Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. juni 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 123 (Alm. del) af 20.
januar 2021 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren med udgangspunkt i opdateringen af tabel 1 i svaret på L 1 -
spørgsmål 71, jf. FIU alm del - spørgsmål 122 redegøre for den årlige økonomiske
udgift for Finansministeriets familietyper som følge af de skatte- og afgiftsinitiati-
ver, der er gennemført, aftalt eller foreslået siden sommeren 2019?
Svar
I besvarelsen indgår initiativer fra tabel A i svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.
122 (alm. del) af 11. februar 2021, som med de økonomiske ministeriers gængse
regneprincipper skønnes at have fordelingsvirkninger i 2025. Det er lagt til grund
for besvarelsen, at der spørges til ændring i den disponible indkomst og afgiftsbe-
talingen for familietyperne.
De gennemførte og foreslåede skatte- og afgiftsinitiativer medfører samlet set et
umiddelbart merprovenu på godt 12 mia. kr. i 2025 (2021-niveau ekskl. moms),
hvilket svarer til skatte- og afgiftsforhøjelser på ca. 2.100 kr. i gennemsnit pr. per-
son.
For en række initiativer kan der ikke umiddelbart skønnes over virkningerne for
familietyper, hvilket blandt andet hænger sammen med utilstrækkeligt beregnings-
grundlag, og at nogle initiativer ikke er relevant for familietyperne. Det gælder æn-
dring af reglerne for opgørelse af aktieavancer (L 4), justering af reglerne ved indi-
rekte nedsættelse af gæld (L 4), ophævelse af fradragsret for inddrivelsesrenter (L
64), lempelse af registreringskravet i DIS-ordningen (L 72), tilpasning af refusions-
ordning for sandsugere (L 72), forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirk-
somheder (L 76), genindførelse af registreringsafgift på fly (L 97), modernisering
af momsregler for grænseoverskridende handel (L 137), ejendomsinitiativer
1
(ud-
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at skønne over virkningerne af aftalen om
kompensation til bolig-
ejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen.
De konkrete ejendomsskatter for en ejendom afhænger af både vur-
deringen og satserne, som begge fortsat er under konsolidering. Det skyldes, at de nye ejendomsvurderinger
–
der skal danne grundlag for beskatningen af ejerboliger i 2021
–
endnu ikke er endelige. Fx er vurderingsmo-
dellen til fastsættelse af grundværdien for ejerlejligheder endnu ikke færdigkalibreret. Ligeledes er vurderings-
modellen for erhvervsejendomme fortsat under udarbejdelse. Da den nye ejendomsværdiskattesats afhænger
af de samlede vurderinger for alle ejerboliger og grundskyldspromillerne af de samlede vurderinger for alle
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk