Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2281108_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 17 (Alm. del) af 15.
oktober 2020
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske effekter af hæve beskæftigelsesfradra-
get med henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 pct., herunder effekten på BNP (i
pct. og mio. kr.), arbejdsudbud, samt statsligt provenu (før og efter tilbageløb og
adfærd) årligt frem mod 2025 samt varigt?
Svar
I 2021 udgør beskæftigelsesfradraget 10,6 pct. af arbejdsindkomsten, dog maks.
40.600 kr. Når skattereglerne i 2012-skattereformen er fuldt indfaset i 2022, udgør
beskæftigelsesfradraget 10,65 pct., dog maks. 41.100 kr. (2021-niveau).
En forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med 1 pct.-point i 2021 suppleret med en
parallel forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag med 3.900 kr., så det
maksimale fradrag opnås ved samme indkomstniveau, som efter gældende regler,
skønnes at indebære et umiddelbart provenutab på 2,3 mia. kr., svarende til 1,7
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2021.
Fra 2022 og frem skønnes det umiddelbare provenutab ved en 1 pct.-points for-
højelse af beskæftigelsesfradraget at udgøre 2,2 mia. kr., svarende til 1,6 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd opgjort i 2021-niveau,
jf. tabel 1.
Det lidt højere provenutab i 2021 end i de efterfølgende år skal blandt andet ses i
lyset af afrundingsreglerne for det maksimale beskæftigelsesfradrag, hvor regule-
ringsprincipperne i personskatteloven indebærer, at der rundes op til nærmeste
100 kr. Således er den parallelle forhøjelse på 3.900 kr. i 2021, hvor den i årene ef-
ter 2021 er 3.800 kr.
Provenutabet ved en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget er omtrent proportional
med antallet af pct.-point fradraget øget. Således vurderes en forhøjelse med 10
pct.-point (med parallel forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag) at være
forbundet med et umiddelbart provenutab på knap 23 mia. kr., svarende til om-
trent 16�½ mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. I forhold til sidstnævnte skal det dog
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om de økonomiske effekter af hæve beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 pct, til finansministeren
2281108_0002.png
Side 2 af 3
bemærkes, at der ved så relativt store ændringer i indkomstbeskatningen er bety-
delig usikkerhed forbundet med de opgjorte adfærdsvirkninger.
Tabel 1
Provenutab ved en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med 1-10 pct.-point, 2021-25 og varigt
Umiddelbart provenutab
2021
2022-25
Varigt
Forhøjelse
1 pct.-point
2 pct.-point
3 pct.-point
4 pct.-point
5 pct.-point
6 pct.-point
7 pct.-point
8 pct.-point
9 pct.-point
10 pct.-point
Mia. kr. (2021-niveau)
2,3
4,5
6,8
9,0
11,3
13,5
15,8
18,0
20,3
22,5
2,2
4,5
6,8
9,1
11,4
13,6
15,9
18,2
20,5
22,7
2,2
4,5
6,8
9,1
11,4
13,6
15,9
18,2
20,5
22,7
Provenutab efter tilbageløb og adfærd
2021
2022-25
Varigt
Mia. kr. (2021-niveau)
1,7
3,3
4,9
6,6
8,2
9,8
11,5
13,1
14,8
16,4
1,6
3,3
5,0
6,6
8,4
9,9
11,6
13,2
14,9
16,5
1,6
3,3
5,0
6,6
8,4
9,9
11,6
13,2
14,9
16,5
Anm.: Opgjort med udgangspunkt i en lineær skalering af beregnede virkninger af en forhøjelse med hhv. 1, 5 og
10 pct.-point.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
For hovedparten af de beskæftigede (beskæftigede med en lønindkomst på over
377.500 kr.) indebærer det øgede beskæftigelsesfradrag en skattelempelse, der ud-
gør et fast kronebeløb (svarende til skatteværdien af forhøjelsen af det maksimale
beskæftigelsesfradrag). For disse beskæftigede vil indkomsteffekten tilsige en re-
duktion i arbejdsudbuddet. For beskæftigede med lønindkomster under 377.500
kr. vil forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget bidrage til en reduktion i marginal-
skatten, hvilket trækker i retning af et øget arbejdsudbud. Hertil kommer, at be-
skæftigelsesfradraget er knyttet til indkomst ved beskæftigelse, og at en forhøjelse
af beskæftigelsesfradraget dermed slår fuld ud igennem på det økonomiske incita-
ment til beskæftigelse frem for overførselsindkomst. Det indebære et øget arbejds-
udbud som følge af øget deltagelse.
En forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med 1 pct.-point skønnes samlet set at bi-
drage til en stigning i arbejdsudbuddet svarende til 570 fuldtidspersoner i 2021 og
ca. 550 fuldtidspersoner fra 2022 og frem,
jf. tabel 2.
Den positive arbejdsudbudsvirkning afspejler sig i en velstandsstigning på om-
kring ¼ mia. kr. målt ved virkningen på strukturelt BNP. Det skal bemærkes, at
virkningen på det strukturelle arbejdsudbud først vil slå igennem på beskæftigelsen
med en vis forsinkelse og dermed vil velstandsvirkningen også indtræde med en
vis forsinkelse.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om de økonomiske effekter af hæve beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 pct, til finansministeren
2281108_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Arbejdsudbuds- og velstandsvirkning af en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med 1-10 pct.-
point, 2021-25 og varigt
Arbejdsudbudsvirkning
2021
2022-25
Varigt
Forhøjelse
1 pct.-point
2 pct.-point
3 pct.-point
4 pct.-point
5 pct.-point
6 pct.-point
7 pct.-point
8 pct.-point
9 pct.-point
10 pct.-point
570
1.070
1.600
2.140
2.750
3.210
3.740
4.280
4.810
5.300
Fuldtidspersoner
550
1.080
1.610
2.150
2.730
3.220
3.760
4.300
4.840
5.350
550
1.080
1.610
2.150
2.730
3.220
3.760
4.300
4.840
5.350
Velstandsvirkning målt ved BNP
2021
2022-25
Varigt
Mia. kr. (2021-niveau)
0,28
0,52
0,78
1,04
1,35
1,56
1,82
2,08
2,34
2,57
0,27
0,53
0,79
1,05
1,34
1,58
1,84
2,11
2,37
2,62
0,27
0,53
0,79
1,05
1,34
1,58
1,84
2,11
2,37
2,62
Anm.: Opgjort med udgangspunkt i en lineær skalering af beregnede virkninger af en forhøjelse med hhv. 1, 5 og
10 pct.-point. Velstandsvirkningen er opgjort med udgangspunkt i lønsumsvirkningen af det øgede
arbejdsudbud.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister