Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2435997_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. august 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 114 (Alm. del) af 14.
januar 2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og
BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering af SU’en i årene 2022-2030
(min-
dreregulering med 0,75 pct. point årligt)? Der bedes angivet effekter i hvert af
årene 2022-2030 og samtidigt angivet den reale SU-sats for udeboende på en vide-
regående uddannelse i hvert af årene 2022-2030 med forslaget.
Svar
Med
aftale om reform af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse
af april 2013 blev
der indført en afdæmpet
regulering af SU’en i perioden 2014 til 2021. SU-satserne
reguleres således frem til og med 2021 med satsreguleringsprocenten minus den
afdæmpede regulering i medfør af skattereformen fra juni 2012 fremrykket 2 år.
Det indebærer, at SU'en er reguleret med 1,25 pct. i 2021, hvilket er 1,05 pct.-po-
int mindre end den normale regulering af SU'en. Fra 2022 og frem vil SU-satserne
igen blive reguleret med ’tilpasningsprocenten+2’ (2,3 pct.).
SU-stipendiesatsen for udeboende på videregående uddannelser udgør 6.321 kr.
pr. måned i 2021. Ved den gældende regulering skønnes SU-stipendiesatsen at
stige til [8.081] kr. i 2030, mens SU-stipendiesatsen med en videreførelse af den af-
dæmpede regulering skønnes at stige til [7.368] kr.,
jf. tabel 1.
Det svarer til en for-
skel på 713 kr.
Tabel 1
SU-stipendiesatser ved hhv. gældende regulering og fortsat afdæmpet regulering
2022
Kr.
Gældende regulering
Fortsat afdæmpet regulering
Forskel
[6.454]
[6.387]
[66]
[6.609]
[6.474]
[135]
[6.780]
[6.574]
[207]
[6.970]
[6.689]
[281]
[7.172]
[6.813]
[360]
[7.388]
[6.946]
[442]
[7.612]
[7.084]
[528]
[7.843]
[7.224]
[619]
[8.081]
[7.368]
[713]
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Tiltaget forventes at skabe et direkte provenu som følge af færre SU-udgifter og
en indirekte effekt ved, at de studerende vil øge deres arbejdsudbud under studi-
et. En del af stigningen i arbejdsudbuddet forventes at sætte sig i forsinkelser, som
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 114: MFU spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering af SU’en i årene 2022-2030, til finansministeren
2435997_0002.png
Side 2 af 2
vil have en modsatrettet effekt på arbejdsudbud og provenu. Videreføres den af-
dæmpede regulering skønnes det at give et provenu på [1.300] mio. kr. i 2030 efter
tilbageløb og adfærd, et øget arbejdsudbud på [2.300] fuldtidspersoner og en
BNP-virkning på [1.500] mio. kr.
jf. tabel 2.
Tabel 2
Provenumæssige konsekvenser samt virkning på arbejdsudbud og BNP ved videreførelse af
afdæmpet regulering af SU’en
2022
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu eftertilbageløb
Provenu efter tilbageløb
og adfærd
[200]
[100]
[200]
[400]
[200]
[300]
[600]
[300]
[500]
[800]
[400]
[600]
[1.000]
[500]
[800]
[1.200]
[600]
[900]
[1.400]
[700]
[1.000]
[1.600]
[800]
[1.200]
[1.700]
[900]
[1.300]
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
BNP-virkning
Virkning på arbejdsudbud,
fuldtidspersoner
[200]
[300]
[400]
[500]
[500]
[800]
[700]
[1.000]
[900]
[1.300]
[1.000]
[1.500]
[1.200]
[1.800]
[1.400]
[2.000]
[1.500]
[2.300]
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Fuldtidspersoner er afrundet til nærmeste 100.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister