Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2359472_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. marts 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 133 (Alm. del) af 3.
februar 2021 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af tabel 1 i beskæftigelsesministerens svar på B 34-
spørgsmål 26 (folketingsåret 2019-20)
https://www.ft.dk/samling/20191/beslut-
ningsforslag/B34/spm/26/index.htm
redegøre for fordelingsvirkningen ved at af-
skaffe gensidig forsørgerpligt ? Virkningen bedes foretaget ved en decilopdelt for-
deling på disponibel indkomst i kr. og øre og i pct., samt en virkning på Gini-ko-
efficienten. Dette bedes gjort for hhv. fjernelse af gensidig forsørgerpligt i kon-
tanthjælpssystemet, i pensionssystemet, og en samlet virkning.
Svar
Der spørges til fordelingsvirkningen af afskaffelse af gensidig forsørgerpligt i kon-
tanthjælpssystemet og pensionssystemet. Det skal bemærkes, at opgørelserne alene
omfatter skøn for de isolerede virkninger af modregningen af eventuel ægtefælles
eller samlevers indkomst i ydelserne, samt for så vidt angår pensionssystemet der-
til hørende konsekvensjusteringer i modregningsregler og fradragsgrænser, jf. be-
svarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 46 (alm. del) af 20. december
2019. En overgang til fuldt ud individuelle kontanthjælps- og pensionssystemer vil
kræve, at der også tages stilling til andre elementer af indretningen af systemerne,
herunder satsniveauer mv.
Afskaffelse af gensidig forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet
Kontanthjælpssystemet er baseret på, at ”enhver mand og kvinde har i forhold til
det offentlige ansvar for at forsørge sig selv, sin ægtefælle og sine børn under 18
år.” (Lov om aktiv socialpolitik § 2). Det betyder i praksis, at ægtefæller har gensi-
dig forsørgelsespligt. Derfor beregnes hjælpen til et ægtepar som summen af de
beløb, som hver af ægtefællerne er berettiget til, med fradrag krone for krone af
eventuelle indtægter. Er der tale om arbejdsindtægter gælder dog, at der ikke sker
fradrag for 28,40 kr. pr. arbejdstime (2021-niveau).
Fradraget af evt. ægtefælles indkomst i kontanthjælpssystemet skal ses i lyset af, at
kontanthjælpssystemet udgør det underste økonomiske sikkerhedsnet. Det bety-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om fordelingsvirkningen ved at afskaffe gensidig forsørgerpligt, til finansministeren
2359472_0002.png
Side 2 af 5
der, at ydelserne hverken kan udbetales, hvis der er adgang til andre offentlige for-
sørgelsesydelser, eller hvis der er adgang til andre private forsørgelsesmuligheder,
herunder egen eller en evt. ægtefælles formue eller indkomst.
En afskaffelse af fradrag af evt. ægtefælles indkomst vil betyde en højere indkomst
for borgere, som efter de gældende regler modtager en lavere kontanthjælp som
følge af fradrag af ægtefælles indkomst, og for borgere, som efter de gældende
regler ikke modtager kontanthjælp som følge af fradrag af ægtefælles indkomst.
Opgørelsen af fordelingsvirkningerne tager udgangspunkt i befolkningssammen-
sætning, opholdstid og arbejdsmarkedsstatus mv. i 2017, som er seneste år med
detaljerede konsoliderede oplysninger om udbetaling af ydelser i kontanthjælpssy-
stemet på individniveau. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at de faktiske
fordelingsvirkninger vil være påvirkede af udviklingen i blandt andet alderssam-
mensætning, indvandring og ledighed. De opgjorte fordelingsvirkninger er derfor
behæftet med en vis usikkerhed og kan ikke fortolkes som prognoser. Der tages
udgangspunkt i beregningerne i besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål
nr. 46 (alm. del) af 20. december 2019.
Borgere, der ikke modtager kontanthjælp som følge af ægtefællemodregningen
En andel af befolkningen lever som selvforsørgende, men med en ægtefælle, der
deltager på arbejdsmarkedet. Afskaffes reglerne om modregning af ægtefælles ind-
komst, vil disse personer have mulighed for at træde ind i kontanthjælpssystemet,
hvis de opfylder rådighedskravene og formuekravet i kontanthjælpssystemet.
Det er ikke muligt præcist at afgrænse gruppen af borgere, som i dag ikke modta-
ger kontanthjælp som følge af ægtefællemodregningen. Der tages derfor udgangs-
punkt i en skematisk opgørelse af denne gruppe med status i november måned.
Det skønnes, at der i 2017 var ca. 45.500 selvforsørgende personer med ingen el-
ler lav tilknytning til arbejdsmarkedet
1
, der havde en ægtefælle med en erhvervs-
indkomst på minimum det, der svarer til den voksne forsørgersats i kontant-
hjælpssystemet.
Personer i ægtepar må tilsammen højst have en formue på 20.000 kr. for at være
berettiget til kontanthjælp. Opgørelsen af, hvad der tæller med som formue, er
delvist baseret på en skønsmæssig vurdering. Kommunen kan fx se bort fra for-
mue, som er nødvendig for at bevare en nødvendig boligstandard eller bør beva-
res af hensyn til arbejde eller uddannelse. Det er derfor ikke muligt entydigt at op-
gøre andelen af personer uden for kontanthjælpssystemet, der vil leve op til for-
muekravet, på baggrund af registeropgørelser. Det skønnes med væsentlig usikker-
hed, at omkring 12.700 personer i gruppen vil leve op til formuekravet, idet de har
1
Der anvendes Danmarks Statistiks definition af ”øvrige uden for arbejdsstyrken” i november måned samt
personer med en beskæftigelsesgrad og en ydelsesgrad i november på under 10 pct. Derudover medtages en
gruppe personer, der er registreret som selvstændige i november måned, men med en begrænset indkomst.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om fordelingsvirkningen ved at afskaffe gensidig forsørgerpligt, til finansministeren
2359472_0003.png
Side 3 af 5
en nettoformue
2
, som ikke overstiger 20.000 kr. Opgørelsen tager ikke højde for,
at kommunerne kan vælge at se bort fra dele af formuen, ligesom der ikke er taget
højde for, at det er muligt at nedbringe sin formue med henblik på at leve op til
formuekravet, hvilket trækker i retning af, at størrelsen på gruppen er undervurde-
ret. Modsat vil nogle personer ikke ønske at træde ind i kontanthjælpssystemet
blandt andet som følge af rådighedsforpligtigelsen, hvilket bidrager til, at størrel-
sen på gruppen overvurderes.
Det er lagt til grund for beregningen af fordelingsvirkningerne, at gruppen af po-
tentielle kontanthjælpsmodtagere forventes at modtage en voksensats i kontant-
hjælpssystemet afhængig af forsørgerstatus. Ud af de 12.700 potentielle kontant-
hjælpsmodtagere er der omkring 900 personer, som ikke indgår i fordelingsbereg-
ningerne, da de bor i en familie, som ikke er skattelignet.
Afskaffelse af gensidig forsørgerpligt i pensionssystemet
Førtidspension og folkepension aftrappes af en eventuel partners indtægt. Der er
for folkepensionen og førtidspensionen ikke tale om direkte indtægtsregulering
krone for krone som for kontanthjælp, men aftrapning af dele af pensionsydel-
serne. Indtægtsreguleringen sikrer, at de offentlige ydelser er målrettet personer el-
ler husstande med de laveste indtægter. Samtidig reducerer indtægtsreguleringen
de samlede offentlige udgifter til ydelserne.
Der gælder forskellige regler for opgørelse og indtægtsregulering af den sociale
pension, alt efter om personen er folkepensionist, førtidspensionist på ”gammel”
ordning (tilkendt
før 2003) eller førtidspensionist på ”ny” ordning (tilkendt efter
2002). Det lægges til grund for besvarelsen, at fradragsgrænser og aftrapningspro-
center konsekvensændres, når partners indtægt undtages fra indtægtsgrundlaget,
således at der er overensstemmelse mellem indtægtsgrundlag og indtægtsregule-
ring
3
.
For folkepensionister og førtidspensionister på ”gammel ordning” er grundbelø-
bet ved gældende regler uafhængigt af partnerens indtægt, mens pensionstillægget
og den supplerende pensionsydelse tildeles med udgangspunkt i parrets samlede
indtægt. Dette betyder, at par, hvor begge er pensionister, kan udnytte en partners
uudnyttede fradrag. Ved at afskaffe ægtefælleafhængighed og sænke fradragsgræn-
ser til niveauet for enlige er dette ikke længere muligt.
For et pensionistpar, der hver især har et indtægtsgrundlag under fradragsgrænsen
for enlige, vil det ikke have nogen betydning for parrets samlede sociale pension,
Der anvendes Danmarks Statistiks nettoformuebegreb, der bl.a. dækker over likvide formuer samt reale for-
muer, herunder fx huse og biler. Pensionsformuer indgår ikke i nettoformuebegrebet.
3
I besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 46 (alm. del) af 20. december 2019 er der ved undta-
gelse af indtægt fra ægtefællen ligeledes konsekvensrettet fradragsgrænser og aftrapningsprocenter. Der æn-
dres ikke på ydelsesniveauerne. Det er lagt til grund, at aftrapningsprocenten øges til 32 (svarende til satsen
for par, hvor den anden part er ikke-pensionist) og ikke 30,9 som ellers gælder for enlige. Den lavere sats for
enlige skal ses i sammenhæng med forhøjelsen af satsen for pensionstillægget i 2010.
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om fordelingsvirkningen ved at afskaffe gensidig forsørgerpligt, til finansministeren
Side 4 af 5
om pensionstillægget og den supplerende pensionsydelse opgøres med udgangs-
punkt i reglerne for enlige eller for par, idet de hver især vil modtage fuld ydelse i
begge tilfælde. Tilsvarende vil det have begrænset betydning for pensionistpar, der
hver især har et indtægtsgrundlag over fradragsgrænsen for enlige.
Ændringen har således hovedsagelig betydning for de par, hvor den ene har et
indtægtsgrundlag under fradragsgrænsen, og den anden har et indtægtsgrundlag
over grænsen, samt for par, hvor den enes indtægtsgrundlag indebærer, at parrets
samlede pensionstillæg er fuldt aftrappet. I førstnævnte tilfælde vil parret tabe på
en ændring, hvor pensionstillægget gøres uafhængigt af den andens indtægt. Det
skyldes, at pensionisten med den høje indtægt ikke længere kan udnytte det uud-
nyttede fradrag hos partneren. I det andet tilfælde vil parret opnå en gevinst ved
ændringen, idet den ene i parret efter ændringen vil modtage pensionstillæg.
For pensionister i par med en ikke-pensionist indebærer ændringen en højere so-
cial pension for alle, der med gældende regler modtager pensionstillæg eller sup-
plerende pensionsydelse i aftrapningsintervallet, hvis bidraget til indtægtsregule-
ring fra ægtefællen er større end reduktionen i fradragsgrænsen til niveauet for en-
lige. Er bidraget fra ægtefællen mindre end ændringen i fradragsgrænsen, kan æn-
dringen føre til lavere social pension.
Den sociale pension er for førtidspensionister på ”ny” ordning ikke opdelt i
grundbeløb og pensionstillæg, men er samlet i en grundydelse. Effekterne af at af-
skaffe ægtefælleafhængighed er dog lignende dem for folkepensionister og førtids-
pensionister på ”gammel” ordning, idet en ændring i reglerne, så indtægtsregule-
ring alene sker på baggrund af egen indtægt, kan betyde såvel øget som lavere so-
cial pension alt efter, hvordan parrenes indtægtsgrundlag er fordelt på de to.
Fordelingsvirkningerne af en afskaffelse af gensidig forsørgerpligt i pensionssyste-
met udgør effekterne på førtidspension og folkepension samt afledte virkninger
på boligstøtten. Der er taget udgangspunkt i en opdatering af beregningerne i be-
svarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 46 (alm. del) af 20. december
2019. Fordelingsvirkningerne omfatter ikke varmetillæg, helbredstillæg og medie-
check og inkluderer ikke afledte effekter på udgifter til pensionister i udlandet eller
virkninger på arbejdsudbud.
Fordelingsvirkninger
En afskaffelse af gensidig forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet skønnes samlet
set at øge den gennemsnitlige disponible indkomst med ca. 490 kr. i 2021-niveau,
svarende til 0,2 pct,
jf. tabel 1.
Virkningen er størst blandt personer i 1. og 2. decil
og skønnes isoleret set at reducere indkomstforskellene målt ved Gini-koefficien-
ten med ca. 0,07 pct.-point.
Tilsvarende skønnes en afskaffelse af afhængighed af partners indtægt i folkepen-
sion og førtidspension med tilhørende konsekvensændring af fradragsgrænser og
aftrapningsprocenter samlet set at øge den gennemsnitlige disponible indkomst
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om fordelingsvirkningen ved at afskaffe gensidig forsørgerpligt, til finansministeren
2359472_0005.png
Side 5 af 5
med ca. 180 kr. i 2021-niveau, svarende til 0,1 pct. Virkningen er størst blandt per-
soner i 8.-10. decil, hvor der er en positiv effekt på disponibel indkomst, mens
virkningen er negativ blandt personer i 3.-5. decil. Afskaffelsen skønnes isoleret
set at øge indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten med ca. 0,04 pct.-po-
int.
Tabel 1
Virkning af afskaffelse af gensidig forsørgerpligt i kontanthjælps- og pensionssystemet opdelt på ind-
komst (2021-niveau)
Decil
Kontanthjælpssystemet
Kr.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
1.060
1.130
600
490
370
290
270
220
190
330
490
Pct.
1,1
0,7
0,3
0,2
0,2
0,1
0,1
0,1
0,0
0,1
0,2
Pensionssystemet
Kr.
10
0
-40
-110
-120
30
310
540
600
570
180
Pct.
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
0,0
0,1
0,2
0,2
0,1
0,1
Kr.
1.070
1.130
560
380
250
320
580
760
790
900
670
Samlet virkning
Pct.
1,2
0,7
0,3
0,2
0,1
0,1
0,2
0,3
0,2
0,2
0,3
Pct.-point
Indkomstforskellene målt
ved Gini-koefficienten
-0,07
Pct.-point
0,04
Pct.-point
-0,03
Anm.: Årlig virkning på familieækvivaleret disponibel indkomst. Personerne i befolkningen er rangeret efter familieækvivaleret
disponibel indkomst. Beregningerne for afskaffelse af gensidig forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet tager udgangs-
punkt i befolkningssammensætning og arbejdsmarkedsstatus mv. i 2017. Der er medregnet ændringer i boligstøtten
samt kontanthjælpsreduktion som følge af en højere indkomst for de personer, der efter gældende regler modtager la-
vere kontanthjælp på grund af modregning af ægtefællens indkomst. Der er ikke medregnet ændringer i boligstøtten for
gruppen af potentielle kontanthjælpsmodtagere, da gruppen af boligstøttemodtagere heriblandt er meget lille. Beregnin-
gerne for afskaffelse af gensidig forsørgerpligt i pensionssystemet inkluderer ikke personlige tillægsydelser og afledte
effekter på udgifter til pensionister i udlandet. Fordelingsberegningerne er foretaget på forskellige datagrundlag for hhv.
kontanthjælpssystemet og pensionssystemet, og den samlede virkning er derfor skønnet som summen af de isolerede
virkninger. Der er således ikke medregnet eventuelle krydseffekter fra samspil mellem kontanthjælpssystemet og pensi-
onssystemet. Afrunding kan medføre, at de isolerede effekter ikke summerer til den samlede virkning.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag, jf. besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 46 (alm. del)
af 20. december 2019.
En afskaffelse af gensidig forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet og pensionssyste-
met skønnes samlet set at øge den disponible indkomst med ca. 670 kr. i 2021-ni-
veau, svarende til 0,3 pct. Afskaffelsen skønnes at reducere indkomstforskellene
målt ved Gini-koefficienten med ca. 0,03 pct.-point.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister