Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2314368_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. januar 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 11 (Alm. del) af 13.
oktober 2020 stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V)
Spørgsmål
Vil ministeren i oversigtsform redegøre for, hvilke personalemæssige og organisa-
toriske ændringer der er foretaget i departementet siden folketingsvalget, herunder
hvilke nye funktioner og stillinger inden for presse, kommunikation, taleskrivere
eller lignende, der er oprettet og udskiftet siden ministerens tiltræden? Vil ministe-
ren herudover redegøre for økonomien, inklusiv om det har været nødvendigt at
tilføre flere midler/lønkroner og i givet fald, hvor man så har skåret ned for at
finde pengene? Svarene bedes oplyse, om ændringerne er sket i departementet el-
ler i en styrelse.
Svar
Finansministeriets departement justerer løbende organisationen som led i den al-
mindelige drift og tilpasning til opgaverne.
Efter Folketingsvalget den 27. juni 2019 overtog Finansministeriet som følge af
ressortomlægninger i forbindelse med regeringsdannelsen ressortansvaret på en
række områder fra det daværende Økonomi- og Indenrigsministerium,
jf. kgl. reso-
lution af 27. juni 2019.
I overensstemmelse med normal praksis blev personale og
bevilling knyttet til de pågældende opgaver overført til Finansministeriet.
Endvidere har Finansministeriets departement gennemført justeringer af organisa-
tionen samt opnormeringer på udvalgte områder med henblik på at styrke opgave-
varetagelsen på de pågældende områder.
Det gælder blandt andet
Minister- og ledelsessekretariatet,
som efter Folketingsvalget
er opnormeret med i alt 5 AC-årsværk med henblik på at styrke minister-, ledel-
ses- og pressebetjeningen. Minister- og Ledelsessekretariatet har en aktuel norme-
ring på 10 AC-årsværk samt en presse- og kommunikationschef og en sekretariats-
chef.
Desuden er der etableret
Center for Klima, Grøn energi og EU
med i alt 17 AC-års-
værk samt en kontorchef, hvilket svarer til en udvidelse på 3 AC-årsværk siden
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm. om, hvorvidt der er blevet oprettet et eller flere sekretariater, der arbejder med politikudvikling eller politisk koordinering på ministerens ressortområde, til finansministeren
Side 2 af 2
Folketingsvalget. Centret er oprettet med henblik på at styrke ministeriets arbejde
med den grønne omstilling og 70-pct-målsætningen på klimaområdet.
Endelig er der oprettet et
Velfærdspolitisk Center,
som er en sammenlægning af tre
tidligere kontorer,
normeret til i alt 23 AC-årsværk samt 3 kontorchefer. Centeret er
oprettet med henblik på at styrke ministeriets arbejde med udvikling af den offentlige
sektor og velfærdsområderne og er normeret svarende til de hidtidige enheder i mini-
steriet.
Med forslaget til finansloven for 2021 udgør det samlede årsværkstal for Finans-
ministeriets departement 247 personer i 2021, svarende til en stigning på 13 perso-
ner siden 2019. Lønudgifterne i 2021 udgør 189 mio. kr., svarende til en forøgelse
på ca. 23 mio. kr. siden 2019. Forøgelsen afspejler bl.a. ovenstående organisatori-
ske styrkelser i departementet samt fra- og tilførsel af bevilling og årsværk som
følge af ressortomlægningen efter Folketingsvalget
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister