Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2320878_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. januar 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 103 (Alm. del) af 23.
december 2020 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm del - spørgsmål 37 med den ændring, at
nye folkepensionister tildeles boligstøtte efter samme regler som for ”nye” førtids-
pensionister?
Svar
Ændres reglerne for boligstøtte således, at nye folkepensionister fra 2023 tildeles
boligstøtte efter reglerne for boligsikring til førtidspensionister på ny ordning frem
for reglerne for boligydelse, vil det medføre en udgiftsbesparelse på omkring 50
mio. kr. efter tilbageløb i 2023,
jf. tabel 1.
I 2060 forventes udgiftsbesparelsen at
være knap 4,2 mia. kr. efter tilbageløb i 2021-niveau. Der er ikke indregnet virk-
ning fra eventuel påvirkning af folkepensionisters arbejdsudbud.
Satser og beløbsgrænser for tildeling af boligsikring reguleres efter prisudviklin-
gen, mens satser og beløbsgrænser for tildeling af boligydelse reguleres med tilpas-
ningsprocenten, der følger lønudviklingen. Når reguleringen ændres til at følge
reglerne for boligsikring medfører det således isoleret set en ydelsesreduktion, når
ydelsen opgøres i 2021 lønniveau. Den gennemsnitlige ydelsesreduktion pr. folke-
pensionist ved at tildele boligstøtte efter regler for boligsikring for nye førtidspen-
sionister er som følge heraf stigende (frem mod 2060).
Der vil frem mod 2060 ske en fortsat modning af arbejdsmarkedspensionssyste-
met. Det medfører højere pensionsindkomster for folkepensionister og tilsva-
rende ændret bolig- og huslejesammensætning. Denne udvikling kan medføre, at
boligstøtten får mindre betydning for grupper af folkepensionister, der har haft
stor arbejdsmarkedstilknytning, end det er tilfældet for de nuværende folkepensio-
nister. Hver ny årgang, der når folkepensionsalderen, vil således gennemsnitlig set
have lidt højere indtægtsgrundlag, hvilket isoleret set trækker i retning af lavere
boligydelse efter gældende regler og til dels også lavere boligsikring efter overgang
til de foreslåede regler for nye folkepensionister, end hvad der indgår i de opgjorte
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: MFU spm. om at opdatere svaret på FIU alm del - spørgsmål 37 med den ændring, at nye folkepensionister tildeles boligstøtte efter samme regler som for nye førtidspensionister, til finansministeren
2320878_0002.png
Side 2 af 3
økonomiske konsekvenser af den foreslåede regelændring
1
. Opgørelsen tager ud-
gangspunkt i indtægtsforholdene for den nuværende gruppe af folkepensionister
og der er dermed ikke taget højde ændret indkomststruktur blandt fremtidens fol-
kepensionister.
Tabel 1
Offentlig mindreudgift til boligstøtte, hvis boligydelse for nye folkepensionister opgøres med
udgangspunkt i reglerne for boligsikring for nye førtidspensionister, 2023-60 i 2021-niveau.
2023
2024
2025
2026
-----
Umiddelbar
mindreudgift
Mindreudgift
efter tilbageløb
70
50
170
130
280
210
390
300
2027
2028
2029
-----
820
630
930
710
3.420
2.630
5.080
3.910
5.480
4.220
2030
2040
2050
2060
mio. kr., 2021 pl.
520
400
680
520
----- 1.000 personer -----
Berørte husstande
-heraf mistet ydelse
6
1
14
1
22
2
31
2
40
3
51
3
61
4
67
4
188
22
238
36
226
47
----- kr. 2021 pl. -----
Gns. årlig reduktion i
boligstøtte
11.600 12.400 12.400 12.800 13.100 13.400 13.500 13.900 18.200 21.300 24.200
Anm.: Folkepensionister, der modtager er tildelt boligsikring efter regler for nye førtidspensioniser i samme
boligtype. Fra 2040 og frem antages at samlevende førtidspensionister er tildelt ny førtidspension. Der er
ikke indregnet udfasning af gammel førtidspension for samlevende frem til 2030.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen samt
”DK2025
en grøn, retfærdig og an-
svarlig genopretning af dansk økonomi”,
Finansministeriet august 2020.
Det er lagt til grund, at folkepensionister der er samlevende med førtidspensioni-
ster, der er tildelt førtidspension før 1. jan. 2003, fortsat modtager boligydelse ef-
ter gældende regler indtil 2030. Fra 2040 antages det beregningsteknisk i denne
opgørelse, at alle førtidspensionister er på ny ordning.
1
I det omfang det øgede indtægtsgrundlag afspejler sig i øgede boligudgifter, vil de øgede boligudgifter
trække i modsat retning. I opgørelsen er der taget udgangspunkt i at huslejeudgifterne følger den gennerelle
lønudvikling for befolkningen som helhed, dvs. at den er uændret opgjort i 2021-niveau.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: MFU spm. om at opdatere svaret på FIU alm del - spørgsmål 37 med den ændring, at nye folkepensionister tildeles boligstøtte efter samme regler som for nye førtidspensionister, til finansministeren
Side 3 af 3
Ændringen skønnes at berøre omkring 6.000 husstande i 2023. Det er lagt til
grund, at antallet af berørte husstande vil stige til at udgøre omkring 226.000 hus-
stande i 2060 ved en uændret bolig- og huslejestruktur. Stigningen i antallet af be-
rørte skal ses i lyset af, at ændringen alene omfatter nye folkepensionister og der-
med stiger i takt med, at nye årgange når folkepensionsalderen. Ændringen vil i
gennemsnit svare til et fald i boligstøtte på 11.600 kr. årlig pr. husstand i 2023
opgjort i 2021-niveau.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
fungerende finansminister