Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2348506_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. december 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 62 (Alm. del) af 20.
november 2020 stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen
(V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for stigningen i Danmarks BNP i 2025 i (i pct. og mia.
kr.), som følge af diskretionære politiske beslutninger og reformer siden 2001, in-
klusiv effekter af politiske aftaler siden Folketingsvalget i 2019, som endnu ikke er
implementeret ved lov, herunder aftale om tidlig tilbagetrækning? Opgørelsen be-
des opdelt på de forskellige regeringer siden 2001 frem til i dag, og opdelt på
BNP-effekter som følge af arbejdsudbud og produktivitet.
Svar
Der knytter sig usikkerhed til vurderingen af virkningerne af reformer og øvrige
politiske tiltag. Det gør sig også gældende når virkningerne af de enkelte tiltag ak-
kumuleres over regeringsperioder
i det følgende tilbage fra 2001. Det til trods
giver de samlede reformvirkninger fordelt på de respektive regeringsperioder et
billede af størrelsesordenen af de politiske tiltags virkning på strukturelt BNP og
udviklingen over tid. De nedenstående virkninger tager udgangspunkt i de vurde-
ringer, der blev udarbejdet i forbindelse med at de enkelte aftaler blev indgået.
Gennemførte reformer og øvrige politiske tiltag siden 2001 skønnes at styrke
strukturelt BNP med i størrelsesordenen ca. 11 pct. i 2025,
jf. tabel 1.
Det svarer til
ca. 260 mia. kr. i 2020-niveau. Reformerne har ligeledes ydet et stort bidrag til at
styrke de offentlige finanser og sikre holdbare offentlige finanser på lang sigt.
Strukturelt BNP er først og fremmest forøget ved et højere arbejdsudbud (struk-
turel beskæftigelse), selvom der også er væsentlige bidrag fra forøget produktivitet.
Den største del af reformvirkningen ligger i regeringsperioden fra 2001 til 2011.
Det afspejler navnlig de aftalte forhøjelser af tilbagetrækningsalderen i
Velfærdsafta-
len,
2006 og
Aftale om senere tilbagetrækning,
2011, som er vedtaget i Folketinget med
et bredt flertal. Arbejdsmarkeds- og skattereformer bidrager ligeledes til stigningen
i strukturelt BNP i perioden.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om hvor stort dansk BNP ville være i dag, hvis der hhv. de sidste 10, 20, 30, 40 og 50 år var gennemført politiske initiativer med virkning på strukturelt BNP, til finansministeren
2348506_0002.png
Side 2 af 4
Efter 2011 har tiltag, der øger produktiviteten, i stigende grad bidraget til stignin-
gen i strukturelt BNP. I regeringsperioden fra 2015 til 2019 havde tiltag, der
øgede produktiviteten væsentligt større betydning for fremgangen i strukturelt
BNP end tiltag, der øgede arbejdsudbuddet Det lavere bidrag fra tiltag, der øger
arbejdsudbuddet i denne periode, kan i nogen grad også ses som udtryk for at po-
tentialet for yderligere tiltag er mindre end tidligere. Det illustreres også af, at bi-
dragene fra arbejdsudbuddet kun udgjorde ca. 0,2 pct. af strukturelt BNP
sva-
rende til i størrelsesordenen ca. 4.000 personer, hvor VLAK-regeringen til sam-
menligning havde en vækstmålsætning om at øge arbejdsudbuddet med 55-60.000
personer frem mod 2025.
Tabel 1
Gennemførte poltiske tiltags virkning på strukturelt BNP i 2025 fordelt på regeringsperioder siden
2001
Strukturel beskæftigelse
Pct. af strukturelt BNP
2001-2011 (V,K)
- heraf Velfærdsaftalen, 2006
- heraf Aftale om senere tilbagetrækning, 2011
2011-2015 (S,RV,SF/S,RV)
2015-2019 (V/V,LA,K)
2019-2020 (S)
2)
-
heraf Aftale om en ny ret til tidlig pension, 2020
I alt 2001-2020
8,8
3,4
1,9
1,4
0,2
-0,6
-0,6
9,8
-
1)
-
1)
-
1)
0,6
0,6
0,1
0,0
1,3
8,8
3,4
1,9
2,0
0,8
-0,5
-0,6
11,1
Produktivitet
1)
I alt
Anm.: Tallene er afrundet til en decimal. 1) Der er ikke systematisk beregnet produktivitetvirkninger før 2012. 2)
Opgørelsen omfatter aftalte tiltag til og med
Aftale om en ny ret til tidligere pension,
oktober 2020.
Kilde: Økonomisk Analyse: Reformer har styrket dansk økonomi, Finansministeriet (2018), de respektivie
aftaletekster og egne beregninger.
Siden regeringsskiftet i 2019 er der gennemført en række tiltag, der har mindre
såvel positive som negative
afledte virkninger på arbejdsudbuddet og dermed
strukturelt BNP. Det afspejler, at sigtet med tiltagene ikke generelt har været at
påvirke arbejdsudbuddet og BNP, men derimod at forfølge andre målsætninger.
For
Aftale om en ny ret til tidligere pension
er selve intentionen, at personer med mange
år på arbejdsmarkedet skal kunne gå tidligere på pension, hvorfor arbejdsudbud-
det påvirkes direkte.
Den nye ret til tidlig pension, inkl. den udvidede adgang til seniorpension og fi-
nansieringselementer, skønnes at reducere arbejdsudbuddet med ca. 9.800 fuld-
tidspersoner i 2025 og strukturelt BNP med i størrelsesordenen ca. 0,6 pct.
Indførelsen af den nye ret til tidlig pension skal ses i lyset af den generelle forhø-
jelse af tilbagetrækningsalderen, der er indført med velfærdsaftalen og tilbagetræk-
ningsreformen. Regeringen anser aftalen om ret til ny tidlig pension for en afgø-
rende faktor i forhold til at sikre den fremadrettede opbakning til de principper,
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om hvor stort dansk BNP ville være i dag, hvis der hhv. de sidste 10, 20, 30, 40 og 50 år var gennemført politiske initiativer med virkning på strukturelt BNP, til finansministeren
Side 3 af 4
der ligger bag velfærdsaftalen fra 2006, som blev gennemført af et bredt flertal i
Folketinget. Velfærdsaftalen er afgørende for den finanspolitiske holdbarhed, den
fremadrettede finansiering af velfærdssamfundet og har betydelig positiv virkning
på BNP og beskæftigelse.
I de kommende år er det netop disse tilbagetrækningsaftaler, der bidrager til en
stigning i arbejdsudbuddet og strukturelt BNP. I den seneste mellemfristede frem-
skrivning i
DK2025
En grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af danske økonomi,
au-
gust 2020 vurderes, at arbejdsudbuddet vil stige med i størrelsesordenen ca.
70.000 personer i perioden 2020-2025, når der tages højde for virkningen af afta-
len om en ny ret til tidligere pension.
Den fremadrettede udvikling
inkl. virkningen af aftalen om tidlig pension
pe-
ger på en grundlæggende stærk økonomi med sunde strukturer. Det skal ikke
mindst ses i sammenhæng med den reformindsats, som er gennemført over en
meget lang årrække
også før 2001, herunder med skatte- og arbejdsmarkedsre-
former siden starten af 1990erne.
Reformerne har medvirket til, at vi som samfund er blandt verdens mest velstå-
ende lande med høj beskæftigelse og lav strukturel ledighed. Dertil har de løbende
forbedringer af strukturerne på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet haft be-
tydning for vores samfunds evne til at imødegå selv alvorlige økonomiske tilbage-
slag som finanskrisen og senest coronakrisen.
Sunde offentlige finanser og lav offentlig gæld sikrer i den aktuelle krise styrken til
at holde hånden under danske arbejdspladser. De finanspolitiske tiltag med hjæl-
pepakker og stimuli-tiltag skønnes samlet at holde hånden under i størrelsesorde-
nen ca. 80.000 jobs i år, ca. 55.000 jobs til næste år og ca. 45.000 jobs i 2022, som
afspejler efterspørgselsvirkninger af finanspolitikken.
Reformdagsordenen er ikke udtømt, men står over for at skifte karakter i de kom-
mende år. Således vil et ensidigt fokus på traditionelle arbejdsudbudsreformer be-
tyde, at der er store samfundsudfordringer, vi ikke får løst,
jf. Økonomisk Analyse,
Behov for 2. generationsreformer (Finansministeriet, oktober 2020).
Regeringen har derfor med nedsættelsen
Kommission for 2. generationsreformer, den nye
reformvej
igangsat et arbejde med 2. generationsreformer, der blandt andet skal
medvirke til bedre integration af indvandrere på arbejdsmarkedet, nedbringelse af
gruppen af passive unge og bedre overgang mellem uddannelse og job mv. Der er
et vigtigt potentiale for øget beskæftigelse forbundet med sådanne reformer. Der
er imidlertid ingen lette løsninger, og 2. generationsreformer kræver derfor et
grundigt forarbejde.
Med venlig hilsen
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om hvor stort dansk BNP ville være i dag, hvis der hhv. de sidste 10, 20, 30, 40 og 50 år var gennemført politiske initiativer med virkning på strukturelt BNP, til finansministeren
Side 4 af 4
Morten Bødskov
Finansminister