Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2331031_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. februar 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 111 (Alm. del) af 8. januar
2021 stillet efter ønske fra Torsten Gejl (Å)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en reduktion i Danmarks CO2-udledning finans-
loven for 2021 bidrager med samlet set sammenlignet med finansloven for 2020?
Svar
Aftalen om finansloven for 2020 reducerer drivhusgasudledningen med 0,5 mio.
tons i 2030.
Aftalen om finansloven for 2021, herunder aftale om stimuli og grøn genopret-
ning reducerer drivhusgasudledningen med 0,2 mio. tons i 2030. Ser man på de af-
taler, der blev indgået ifm. finansloven for 2021 reduceres udledningen med yder-
ligere 2,6 mio. tons i 2030 (0,5 mio. tons fra aftale om grøn skattereform og 2,1
mio. tons fra aftale om grøn vejtransport).
Det bemærkes, at både finansloven for 2020 og finansloven for 2021 indeholdt
grønne initiativer. Fx indeholder finansloven for 2021 888 mio. kr. til Natur- og
biodiversitetspakken, der bl.a. omfatter udlæg af urørt skov, etablering af nye na-
turnationalparker og udarbejdelse af en strategi for forvaltning af truede arter.
Den indeholdt ligeledes 45 mio. kr. år-ligt frem mod 2024 til fremme af økologi
og 100 mio kr. årligt i 2021 og 2022 til fremme af CO
2
-lagring i Nordsøen. Fi-
nansloven for 2020 indeholdt bl.a. øgede midler til klimabistand,
jf. svar på § 20
spm. s 689.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 111: MFU spm. om, hvor stor en reduktion i Danmarks CO2-udledning finansloven for 2021 bidrager med samlet set sammenlignet med finansloven for 2020, til finansministeren
2331031_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Reduktioner fra aftaler i regi af FL20 og FL21
2030
CO
2
e-reduktioner (mio. tons)
FL20
I alt
0,5
0,5
FL21/stimuli
Aftale vejtransport*
Aftale grøn skattereform
I alt
0,2
2,1
0,5
2,8
Anm.: De skønnede effekter er opgjort partielt, og der kan være overlap mellem de skønnede effekter.
* Heraf skønnes det, at den kilometerbaseret vejafgift ved en CO
2
-differentiering vil reducere CO
2
-udlednin-
gen med 0,1 mio. t. i 2025 og 0,2 mio. t. i 2030. Der skal tages endelig stilling til den konkrete udformning af
vejafgiften senest i 2025.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende Finansminister