Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 16 (Alm. del) af 15.
oktober 2020
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske effekter af at sænke den høje skatte-
sats på aktieindkomstskat samt det skrå skatteloft for positiv nettokapitalind-
komstmed henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 og 12 pct. point, herunder ef-
fekten på BNP (i pct. og mio. kr.), arbejdsudbud, investeringer (i pct. og milliar-
der), samt statsligt provenu (før og efter tilbageløb og adfærd) årligt frem mod
2025 samt varigt?
Svar
Efter gældende regler beskattes aktieindkomst (udbytter og realiserede aktieavan-
cer) op til en progressionsgrænse på 55.300 kr. i 2020 (det dobbelte for ægtepar
under ét) med 27 pct., mens aktieindkomst over progressionsgrænsen beskattes
med 42 pct.
Personers kapitalindkomst opgøres som et samlet nettobeløb af positive ind-
komstbeløb (renteindtægter, kursgevinster på fordringer mv.) og negative fra-
dragsbeløb (renteudgifter, kurstab på fordringer mv.). For ægtefæller sambeskattes
nettokapitalindkomst.
Den positive nettokapitalindkomst medregnes i beskatningsgrundlagene for bund-
og topskatten, mens der ikke gives fradrag for negativ nettokapitalindkomst i disse
grundlag. Ved opgørelsen af topskattegrundlaget medregnes dog alene positiv net-
tokapitalindkomst, der overstiger et bundfradrag på 45.800 kr. i 2020 (det dob-
belte for ægtepar). For bundskatteydere med positiv nettokapitalindkomst
–
og for
topskatteydere med positiv nettokapitalindkomst under bundgrænsen på 45.800
kr.
–
er marginalskatten for nettokapitalindkomst ca. 37 pct. i en gennemsnits-
kommune. Der gælder et særligt skatteloft for positiv nettokapitalindkomst på 42
pct.
Spørgsmålet fortolkes således, at der gives skatteloftsnedslag i bundskatten af po-
sitiv nettokapitalindkomst, når procenten for topskat af kapitalindkomst er redu-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk