Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2343858_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 1. marts 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 132 (Alm. del) af 1.
februar 2021 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på FIU alm. del - spørgsmål 354 (2019-20)
oversende en ny besvarelse, hvor tabel 1 i svaret udbygges med en ny række, der
angiver skønnet for den strukturelle saldo opgjort på baggrund af den første
udregning, der er foretaget på endelige nationalregnskabstal, ligesom der blev
spurgt til i det oprindelige spørgsmål?
Svar
Den strukturelle offentlige saldo er et beregnet mål for den underliggende stilling
på de offentlige finanser
dvs. ved en given finanspolitik og hvor den faktiske
offentlige saldo skønsmæssigt korrigeres for en række midlertidige udsving.
Finansministeriets beregning er overordnet en såkaldt top-down beregning, hvor
den faktiske offentlige saldo korrigeres for den skønnede påvirkning fra
konjunkturer og andre midlertidige forhold, herunder blandt andet de ofte store
fluktuationer i indtægterne fra pensionsafkastskatten og olie- og gasudvindingen
fra Nordsøen, samt en række engangsforhold.
Der er således tale om et styringsredskab, hvor selve formålet er at skønne over en
strukturel udvikling. Det indebærer også, at den strukturelle saldo ikke er en
observerbar størrelse. Styring efter den strukturelle saldo understøtter
modsat fx
styring efter den faktiske offentlige saldo
at de automatiske stabilisatorer i
økonomien kan virke, og levner plads til finanspolitiske tiltag for at understøtte
økonomien i nedgangstider,
jf. nærmere nedenfor.
Den strukturelle saldo har gennem længere tid været et centralt styringsredskab i
tilrettelæggelsen af finanspolitikken. Denne rolle er blevet formaliseret og styrket
med budgetloven. I tilrettelæggelsen af finanspolitikken indgår der desuden en
række andre hensyn og styringsmål, herunder de fastsatte udgiftslofter, hensyn til
finanspolitikkens aktivitetsvirkning i forhold til konjunktursituationen og
finanspolitikkens holdbarhed.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende en ny besvarelse, hvor tabel 1 i svaret udbygges med en ny række, der angiver skønnet for den strukturelle saldo, til finansministeren
Side 2 af 6
Udviklingen i skønnet for den strukturelle saldo fremgår af
figur 1
og
tabel 1.
For et
givent år er skønnet henholdsvis opgjort
ved indgåelsen af finansloven i forbindelse med
Økonomisk Redegørelse,
december i det forudgående år,
i forbindelse med
Økonomisk Redegørelse,
maj i det efterfølgende år, hvor der
foreligger foreløbige nationalregnskabstal og
i forbindelse med
Økonomiske Redegørelse,
maj fire år efter, hvor der foreligger
endelige nationalregnskabstal (svarende til tre år efter første Økonomiske
Redegørelse baseret på foreløbige nationalregnskabstal).
Det betyder fx, at udviklingen i skønnet for den strukturelle saldo for 2016 er
opgjort ved henholdsvis
Økonomisk Redegørelse,
december 2015
som var første skøn for den
strukturelle saldo efter at finanspolitikken for 2016 var tilrettelagt med
finansloven for samme år,
Økonomisk Redegørelse,
maj 2017
som var den første Økonomiske Redegørelse
baseret på foreløbige nationalregnskabstal for 2016, og
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020
som var den første Økonomiske Redegørelse
baseret på endelige nationalregnskabstal for 2016.
Det bemærkes, at nationalregnskabstallene anses for at være endelige tre år efter
en given periode. Dog forekommer der hertil hovedrevisioner af
nationalregnskabet, hvor der indarbejdes nye metoder og internationale
standarder, også i de endelige år.
De viste skøn for den strukturelle saldo er afgrænset til perioden fra 2005 og frem
af hensyn til sammenlignelighed og konsistens i forhold til den overordnede
metode for beregningen af den strukturelle saldo. Det skal ses i sammenhæng
med, at Finansministeriets nuværende metode til beregning af den strukturelle
saldo grundlæggende blev fastlagt i 2004. Det sidste år med henholdsvis endelige
og foreløbige nationalregnskabsdata er aktuelt 2016 og 2019, hvorfor de
respektive opgørelser er afgrænset hertil.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende en ny besvarelse, hvor tabel 1 i svaret udbygges med en ny række, der angiver skønnet for den strukturelle saldo, til finansministeren
2343858_0003.png
Side 3 af 6
Figur 1
Skøn for strukturel saldo
Pct. af BNP
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
Gennemsnitlig ændring fra FL til
foreløbig regnskab, 2005-2019
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
Gennemsnitlig ændring fra FL til
endelig regnskab, 2005-2016
-1,5
-2,0
Gennemsnitlig ændring fra foreløbig
til endelig regnskab, 2005-2016
-2,5
-3,0
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
FL (ØR december året før)
Foreløbig regnskab (ØR maj året efter)
Pct. af BNP
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
-1,5
-2,0
-2,5
-3,0
2015
2016
2017
2018
2019
Endelig regnskab (ØR maj fire år efter)
Anm.: Skønnet for den strukturelle saldo ved indgåelse af finansloven for 2008 er vist fra
Økonomisk Redegørelse,
maj
2008 i lyset af det forudgående folketingsvalg, som indebar en senere finanslov for året end ellers.
Tilsvarende er første skøn baseret på hhv. endelige nationalregnskabstal for 2015 og foreløbige
nationalregnskabstal for 2018 vist fra
Økonomisk Redegørelse,
august 2019 da der ikke blev offentliggjort en
økonomisk redegørelse i maj 2019 i lyset af det udskrevne folketingsvalg. De mørkeblå og lyseblå mærker i
figuren i årene 2005-2006 angiver skønnene for den strukturelle saldo korrigeret for suspensionen af
bidragene til den Særlige Pensionsopsparing (SP) ved hhv. indgåelsen af finansloven (mørkeblåt mærke) og
ved første Økonomiske Redegørelse baseret på foreløbige nationalregnskabstal (lyseblåt mærke)
svarende
til de skøn, der blev vist i svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 354 (Alm. del) af 8. september 2020. Af
hensyn til sammenlignelighed med skønnene fra første Økonomiske Redegørelse baseret på endelige
nationalregnskabstal vises skønnene i årene 2005-2006 også opgjort uden korrektion for SP-bidragene ved
hhv. indgåelse af finansloven (mørkeblå linje) og første Økonomiske Redegørelse baseret på foreløbige
nationalregnskabstal (lyseblå linje).
Kilde:
Økonomisk Redegørelse,
december 2004-2006, 2008-2018, maj 2006-2018, 2020 og august 2019.
Den strukturelle saldo er mere stabil end den faktiske offentlige saldo og er et
bedre styringsredskab end den faktiske saldo eller den offentlige gæld. Det skyldes
blandt andet, at
Skøn og realiserede niveauer for den faktiske saldo kan fluktuere kraftigt fra
vurdering til vurdering eller fra år til år. Usikkerheden om fremtidige skøn for
den faktiske saldo er markant højere end for den strukturelle saldo.
Styring efter et mål for den offentlige gæld eller den faktiske saldo ville let
risikere at føre til konjunkturforstærkende finanspolitik og potentielt markante
udsving i de finanspolitiske instrumenter, herunder fx de offentlige
investeringer eller skatter.
Styring efter den strukturelle saldo betyder, at de automatiske stabilisatorer i
økonomien kan få lov at virke, og styring efter ca. strukturel balance i normale
tider levner plads inden for budgetlovens undergrænse til finanspolitiske tiltag
for at understøtte aktivitet og beskæftigelse i nedgangstider. Undergrænsen
kan fraviges ved exceptionelle omstændigheder, herunder i tilfælde af alvorlige
økonomiske tilbageslag med negativ BNP-vækst eller opbygning af et
betydeligt outputgab over en længere periode, inkl. i EU-landene, jf.
budgetloven.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende en ny besvarelse, hvor tabel 1 i svaret udbygges med en ny række, der angiver skønnet for den strukturelle saldo, til finansministeren
Side 4 af 6
Det er et vigtigt operationelt hensyn i Finansministeriets beregning af den
strukturelle saldo, at skønnene er relativt stabile og ikke udsat for pludselige
justeringer fra vurdering til vurdering
bortset fra ændringer, som skyldes ændret
politik eller ændrede underliggende forhold, som også har betydning på mellem-
og langfristet sigt. Hensynet til stabilitet i skønnene for den strukturelle saldo
gælder særligt for de fremadrettede skøn, som anvendes til at tilrettelægge
finanspolitikken. Det sikrer således, at det fremadrettede grundlag er robust ved
planlægningen (i overordnede termer) og at nye oplysninger mv. indarbejdes
løbende og tages højde for i tilrettelæggelsen af finanspolitikken i et mellemfristet
perspektiv.
Den strukturelle saldo er en uobserveret størrelse og skønnene er behæftet med
usikkerhed. Efter indgåelsen af finansloven for et givent år kan der være en række
årsager til, at skønnet efterfølgende justeres. Det gælder blandt andet hvis den
realiserede diskretionære finanspolitik afviger fra den finanspolitik, der blev
planlagt i forbindelse med finansloven for et givet år. Det kan i praksis potentielt
have en tendens til i gennemsnit at påvirke den strukturelle saldo i den ene eller
anden retning såfremt der er bias i politikudmøntningen. Der har fx i de senere år
efter en forudgående periode med udgiftsskred
været en tendens til lavere
offentligt forbrug end det planlagte, jf. nedenfor.
Tilsvarende påvirkes de strukturelle skøn for en række poster af den faktiske
udvikling
fx poster, som behandles via et syv-års glidende gennemsnit af de
faktiske udgifter og indtægter
og vil således blandt andet blive påvirket af
udviklingen i de fremadrettede år (dvs. frem til år t+3) som indgår i gennemsnittet
som i sagens natur ikke kan opgøres endeligt, når der foreligger foreløbige
regnskabstal for år t. Herudover påvirkes historiske skøn blandt andet også af fx
hovedrevisioner af nationalregnskabet for Danmarks Statistik.
Samtidigt kan nye oplysninger om realøkonomien give anledning til ændringer i
skønnene for strukturel beskæftigelse og produktion, som påvirker
konjunkturrensningen i beregningen af strukturel saldo.
Hertil kommer, at Finansministeriet med mellemrum opdaterer forudsætninger og
beregningsmetoder for blandt andet de strukturelle provenuer for poster, der
behandles særskilt i beregningen af den strukturelle saldo
fx registreringsafgift,
selskabsskat, pensionsafkastskat mv., eller metoder til beregning konjunkturgab
mv. Disse årsager til skønsjusteringer bør henover en længere årrække
gennemsnitligt være nul
men ikke nødvendigvis i de enkelte år
hvis skønnene
er middelrette.
For perioden fra 2005 til 2016 er skønnet for den strukturelle saldo gennemsnitligt
blevet opjusteret med ca. 0,1 pct. af BNP fra skønnet ved den Økonomiske
Redegørelse ved indgåelsen af finansloven til skønnet ved den første Økonomiske
Redegørelse baseret på endelige nationalregnskabstal. Hvis man ser på perioden
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende en ny besvarelse, hvor tabel 1 i svaret udbygges med en ny række, der angiver skønnet for den strukturelle saldo, til finansministeren
2343858_0005.png
Side 5 af 6
fra 2009 til 2016 har den gennemsnitlige skønsændring været omtrent neutral,
jf.
figur 1 og tabel 1.
Tabel 1
Skøn for strukturel saldo
2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Pct. af strukturelt BNP
ØR december, året før
ØR maj, året efter
ØR maj, fire år efter
1,6
1,3
(1,3) (1,1)
2,0
2,1
(1,7) (1,8)
1,8
1,5
1,9
2,1
2,4
1,7
2,5
2,2
1,1
-0,3
-0,7
-1,6
-1,6
-1,7
-1,3
-0,5
-0,4
-0,9
-0,7
-0,8
-0,1
-0,2
-0,5
-0,5
-0,7
-0,7
-0,6
-0,6
0,2
-0,4
-0,1
0,2
-0,5
-0,1
-
-0,3
0,2
-
-0,1
0,4
-
Anm.: Skønnet for den strukturelle saldo ved indgåelse af finansloven for 2008 er vist fra
Økonomisk Redegørelse,
maj
2008 i lyset af det forudgående folketingsvalg, som indebar en senere finanslov for året end ellers.
Tilsvarende er første skøn baseret på endelige nationalregnskabstal for 2015 og foreløbige
nationalregnskabstal for 2018 vist fra
Økonomisk Redegørelse,
august 2019 da der ikke blev offentliggjort en
økonomisk redegørelse i maj 2019 i lyset af det udskrevne folketingsvalg. Tallene i parentes i årene 2005-
2006 angiver skønnene for den strukturelle saldo korrigeret for suspensionen af bidragene til den Særlige
Pensionsopsparing (SP) ved hhv. indgåelsen af finansloven og første Økonomiske Redegørelse baseret på
foreløbige nationalregnskabstal
svarende til de skøn, der blev vist i svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr.
354 (Alm. del) af 8. september 2020. Af hensyn til sammenlignelighed med skønnene fra første Økonomiske
Redegørelse baseret på endelige nationalregnskabstal vises skønnene i årene 2005-2006 også opgjort uden
korrektion for SP-bidragene ved hhv. indgåelse af finansloven og første Økonomiske Redegørelse baseret på
foreløbige nationalregnskabstal.
Kilde:
Økonomisk Redegørelse,
december 2004-2006, 2008-2018, maj 2006-2018, 2020 og august 2019.
For perioden fra 2005 til 2016 har skønsændringen mellem første Økonomiske
Redegørelse baseret på hhv. foreløbige og endelige regnskabstal gennemsnitligt
været omtrent neutral men ikke nødvendigvis i de enkelte år. Nedenfor
gennemgås nogle af hovedbevægelserne, som har givet anledning til ændringer i
skønnet for den strukturelle saldo i de enkelte år for perioden 2005 til 2016
mellem skønnet ved første Økonomiske Redegørelse baseret på hhv. foreløbige
og endelige nationalregnskabstal
1
.
Det kraftige omslag i konjunktursituationen i forbindelse med finanskrisen gjorde
skønnene for konjunkturrensningen mere usikre og produktion og beskæftigelse
reagerede med forskellig hastighed på krisen. Hvor metoden til
konjunkturrensning oprindeligt baserede sig på beskæftigelsesgabet blev metoden
i denne periode ændret til at basere sig på et vægtet gennemsnit af output- og
beskæftigelsesgabet, så konjunkturrensningen blev bedre i stand til at fange de
tidsmæssige forskelle i reaktionerne.
Ændringerne i vægtningen af output- og beskæftigelsesgabet påvirkede ligeledes
skønnene bagudrettet og bidrog isoleret set til en forværring af skønnene for den
Der henvises til svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 354 (Alm. del) af 8. september 2020 for en
gennemgang af skønsændringer mellem indgåelsen af finansloven for et givent år og første Økonomiske
Redegørelse baseret på foreløbige nationalregnskabstal for perioden 2005 til 2019.
1
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende en ny besvarelse, hvor tabel 1 i svaret udbygges med en ny række, der angiver skønnet for den strukturelle saldo, til finansministeren
Side 6 af 6
strukturelle saldo for 2005-2008 mellem de Økonomiske Redegørelser baseret på
første beregning med hhv. foreløbige og endelige nationalregnskabstal.
For så vidt angår skønnet for 2007 skal opjusteringen af den strukturelle saldo
blandt andet ses i lyset af den reviderede konjunkturvurdering (på trods af den
isolerede negative virkning af ændret vægtning af gabene) og det positive bidrag
fra revisionen af nationalregnskabstallene.
For 2008 bidrog også de reviderede nationalregnskabstal til nedjusteringen af
skønnet for den strukturelle saldo
mens blandt andet højere strukturelle
indtægter fra Nordsøen isoleret set trak i modsat retning.
For 2009 bidrog blandt andet den reviderede konjunkturrensning til forværringen
af skønnet for den strukturelle saldo. Ligesom for 2008 trak især højere skønnede
strukturelle indtægter fra Nordsøen isoleret set i modsat retning.
For så vidt angår 2011-2013 bemærkes det, at Danmarks Statistiks hovedrevision
af nationalregnskabet i efteråret 2014 påvirkede kategoriseringen af en række
udgifter og indtægter. Det gør det vanskeligt at lave en nærmere dekomponering
af, hvordan ændringer i skøn for enkelte offentlige udgifter og indtægter påvirkede
skønnet for den strukturelle saldo fra vurderinger før hovedrevisionen til
vurderinger efter hovedrevisionen, herunder for skønnene for 2011-2013 mellem
skønnene ved første Økonomiske Redegørelse baseret på foreløbige og endelige
nationalregnskabstal.
For 2015-2016 kan opjusteringen af skønnet for den strukturelle saldo blandt
andet tilskrives et højere skønnet strukturelt niveau for selskabsskatten som følge
af metodeopdateringen i forbindelse med Danmarks Konvergensprogram 2019.
Ændrede skøn for strukturelle nettorentebetalinger bidrog også til opjusteringen
af skønnet for den strukturelle saldo. Herudover skal opjusteringen af skønnet for
den strukturelle saldo blandt andet ses i sammenhæng med, at Danmarks Statistik
reviderede nationalregnskabstallene
herunder blev blandt andet BNP opjusteret
hvormed et givent underskud bliver mindre i pct. af BNP.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister