Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del
Offentligt
2459899_0001.png
Transportministeren
8. oktober 2021
2021-2134
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget
Folketinget
Europaudvalget har i brev af 17. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 281:
Ministeren bedes redegøre for, med hvilken begrundelse Danmark
hidtil har stillet krav om dansk registrering af ikke-kommercielle
luftfartøjer med base i Danmark, selvom luftfartøjerne allerede er
registreret i henholdsvis et andet EU-land eller et tredjeland.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som er registre-
ringsmyndighed på luftfartsområdet, som oplyser følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Det
følger af Chicagokonventionen og dertilhørende bilag, at luft-
fartøjer skal være registreret i en stat, og at stater skal føre et regi-
ster over de luftfartøjer, der er registreret i den pågældende stat.
Trafikstyrelsen har derfor stillet krav om dansk registrering med
henblik på at føre register over de luftfartøjer, som anvendes per-
manent på dansk område, og for dermed på effektiv vis at kunne
føre tilsyn med, at sikkerhedsreglerne for luftfart overholdes, her-
iblandt de EU-retlige regler vedr. luftfartssikkerhed.
De internationale krav, der stilles til luftfartssikkerhed gennem
FN’s luftfartsorganisation,
ICAO, er minimumskrav. I EU-regi er
der fastsat krav til luftfartssikkerheden, som EU-registrerede luft-
fartøjer skal leve op til.
Disse sikkerhedskrav bygger på ICAO’s mi-
nimumskrav og kan i nogle tilfælde være højere.
På baggrund af en praksisændring i 2019 stiller Trafikstyrelsen
ikke længere krav om omregistrering af ikke-kommercielle luftfar-
tøjer, der er registreret i en anden EU-medlemsstat, og som befin-
der sig permanent i Danmark.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om, med hvilken begrundelse Danmark hidtil har stillet krav om dansk registrering af ikke-kommercielle luftfartøjer med base i Danmark, selvom luftfaretøjerne allerede er registreret i henholdsvis et andet EU-land eller et tredjeland, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren
2459899_0002.png
Side 2/2
Baggrunden for den danske praksisændring var hensynet til EU-
retten og den frie bevægelighed i EU; når et luftfartøj allerede er
registreret i en EU-medlemsstat, blev der ikke vurderet at være
grundlag for fortsat at kræve omregistrering til dansk register.
Da de internationale krav som nævnt er minimumskrav, kan luft-
fartssikkerhedskravene i tredjelande variere fra land til land og
være forskellige fra de krav, der gælder inden for EU. Det er endvi-
dere i så fald tilsynsmyndigheden i det pågældende tredjeland, der
er tilsynsmyndighed over for luftfartøjet, uanset hvor det har per-
manent base.
For at sikre at alle ikke-kommercielle luftfartøjer, der befinder sig
permanent i Danmark er underlagt de luftfartssikkerhedskrav, som
følger af EU-reglerne, stilles der krav om, at det omregistreres til
dansk (eller en anden EU-stats) register. På den måde kan Trafik-
styrelsen (eller tilsynsmyndigheden i en anden EU-stat) på effektiv
vis føre tilsyn med overholdelsen af luftfartssikkerhedsreglerne.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht