Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2341536_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. februar 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 127 (Alm. del) af 29.
januar 2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm del - spørgsmål 166 fra folketingsåret
2019-20 om vedtagne hjælpepakker m.v.?
Svar
Der er i løbet af 2020 og 2021 truffet beslutning om en lang række direkte kom-
pensationsordninger, hjælpepakker mv., der skal bidrage til at afbøde de negative
konsekvenser af COVID-19.
De pt. besluttede tiltag har samlet set statsfinansielle bevillingsmæssige konse-
kvenser på godt 160 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Udgiftstiltag i lyset af COVID-19
Mia. kr.
Statslige udgifter
- heraf finansielle udgifter
3)
- heraf lønkompensationsordning
- heraf kompensationsordning for faste omkostninger
- heraf kompensationsordning for selvstændige og freelancere
- heraf kompensationsordning ved aflysning af større arrange-
menter
- heraf tabsrammer vedr. garantiordninger, likviditetskaution
mv. i Vækstfonden og EKF
- heraf tabsrammer vedr. matchfinansieringsordninger i Vækst-
fonden
- heraf likviditetstilskud og kompensation til trafikselskaber
- heraf initiativer til at styrke rejsebranchen
- heraf sygedagpengerefusion til arbejdsgivere
- heraf en række arbejdsmarkedstiltag (suspension af dagpen-
geforbrug, midlertidig arbejdsfordelingsordning mv.)
- heraf kompensationstiltag mv. i Aftale om erstatning mv. til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19
4)
- heraf øvrige tiltag
2020
80,5
1)
25,0
12,3
7,6
6,0
0,2
14,1
1,0
3,2
1,0
1,7
1,5
0,0
6,9
2021
84,9
2)
40,0
8,1
6,5
3,7
2,1
0,0
0,5
0,4
0,0
0,4
1,8
18,7
2,7
2022
1,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
1,0
0,1
0,5
2023
0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,3
0,0
0,0
2024
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 127: MFU spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 166 fra folketingsåret 2019-20 om vedtagne hjælpepakker m.v., til finansministeren
2341536_0002.png
Side 2 af 4
Anm.: 1) Udgiftstallet for 2020 er opgjort som summen af merudgifter optaget på forslaget til lov om til-
lægsbevilling for 2020, der vurderes af kunne betragtes som hjælpepakker, kompensationsordninger
mv. Tallet omfatter således ikke udgifter af helt generel finanspolitisk stimulerende karakter såsom
engangstilskud til overførselsmodtagere. Tallene afspejler udgiftsskøn ultimo 2020 og kan således af-
vige fra det endelige statsregnskab for 2020. Tallene er opgjort i 2020-pl.
2) Udgiftstallet for 2021 omfatter dels bevillinger, der er afsat på FL21 til tiltag, der har karakter af
hjælpepakker, kompensationsordninger mv., dels yderligere merudgifter, der er hjemlet ved aktstykke
eller lovgivning, og dels forventede merudgifter sfa. indgåede aftaler, herunder
Aftale om erstatning mv.
til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19.
Udgiftstallet omfatter ikke skønnede udgifter ved vide-
reførsel af de generelle kompensationsordninger efter 28. februar. Udgifterne for 2021 er behæftet
med væsentlig usikkerhed. Tallene for 2021 og frem er opgjort i 2021-pl.
3) Udgifter af finansiel karakter omfatter i denne sammenhæng kapitalindskud og udlån i regi af stats-
lige låneordninger.
4) Der er i opgørelsen taget udgangspunkt i den øvre del af spændene af udgiftsskønnene i aftalen.
Størstedelen af udgifterne er teknisk placeret i 2021 i tabellen, mens det faktiske udgiftsafløb vil
kunne afvige herfra.
Kilde: Egne beregninger.
Det bemærkes, at opgørelsen i tabel 1 omfatter de bevillingsmæssige udgiftskonse-
kvenser. Opgørelsen er således ikke nødvendigvis udtryk for et opdateret skøn for
de faktiske udgifter.
Der er i tabel 1 ikke medtaget ekstraordinære driftsudgifter, som er affødt af CO-
VID-19-indsatser, men alene udgifter, der kan betragtes som direkte kompensati-
onsordninger, hjælpepakker, tiltag mhp. at støtte særlige grupper mv.
Der er endvidere truffet beslutning om en række garanti- og låneordninger, udsky-
delser af betalingsfrister og øvrige foranstaltninger, der bredt sigter på at øge likvi-
diteten i erhvervslivet mv. Det samlede omfang af likviditetstiltag, der er stillet til
rådighed, kan pt. opgøres til knap 600 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Likviditetstiltag mv. i lyset af COVID-19
Garantier, kapitalindskud mv.
1)
Mia. kr.
Garantiordninger for SMV’er og større virksomheder i Vækstfonden og EKF
COVID-19-matchfinansieringsordninger i Vækstfonden
Genstartsfonden i regi af Vækstfonden
Statslig garantidækning til virksomheders handel og eksport i EKF
Rejsegarantifonden
Danmarks Genopretningsfond A/S (rekapitaliseringsfond)
Garanti til SAS fra den danske stat
Statslig rekapitalisering af SAS
I alt
Garantiramme,
kapitalindskud mv.
47,9
2)
4,5
3)
3,0
30,0
2,3
4)
10,0
5)
1,0
6)
3,8
102,5
Udskydelse af betalingsfrister og øvrig likviditet mv.
Mia. kr.
Udskydelse af betalingsfrister, forlængelse af afgiftsperioder mv.
Likviditet stillet til rådighed
305,5
7)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 127: MFU spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 166 fra folketingsåret 2019-20 om vedtagne hjælpepakker m.v., til finansministeren
2341536_0003.png
Side 3 af 4
Moms- og A-skattelåneordninger mv.
Øgede lånemuligheder for elever og studerende
Øvrige tiltag
I alt
183,3
8)
4,1
9)
1,0
10)
493,9
Samlet omfang af likviditetstiltag
596,4
Anm.: 1) Beløbene angiver den statslige garantiramme/udlånsramme/kapitalindskud i de pågældende ordninger. En
del af ordningerne forventes herudover at skabe basis for privat medfinansiering, hvorfor likviditetsbidraget
til virksomhederne kan være større end de angivne beløb.
2) I Vækstfonden er der afsat en garantiramme på 16,9 mia. kr. til garantiordningen for SMVer og 25,0 mia.
kr. til garantiordning for større virksomheder. I EKF er der afsat en garantiramme på 1,0 mia. kr. til garanti-
ordning for SMV’er og 5,0 mia. kr. til garantiordningen for større virksomheder.
3) Lånerammen er inkl. udvidelsen af ordningerne, der følger af
Aftale om yderligere forbedringer af hjælpepakkerne
for ikke mindst de mindre erhvervsdrivende
af 9. februar. Lånerammen er fordelt, så 2,9 mia. kr. er afsat til iværk-
sættere i de tidlige faser, mens 1,6 mia. kr. er afsat til venturevirksomheder.
4) Heraf udgør 750 mio. kr. en midlertidig statsgaranti, hvor eventuelle træk på ordningen skal være fuldt
indfriet 1. marts 2021.
5) Danmarks Genopretningsfond A/S (DGOF) har mulighed for at foretage kapitalindskud for op til 10
mia. kr. i perioden 2020-2021 i større, samfundsbærende virksomheder, der er ramt af COVID-19. Staten
har indbetalt 25 mio. kr. til DGOF på nuværende tidspunk, idet supplerende indbetalinger vil blive gennem-
ført i takt med, at behovet opstår.
6) Garantien blev stillet i SEK i et omfang svarende til 1,5 mia. SEK. Det garanterede lån blev indløst ul-
timo 2020, hvormed garantien ophørte.
7) Udskydelser af betalingsfrister, forlængelse af afgiftsperioder mv. omfatter udskydelser af betalingsfri-
sterne for A-skat og AM-bidrag for april, maj og juni 2020 med 4 måneder, udskydelse af betalingsfristerne
for moms for store virksomheder for marts, april og maj med 30 dage, forlængelse af afgiftsperioder for
moms for små og mellemstore virksomheder (sammenlægning af henholdsvis 1.-2. halvår 2020 og 1.-2. kvar-
tal 2020), udskydelse af betalingsfrister for B-skat, udskydelse af betalingsfrister for lønsumsafgiften for me-
tode 4-virksomheder, udskydelse af betalingsfrister for A-skat og AM-bidrag for august, september og okto-
ber 2020 med henholdsvis ca. 4�½, 5�½ og 6�½ måned, udskydelse af betalingsfristerne for moms for store
virksomheder for juli og august med hhv. 15 og 7 dage, forlængelse af afgiftsperioder for moms for mellem-
store virksomheder (sammenlægning af 3. kvartal og 4. kvartal 2020), udskudt frist for betaling af registre-
ringsafgift samt udskydelse af ordinær betalingsfrist for A-skat og AM-bidrag i maj 2021 med 4�½ måned.
Den angivne likviditetsvirkning udgør summen af de enkelte ordninger og forlængelser. Den reelle likvidi-
tetsvirkning er mindre.
8) Tallet for moms- og A-skattelåneordninger er opgjort som den samlede likviditet, der stilles til rådighed
ved ordningerne. Med moms- og lønsumsafgiftslåneordningen fra 2020 blev der stillet likviditet for ca. 35
mia. kr. til rådighed for virksomheder. I forbindelse med lovforslaget blev et låneomfang på ca. 27 mia. kr.
lagt til grund (ca. ¾ udnyttelse). Ordningen har dog været anvendt i betydeligt mindre omfang end skønnet
ved lovforslagets fremsættelse
9) Likviditetsomfanget af udvidede lånemuligheder er opgjort som et skøn på baggrund af den faktiske ud-
nyttelse af de udvidede lånemuligheder for perioderne marts til august 2020 og november 2020 til januar
2021. Der skønnes på den baggrund en samlet udnyttelse på 4,1 mia. kr. for hele perioden fra marts til au-
gust 2020 og fra november 2020 til april 2021. Skønnet er behæftet med usikkerhed.
10) Øvrige tiltag omfatter bl.a. fremrykning af udbetalinger af skattekreditter vedr. FoU.
Kilde: Skatteministeriet samt egne beregninger.
Det bemærkes, at omfanget af likviditetstiltag i vid udstrækning er opgjort som de
samlede garantirammer og kapitalindskud og den samlede likvitet, der stilles til
rådighed for erhvervslivet i form af udskydelser af betalingsfrister. Tallene er
således ikke udtryk for graden af udnyttelse af de forskellige ordninger.
Ud over opgørelsen i tabel 2 bidrager fremrykkede betalinger fra offentlige
institutioner til private virksomheder også til at styrke likviditeten i erhvervslivet.
Opgørelsen i tabel 2 omfatter ikke frigivelse af den kontracykliske kapitalbuffer.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 127: MFU spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 166 fra folketingsåret 2019-20 om vedtagne hjælpepakker m.v., til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister