Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2435981_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. august 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 112 (Alm. del) af 14.
januar 2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og
BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering fra skattereformen fra 2012 (min-
dreregulering med 0,75 pct. point årligt) af indkomstoverførslerne (inkl. SU) i
årene 2024-2030 (SU for 2022-2030)? Der bedes angivet effekter i hvert af årene
2022-2030 og samtidigt angivet de reale satser hver indkomstoverførsel (1 sats for
hver overførsel) i hvert af årene 2022-2030 med forslaget.
Svar
Med
Aftale om skattereform
af 2012 blev der indført en afdæmpet regulering af de
satsregulerede indkomstoverførsler i perioden 2016 til 2023. Den afdæmpede re-
gulering medfører, at de omfattede indkomstoverførsler frem til og med 2023 re-
guleres med satsreguleringsprocenten minus den afdæmpede regulering i medfør
af skattereformen. Siden 2018 har den afdæmpede regulering udgjort 0,75 pct.-po-
int. De omfattede indkomstoverførsler fremgår af tabel 1. SU var i første omgang
ikke omfattet af den afdæmpede regulering, men med
Aftale om Reform af SU-syste-
met og rammerne for studiegennemførelse
af 2013 blev SU også omfattet.
En fortsættelse af den afdæmpede regulering til og med 2030 vil medføre en akku-
muleret mindreregulering af de omfattede indkomstoverførsler på 5,01 pct. i
2030
1
. Af tabel 1 fremgår de skønnede gennemsnitssatser for de omfattede ind-
komstoverførsler, hvis den afdæmpede regulering fortsættes frem til 2030. Det
skal bemærkes, at den skønnede sats derfor er udtryk for en gennemsnitsbereg-
ning med udgangspunkt i de budgetterede udgifts- og aktivitetstal på finansloven
for 2021, og de kan derfor ikke sammenlignes direkte med de respektive lovfast-
satte ydelsessatser.
1
For SU gælder en marginalt anderledes akkumuleret mindreregulering, hvilket skyldes at den gældende min-
dreregulering af SU ophører i 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 112: MFU spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering fra skattereformen fra 2012, til finansministeren
2435981_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Ydelsessatser pr. helårsperson ved fortsat afdæmpet regulering
(2021-niveau)
Arbejdsløshedsdag-
penge
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Feriedagpenge
Ressourceforløb
Jobafklaring
Efterløn
Fleksydelse
1
Revalideringsydelse
Sygedagpenge
Barselsdagpenge
Ledighedsydelse
Fleksjob
Seniorpension
Førtidspension
Folkepension
Tidlig pension
Selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse
eller overgangs-
ydelse
SU
2022
17.299
12.491
8.476
17.350
13.338
12.923
14.486
2.869
17.144
15.033
19.528
15.917
16.774
12.738
16.869
11.264
12.096
2023
17.533
12.660
8.591
17.584
13.518
13.098
14.681
2.908
17.376
15.236
19.792
16.132
17.000
12.910
17.096
11.535
12.387
2024
17.804
12.856
8.724
17.857
13.728
13.301
14.909
2.953
17.645
15.472
20.098
16.382
17.264
13.110
17.361
11.748
12.616
2025
18.116
13.081
8.877
18.169
13.968
13.534
15.170
3.004
17.954
15.743
20.450
16.668
17.566
13.340
17.665
11.989
12.875
2026
18.451
13.323
9.041
18.506
14.227
13.784
15.451
3.060
18.286
16.034
20.829
16.977
17.891
13.586
17.992
12.247
13.151
2027
18.811
13.583
9.217
18.866
14.504
14.053
15.752
3.120
18.643
16.347
21.235
17.308
18.240
13.851
18.343
12.522
13.447
2028
19.186
13.853
9.401
19.242
14.793
14.333
16.066
3.182
19.014
16.673
21.658
17.653
18.603
14.128
18.709
12.809
13.756
2029
19.566
14.128
9.587
19.623
15.086
14.616
16.384
3.245
19.391
17.003
22.087
18.002
18.972
14.407
19.079
13.101
14.069
2030
19.955
14.409
9.778
20.014
15.386
14.907
16.710
3.309
19.776
17.341
22.526
18.360
19.349
14.694
19.458
13.401
14.391
9.233
9.385
9.559
9.755
9.964
10.188
10.422
10.660
10.904
6.387
6.474
6.574
6.689
6.813
6.946
7.084
7.224
7.368
Anm.:
1
Fleksydelsessatsen er opgjort som den gennemsnitlige nettofleksydelse, dvs. fleksydelse minus
fleksydelsesbidraget, for at afspejle effekten på de offentlige finanser.
Tiltaget forventes at skabe et direkte provenu som følge af lavere ydelsesudgifter
og dertil en indirekte effekt ved, at ydelsesmodtagerne forventes at øge deres ar-
bejdsudbud som følge af de lavere ydelser. Det skal bemærkes, at der efter Finans-
ministeriets gældende regneprincipper alene regnes adfærdseffekter på arbejdsløs-
hedsdagpenge, kontant- og uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse, sygedagpenge samt SU.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en fortsat afdæmpet regulering af in-
komstoverførslerne i perioden 2022 til 2030, kan indebære mindreudgifter på 12,5
mia. kr. i 2030 efter skat, tilbageløb og adfærd, et øget arbejdsudbud på 7.600 fuld-
tidspersoner og en positiv BNP-effekt på 9,6 mia. kr.
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 112: MFU spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering fra skattereformen fra 2012, til finansministeren
2435981_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser af fortsat afdæmpet regulering fra 2024 til 2030 (2022 til 2030 for SU)
Mia. kr. (2021-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter skat, tilbage-
løb og adfærd
2022
-0,2
-0,1
-0,2
2023
-0,4
-0,2
-0,3
2024
-2,0
-1,4
-2,0
2025
-3,7
-2,7
-3,5
2026
-5,5
-4,0
-5,3
2027
-7,3
-5,3
-7,0
2028
-9,2
-6,7
-8,7
2029
-11,1
-8,2
-10,6
2030
-13,1
-9,7
-12,5
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning
(1.000 personer)
0,2
0,3
0,4
0,5
1,4
1,9
2,5
3,1
3,5
4,5
4,5
5,7
5,6
7,0
6,6
8,3
7,6
9,6
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister