Færøudvalget 2020-21
FÆU Alm.del
Offentligt
2353062_0001.png
Ministeren
Færøudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Færøudvalget har den 28. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 15 (Alm. del)
efter ønske fra Sjúrður Skaale (JF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 15:
Færøske rigsfælleskabsborgere oplever at være underlagt strammere immigrati-
onsprocedurer, når de på- og afmønstrer skibe under færøsk flag i Danmark, end
tilfældet er ved på- og afmønstring i andre nordeuropæiske lande. Det forekommer
spørger besynderligt, at det skulle være vanskeligere for danske statsborgere at
mønstre internt i Rigsfællesskabet end uden for det, hvor færinger, som befinder
sig i Danmark, har været nødsaget til eksempelvis at flyve til Polen for at påmønstre.
Vil ministeren oplyse hvilke immigrationsprocedurer der gælder for færin-
ger, der skal på- og afmønstre et skib under færøsk flag i Danmark?
Vil ministeren oplyse hvilke immigrationsprocedurer der gælder for EU bor-
gere, der skal på- og afmønstre et skib i Danmark?
Vil ministeren, i fald at der skulle være forskel på procedurerne for EU bor-
geres og færingers mønstring, redegøre for disse?
Svar:
Det følger af artikel 2, nr. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
399 af 9. marts 2016 (Schengengrænsekodeksen), at alle havne er at betragte som
en ydre grænse.
Det følger endvidere af Schengengrænsekodeksens artikel 8, stk. 2, at alle personer,
der ind- og udrejser over en ydre Schengengrænse, skal underkastes en minimums
ind- og udrejsekontrol, der gør det muligt at fastslå deres identiteter på grundlag af
de forelagte eller foreviste rejsedokumenter.
Det betyder, at alle søfolk, der indrejser i Danmark via de ydre Schengengrænser,
herunder søfolk fra Rigsfællesskabet og søfolk, der er EU-borgere, skal kontrolles i
forbindelse med ind- og udrejsen i overensstemmelse med reglerne i Schengen-
grænsekodeksens artikel 8, stk. 2, jf. artikel 2, stk. 2.
11. marts 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 2083
1518134
Side
1/3
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvilke immigrationsprocedurer der gælder for færinger, der skal på- og afmønstre et skib under færøsk flag i Danmark og hvilke immigrationsprocedurer der gælder for EU borgere, der skal på- og afmønstre et skib i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
En sådan minimumskontrol består af en enkel og hurtig kontrol, om nødvendigt ved
hjælp af tekniske hjælpemidler og ved at søge efter oplysninger, der udelukkende
vedrører stjålne, ulovligt handlede, mistede eller ugyldiggjorte dokumenter, i de
relevante databaser, af gyldigheden af de dokumenter, som giver den retmæssige
indehaver ret til at passere grænsen, og af, om der foreligger tegn på falsk eller
forfalskning.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, som vedrører den praktiske gennemførsel
af grænsekontrol i Danmark har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet
Justitsministeriet om et bidrag. Justitsministeriet har efter høring af Rigspolitiet op-
lyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at det følger af Schengengræn-
sekodeks art. 2, nr. 2, at alle havne er at betragte som ydre grænser.
Som følge heraf skal der som udgangspunkt ske systematisk ind- og
udrejsekontrol ved passage heraf. Dette gælder uanset, hvilket flag et
skib sejler under, uanset hvilken havn skibet sidst har anløbet og uan-
set nationaliteten på den person, der ind- eller udrejser.
Den systematiske kontrol omfatter bl.a. kontrol af den ind- eller udrej-
sendes identitet og nationalitet samt rejsedokumentets ægthed og
gyldighed. En sådan kontrol kræver fysisk fremmøde af det af- eller
påmønstrende besætningsmedlem på et kontrolsted efter politikred-
sens anvisning.
Danmark har 105 havne, der er godkendte grænseovergangssteder, og
hvor der således kan ske af- og påmønstring af besætningsmedlem-
mer. Politiet er alene fast til stede i Københavns Havn. For de andre
havne vil de af- og påmønstrende besætningsmedlemmer blive hen-
vist til at møde til ind- og udrejsekontrol på en politistation i den poli-
tikreds, hvor skibet anløber. Såfremt der foretages besætningsskifte
uden for politistationens almindelige ekspeditionstid, kan besætnings-
medlemmet henvende sig til hovedpolitistationen i politikredsen med
henblik på ind- og udrejsekontrol. På hovedpolitistationen vil der som
udgangspunkt være mulighed for ind- og udrejsekontrol døgnet rundt
på alle årets dage.
Ind- og udrejsekontrollen i forbindelse med ind- eller udrejse via en
dansk havn er således ens for alle, idet der i forbindelse med af- og
påmønstring af besætningsmedlemmer skal foretages systematisk
ind-
og udrejseko trol af alle besæt i gs edle
er.”
Det kan endelig oplyses, at det er det enkelte medlemsland, som inden for ram-
merne af reglerne i Schengengrænsekodeksen tilrettelægger den påkrævede ind-
og udrejsekontrol.
Side
2/3
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvilke immigrationsprocedurer der gælder for færinger, der skal på- og afmønstre et skib under færøsk flag i Danmark og hvilke immigrationsprocedurer der gælder for EU borgere, der skal på- og afmønstre et skib i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
3/3