytningen og blev udflyttet til Odense.
12
Der etableres nye arbejdspladser i Hjørring, Aalborg, Thisted, Struer, Skive, Randers, Ringkøbing, Herning, Silkeborg, Aarhus, Horsens, Ribe, Middelfart, Tønder, Haderslev, Odense,
Svendborg, Maribo, Næstved, Roskilde og Rønne.
13
Tallet inkluderer 90 arbejdspladser, der oprindeligt var forudsat etableret ude i landet i forbindelse med Bedre Balance I, men som i stedet etableres i forbindelse med Bedre Balance II.
14
Der er etablereret 1.506 arbejdspladser i byer uden for Hovedstadsområdet. Disse er en blanding af nyrekrutteringer, genansættelser og flytninger.
15
I forbindelse med reorganiseringen af Skatteforvaltningen er der tilført 360 mio. kr. til lokalisering af nye styrelser i perioden 2018 til 2020. Bedre Balance II flytninger indgår som en del
af den samlede lokaliseringsplan for Skatteministeriets område sammen med et stort antal nyrekrutteringer. Det er derfor ikke muligt at opgøre de isolerede omkostninger til Bedre Balance
II.
16
Antallet omfatter samtlige medarbejdere i Civilstyrelsen, herunder medarbejdere deltid, studentermedhjælpere mv.
17
Antallet omfatter nyoprettede stillinger i Holstebro og Vejle siden februar 2018. Det bemærkes, at i dele af denne periode er dobbeltdrift.
18
På forsvarsministeriets område etableres netto 600 årsværk ude i landet, som følge af Aftale på Forsvarsområdet 2018-2023. De nye årsværk vil blive tilført i løbet af forligsperioden, og
forventes først fuldt ud etableret i 2023. Af samme grund følges implementeringen på Forsvarsministeriets område ikke løbende, sådan som det er tilfældet for de øvrige ministerområder.
19
Der foreligger ikke et endeligt skøn for det samlede antal årsværk samt udgifterne forbundet med flytningen af Udlændingestyrelsen til Næstved.
20
Udlændingestyrelsen etablerer 15 arbejdspladser i Næstved foruden de 350-400, som skal flyttes i runde 1. Udlændinge- og Integrationsministeriet har endnu ikke fremsendt en
implementeringsplan for Bedre Balance I, idet Udlændingestyrelsen først i 2019 kan udfærdige en implementeringsplan for flytningen i 2020.
21
Grundet fald i antallet af de klagesager, der skal behandles af den nye enhed i Aarhus, er antallet af ÅV i enheden med den nuværende bemanding nedjusteret til den faktiske
opgavemængde. Det bemærkes, at Sundheds- og Ældreministeriet sideløbende har oprettet 16 stillinger i tilsynsenhederne i Randers og Kolding, som følge af styrkelse af tilsynsområdet, så
Sundheds- og Ældreministeriet i alt har oprettet 96 nye statslige stillinger i Jylland.
22
Der er besat 82 stillinger i styrelsen i Aarhus i perioden janaur til november 2018. De 13 af disse erstatter medarbejdere som var ansat i de kontorer, der flyttede til Aarhus som led i BB1,
men som har forladt disse kontorer
hovedsageligt som led i intern rokering i styrelsen i Aarhus.
23
Nationalt Genom Center etableres som selvstændig enhed i løbet af 2019.
1
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 171: MFU spm. om en status på udflytningen af statslige arbejdspladser som følge af Bedre Balance I og Bedre Balance II, til indenrigs- og boligministeren
2348296_0011.png
Side 11 af 12
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring opgør antallet af flyttede arbejdspladser/årsværk ekskl. vakante stillinger, hvorfor personaleomsætning påvirker antallet af flyttede arbejdsplad-
ser/årsværk.
25
Hertil kommer udgifter til myndighedsoverdragelse (11,4 mio. kr.), forhøjelse af feriepengeforpligtigelse (3,3 mio. kr.) og betaling af ATP for ydelser for den indledende forberedelse af
myndighedsoverdragelsen (1,6 mio. kr. afholdt i 2015) i alt 132,3 mio. kr.
26
Etableringen af lufthavnstilsynet hos STAR Brønderslev udspringer af finanslovsaftalen for 2018 mellem Regeringen og DF. Bevillingen er på 2,2 mio. kr. årligt i perioden 2018-2021.
Der er i forbindelse med etableringen tale om nyoprettede job i STAR Brønderslev.
27
Tidsplanen vedrører de 22 årsværk, som flyttes fra København. Der tilføres yderligere 11 årsværk, som først forventes ansat i 2021.
28
De nye årsværk etableres som følge af ny ferielovgivning, der først har virkning for ansættelsesforhold, der påbegyndes i 2019 og fremefter.
29
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte har etableret en forpost i midlertidige lokaler i Svendborg, men overtager først primo februar 2019 det permanente lejemål
30
Der er sket en effektivisering af stabsfunktionerne med en chefstilling og overflyttet en medarbejder fra det regionale kontor i København til det regionale kontor i Vejle. Det betyder, at
det samlede antal arbejdspladser, der flytter fra København til Sorø er reduceret fra ca. 13 til 11.
31
Heraf har ca. 12 årsværk arbejdssted på deres bopælsadresse udenfor Københavnsområdet.
32
Årsværkene er baseret på FL16. Der er tale om 13 årsværk, som udflyttes.
33
Udover transaktionomkostningerne på 17,2 mio. kr. skal der foretages bygningstilpasninger på den nye lokation til Jagt- og Skovbrugsmusset. Disse håndteres særskilt, jf. note 52 vedr.
fællesudgifter.
34
Opsigelse af lejemål i København er fastsat til d. 1.12 2018, men på dette tidspunkt er arbejdspladserne endnu ikke færdigetableret i Aarhus, ligesom der fortsat er proces vedr. ansættelse
af ny direktør.
35
Nota flytter størstedelen af sine medarbejdere til Nakskov i 2019, men forventes først endeligt at have alle 81 årsværk på plads i Nakskov ved udgangen af 2023.
36
Tidl. NaturErhvervstyrelsen
37
Fire af de årsværk, der tidligere var sat til udflytning til Augustenborg flyttes i stedet til Tystofte ved Skælskør. Fem af de flyttede årsværk er efter flytningen overført til Statens IT,
hvorfor de er udgået fra Landbrugsstyrelsens måltal, men har fastholdt arbejdssted i Augustenborg. Endelig er Landbrugsstyrelsens måltal reduceret med 38 årsværk som følge af udskillelse
af fiskeriområdet, jf. kongelig resolution af 7. august 2017.
38
Som følge af ændrede interne prioriteringer mellem Landbrugsstyrelsen og Miljøstyrelsen i Miljø- og Fødevareministeriet, forskydes antallet af årsværk der udflyttes mellem de to styrel-
ser, således at Landbrugsstyrelsen flytter yderligere 4 årsværk i forhold til måltallet, og Miljøstyrelsen flytter tilsvarende 4 årsværk færre end måltallet.
39
Udflytningen af arbejdspladser blev afsluttet første halvår 2018 i midlertidige lokaler. Det udestår at flytte ind på Augustenborg slot, hvilket forventes at ske primo 2019.
40
Det bemærkes, at der ikke er korrigeret for midler, der skal tilgå Fiskeristyrelsens udflytning til Augustenborg.
41
Nye arbejdspladser etableret på to adresser (forposten) i Odense.
42
Der er ikke grundlag for at ændre prognosen nu.
43
Antallet af årsværk i Havarikommissionen er reduceret fra 11 årsværk til 8 årsværk.
44
Havarikommissionen har flyttet alle berørte arbejdspladser til Ringsted. Man anvender halfaciliteter i Roskilde.
45
Jf. akt 109 22/05-2018 om OPP-byggeri i Ringsted, skal Banedanmarks matrikel i Ringsted klargøres til byggeplads. Dette medfører yderligere omkostninger til nedrivning af bygning
samt opførelse af lager og pavillioner, i alt 10,5 mio. kr.
46
Banedanmark skal flytte 270 arbejdspladser til Ringsted i regi af Bedre Balance I. Ny kontorbygning forventes indflytningsklar primo 2020.
47
Der etableres op til 49 arbejdspladser i Esbjerg relateret til myndighedsopgaver på PSO-området. Opgaverne er flyttet til Esbjerg og overdraget fra Energinet til Energistyrelsen primo
2018. Herudover flyttes 7 arbejdspladser fra Energinet.dk i Ballerup til Energinet.dk i Fredericia.
48
Bygningsstyrelsen har overtaget bygningen, Forsyningstilsynet skal flytte ind i. Tidsplanen hedder indflytning i 4 kvt. 2019.
49
Titlen dækker over koncernfælles udbuds- og peronaleadministrative opgaver. Det er besluttet, at lukke den koncerfælles udbudsfunktion, efter der er truffet beslutning om at oprette en
fællesstatslig udbudsrådgivning. Det er besluttet, at nedlægge de koncernfælles personaleadministrative opgaver, og der etableres en ny administrativ løsning, hvorved de enkelte
institutioner indkøber personaleadministrative ydelser direkte ved Statens Administration i Hjørring.
50
Der er i dag tre store selskaber, der varetager gasdistribution i Danmark. Regeringen ønsker at konsolidere disse selskaber i et statsligt selskab. Flytningen forudsætter, at der indgås aftale
med HMNNaturgas I/S om konsolidering af gasdistributionssektoren, og tidshorisonten afhænger således også heraf. Omkostninger indgår i den samlede økonomi for konsolideringen af
gasdistr.ibutionssektoren.
24
FIU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 171: MFU spm. om en status på udflytningen af statslige arbejdspladser som følge af Bedre Balance I og Bedre Balance II, til indenrigs- og boligministeren
2348296_0012.png
Side 12 af 12
Der etableres et nyt Center for Markedsovervågning i Sikkerhedsstyrelsen. Der overføres arbejdspladser fra Sundheds- og Ældreministeriets, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets
samt Transport-, Bygnings og Boligministeriets områder.
52
Det er besluttet at undersøge, om flere kunder og/eller opgaver kan overgå til Statens Administration. Der er fastsat et måltal herfor på 75 årsværk. Der har siden primo 2018 pågået en
analyse mhp. overdragelse af løn- og regnskabsopgaver fra Justitsministeriets område, som endnu ikke er afsluttet. Tilsvarende arbejdes der med at fastlægge mulighederne for at udvide
opgavevaretagelsen hos de eksisterende kunder hos Statens Administration. En endelig implementeringsplan afventer færdiggørelsen af de to analyser.
53
Fællesudgifter dækker bl.a. ekstraordinære omkostninger til Bygningsstyrelsen ifm. lokaliseringen af de øvrige statslige institutioner, samt de dele af Jagt- og Skovbrugsmuseets
bygningstilpasninger, der ikke
på samme vis som øvrige bygningstilpasninger
indeholdes i den løbende huslejebetaling samt yderligere medfinansiering til visse institutioner.
54
Fællesudgifter dækker bl.a. ekstraordinære omkostninger til Bygningsstyrelsen ifm. lokaliseringen af de øvrige statslige institutioner samt midler til den centrale pulje til outplacement.
51