Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. august 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 113 (Alm. del) af 14.
januar 2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og
BNP af at inflationsregulere alle indkomstoverførsler (inkl. SU) i årene 2022-
2030? Der bedes angivet effekter i hvert af årene 2022-2030.
Svar
Med den gældende regulering skønnes de omfattede ydelser at stige med 22,7 pct.
fra 2021 til 2030
1
. Hvis de omfattede ydelser i stedet inflationsreguleres fra 2024
til 2030
2
(2022 til 2030 for SU) skønnes de omfattede ydelser at stige med 16,2
pct
3
, hvilket svarer til en mindreregulering i 2030 på 5,6 pct.-point. Af tabel 1
fremgår de skønnede gennemsnitssatser for de omfattede indkomstoverførsler,
hvis de omfattede ydelser inflationsreguleres frem til 2030. Det skal bemærkes, at
den skønnede sats derfor er udtryk for en gennemsnitsberegning med udgangs-
punkt i de budgetterede udgifts- og aktivitetstal på finansloven for 2021 og de kan
derfor ikke sammenlignes direkte med de respektive lovfastsatte ydelsessatser.
Tabel 1
Ydelsessatser pr. helårsperson ved inflationsregulering
2022
Dagpenge
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Feriedagpenge
Ressourceforløb
Jobafklaring
17.172
12.399
8.414
17.223
13.241
12.828
2023
17.377
12.547
8.514
17.428
13.398
12.981
2024
17.668
12.757
8.657
17.720
13.623
13.199
2025
18.014
13.007
8.827
18.067
13.889
13.457
2026
18.385
13.275
9.009
18.439
14.176
13.735
2027
18.748
13.537
9.186
18.803
14.455
14.006
2028
19.112
13.800
9.365
19.169
14.737
14.278
2029
19.466
14.055
9.538
19.523
15.009
14.542
2030
19.838
14.324
9.720
19.896
15.296
14.820
1
For SU gælder en anderledes akkumuleret mindreregulering, hvilket skyldes den gældende mindreregulering
af SU ophører i 2021.
2
Det antages, at den gældende regulering fortsættes frem til 2024, hvorefter ydelserne inflationsreguleres.
Dette antages af hensyn til sammenligneligheden med FIU 112, som spørger til denne periode.
3
Ligesom den gældende regulering er anderledes for visse ydelser, jf. ovenfor, vil prisreguleringen også være
anderledes for ydelser, som ikke er omfattet af Obligatorisk Pensionsordning.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K