Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2283314_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 15 (Alm. del) af 15.
oktober 2020
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske effekter af, at fradraget for virksomhe-
ders nyinvesteringer i henholdsvis 2021, 2021-2022 samt permanent hæves med
henholdsvis 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, og 50 pct., herunder effekten på BNP (i pct.
og mio. kr.), arbejdsudbud, investeringer (i pct. og milliarder) samt statsligt pro-
venu (før og efter tilbageløb og adfærd) årligt frem mod 2025 samt varigt? Mini-
steren bedes redegøre for, hvis fradraget hæves for alle virksomheder samt kun
for SMV’er.
Svar
Den daværende regering (S, R, SF), EL, V, LA, DF og K indførte et tilsvarende inve-
steringsvindue som en delaftale i forbindelse med
Aftale om skattereform
i 2012.
Fx vil en merafskrivningsprocent på 15 pct. medføre, at en virksomhed, der inden for
investeringsvinduet anskaffer en maskine til en værdi af fx 1 mio. kr., kan øge sit af-
skrivningsgrundlag med 150.000 kr. Det første år efter anskaffelsen kan virksomhe-
den efter saldometoden fratrække 25 pct. heraf i grundlaget for selskabsskatten. Det
betyder, at virksomheden betaler ca. 8.250 kr.
1
mindre i selskabsskat, end det ellers
ville være tilfældet. For virksomheden medfører investeringsvinduet over maskinens
levetid en lavere selskabsskattebetaling på i alt ca. 33.000 kr. Det bemærkes, at afskriv-
ningerne og dermed besparelsen ikke afhænger af maskinens levetid, men alene af,
hvornår der over tid er saldoafskrevet med i alt 100 pct.
Fradraget vil betyde, at virksomhederne bliver tilskyndede til at øge investeringerne
inden for investeringsvinduet. Og herudover vil virksomhederne fremrykke investe-
ringer, der ellers er planlagt uden for investeringsvinduet, hvor der således vil kunne
forventes en nedgang i investeringerne, som følge af fremrykninger.
Fremrykkede investeringer afledt af et nyt investeringsomfang kan i et vist omfang
forventes at øge beskæftigelsen i de nærmest kommende år, særligt i en situation, hvor
Danmark rammes af et væsentligt tilbageslag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om de økonomiske effekter af, at fradraget for virksomheders nyinvesteringer i henholdsvis 2021, 2021-2022 samt permanent hæves, til finansministeren
2283314_0002.png
Side 2 af 3
En midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget vil forbedre virksomhedernes li-
kviditet på kort og mellemlang sigt, idet de har mulighed for at nedsætte førstkom-
mende ratebetaling af selskabsskat, hvis de tilskyndes til at fremrykke allerede plan-
lagte investeringer til indeværende regnskabsår. Det skal bemærkes, at det kun er virk-
somheder, som har et skattepligtigt overskud, der vil kunne udnytte forhøjelsen på
kort sigt. Virksomheder uden skattepligtigt overskud vil dog kunne udnytte de øgede
fradrag til modregning i senere års overskud.
I tabel 1 ses skøn over effekten på statens finanser samt BNP, investeringer og ar-
bejdsudbud af et investeringsvindue med en merafskrivningspct. på 15 pct. Effek-
terne af investeringsvinduet antages lineære, hvorfor de kan skaleres med merafskriv-
ningsprocenten. Dvs. en merafskrivningsprocent på 30 pct. antages at indebære en
fordobling af alle effekter listet i tabel 1. Beregningerne er behæftet med stor usikker-
hed.
Der
vurderes umiddelbart i strid med EU’s statstøtteregler
at indsnævre investe-
ringsvinduet til kun at inkludere SMV’er og der er dermed ikke medtaget effekter
af et indsnævret vindue.
Tabel 1
Investeringsvindue med 15 pct. merafskrivning
Mio. kr. (2020-niveau)
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
BNP ef-
fekt (va-
rig)
Investe-
Arbejds-
ringsef-
udbud
fekt (va-
(personer)
rig)
300
0
Forhøjet i 2021
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilba-
geløb
Mindreprovenu efter tilbage-
løb og adfærd
Forhøjet i 2021 og 2020
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilba-
geløb
Mindreprovenu efter tilbage-
løb og adfærd
Forhøjet permanent
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilba-
geløb
Mindreprovenu efter tilbage-
løb og adfærd
600
550
450
1050
900
800
1400
1200
1050
1650
1400
1250
1800
1550
1350
2150
1850
1650
2.750
13.300
190
550
450
700
950
800
1150
700
600
650
500
400
500
350
300
350
50
50
50
100
450
10
550
450
700
400
350
400
300
250
300
200
200
200
150
150
150
50
50
50
50
Anm.: Det er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. undtagen for arbejdsudbud, hvor der er afrundet til nærmeste 10 ÅV
Kilde: Egne beregninger
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om de økonomiske effekter af, at fradraget for virksomheders nyinvesteringer i henholdsvis 2021, 2021-2022 samt permanent hæves, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister