Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2016-16729
HPA
8. marts 2021
EUU alm. del
–
endeligt svar på spørgsmål 87 fra Torsten Gejl
(ALT) stillet den 10. februar 2021 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Ministeren udtalte tilbage i juli 2019, at han mente man skulle kigge
nærmere på om bæredygtighedskapitlet var tilstrækkeligt robust med den
begrundelse, at man ikke skulle begynde at fælde mere skov i Brasilien
(”Jeppe Kofod vil granske bæredygtighedskapitel
i Mercosur-aftale”,
Policy Watch, den 23. juli 2019). Set i lyset af at skovbrandene i Amazonas
i 2020 var på det højeste i 12 år, kan ministeren så redegøre for om
Udenrigsministeriet har kigget afsnittet igennem og fundet det robust?
Svar
Der skal ikke herske tvivl om, at regeringen deler bekymringerne om
klima, biodiversitet og afskovning i Amazonas. Det er afgørende, at
afskovningen stopper både for den lokale befolknings skyld, for
biodiversiteten og for klimaet. Men skovbrandene skyldes ikke en
handelsaftale, der endnu ikke er trådt i kraft.
Mercosur-aftalen er ikke en perfekt aftale, der løser alle problemer i
regionen. Men den trækker i den rigtige retning med vigtige klima- og
miljøforpligtelser, herunder om Parisaftalen, samt bestemmelser om
biodiversitet og bæredygtig skovforvaltning. Det er i øvrigt Mercosur-
landenes første handelsaftale med et kapitel dedikeret til bæredygtig
udvikling.
Mercosur-aftalens kapitel om handel og bæredygtig udvikling er juridisk
bindende og har en særlig tvistbilæggelsesmekanisme. Parisaftalen
indeholder i sig selv ingen juridiske håndhævelsesmekanismer. Mercosur-
aftalen giver derfor EU et nyt håndtag til at tage implementering af
Parisaftalen op med Mercosur-landene, herunder i forhold til ulovlig
afskovning. Brydes aftalens forpligtelser, kan den særlige