Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2314367_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. januar 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 12 (Alm. del) af 13.
oktober 2020 stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V)
Spørgsmål
Vil ministeren i oversigtsform redegøre for, om der er blevet oprettet et eller flere
sekretariater, der arbejder med politikudvikling eller politisk koordinering på mini-
sterens ressortområde, f.eks. koordinering af sager til Økonomiudvalget, Koordi-
nationsudvalget, Det grønne udvalg eller politiske udspil m.v.? Vil ministeren i be-
kræftede fald oplyse hvilke konkrete funktioner sekretariatet varetager, og hvor-
dan det konkret er bemandet ift. stillingsbetegnelser og årsværk, herunder i hvilket
omfang der er tale om nyansættelser? Vil ministeren herudover redegøre for øko-
nomien, inklusiv om det har været nødvendigt at tilføre flere midler/lønkroner og
i givet fald, hvor man så har skåret ned for at finde pengene? Svarene bedes op-
lyse, om ændringerne er sket i departementet eller i en styrelse.
Svar
Finansministeriet har en central rolle i forbindelse med en række centrale forløb,
herunder de årlige finanslovsforhandlinger, forhandlinger om kommunernes og
regionernes økonomi, initiativer i relation til håndteringen af covid-19 og den ef-
terfølgende genopretning samt klimaområdet.
De opgaver, som der spørges til, er derfor varetaget af en række fag- og koordina-
tionskontorer og således ikke forankret i ét kontor.
Siden regeringsskiftet den 27. juni 2019 er Minister og Ledelsessekretariatet i Fi-
nansministeriets departement udvidet med et politisk sekretariat, der varetager en
del af de opgaver, som fremgår af spørgsmålet.
Formålet med det politiske sekretariat er at sikre den bedst mulige langsigtede
planlægning og et overblik på tværs af organisationens arbejdsområder samt sikre
fremdrift på de strategisk vigtige sager.
Sekretariatet bidrager endvidere i tæt samspil med resten af huset til en styrket in-
tern koordination og betjening af ministeren, departementschefen og den øvrige
ledelse i Finansministeriet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm. om, hvorvidt der er blevet oprettet et eller flere sekretariater, der arbejder med politikudvikling eller politisk koordinering på ministerens ressortområde, til finansministeren
2314367_0002.png
Side 2 af 2
Det politiske sekretariatet består af tre AC-årsværk (en chefkonsulent og to speci-
alkonsulenter), der refererer til sekretariatschefen for Minister- og Ledelsessekreta-
riatet. For en nærmere beskrivelse af Minister- og Ledelsessekretariatet henvises til
svaret på FiU alm. del spm. 11.
På baggrund af en gennemsnitlig fast lønudgift på 762.000 kr. per år for chefkon-
sulenter og 636.000 kr. per år for specialkonsulenter i Finansministeriets departe-
ment, svarer de samlede faste lønudgifter til det politiske sekretariat til ca. 2,2 mio.
kr. per år
1
.
Opnormeringerne er håndteret via intern omprioritering samt bevillingsløft under
§ 07.11.01 Departementet,
jf. svaret på FiU alm. del spm. 11.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister
Udgifterne omfatter den aktuelle gennemsnitlige faste løn i Finansministeriets departement. Lønudgifterne
omfatter således ikke eventuelle engangsvederlag samt overhead.
1