Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del
Offentligt
2440045_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Europaudvalget har den 6. juli 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 254 (alm. del)
efter ønske fra Søren Søndergaard (EL) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Rosa Lund
(EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 254:
I forlængelse af svaret på spørgsmål nr. 211 (EUU, alm. del, 2020-21) bedes mini-
steren oplyse, om det er i overensstemmelse med Danmarks forpligtigelser i hen-
hold til internationale konventioner, hvis en dansk fartøjschef følger en græsk ordre
om at sætte 33 migranter/flygtninge tilbage i en gummibåd med henblik på, at de
kan skubbes tilbage i tyrkisk farvand - hvis altså bare gummibåden vurderes til ikke
at være synkefærdig?
Svar:
Jeg kan generelt henholde mig til besvarelsen af spm. nr. 211 (EUU, alm. del, 2020-
21) af 1. juli, hvor det oplyses, at dansk personel udsendt til Frontex' operationer i
Grækenland i deres virke skal overholde Danmarks internationale forpligtelser. Her-
udover agerer besætninger og personel under de vilkår, som er fastsat i Frontex'
operationsplan samt Frontex' generelle mandat, der fremgår af forordning (EU)
2019/1896 om den europæiske grænse- og kystvagt. Det fremgår af denne forord-
ning, at forvaltningen af de ydre grænser skal ske under fuld overholdelse af de
grundlæggende rettigheder. Med ikrafttrædelsen af forordningen i december 2019
skete der bl.a. en styrkelse af beskyttelsen af de grundlæggende rettigheder. Dette
er i tillæg til eksisterende foranstaltninger for at sikre respekten for grundlæggende
rettigheder, bl.a. Frontex' klagemekanisme og Frontex' ansvar for grundlæggende
rettigheder, herunder princippet om
non-refoulement.
Det bemærkes i den forbindelse, at princippet om
non-refoulement
følger af flere
internationale retsakter, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion artikel 2 og 3 og artikel 19
2 i EU’s Charter o Gru dlægge de Rettigheder.
Princippet indebærer, at ingen må udsendes, udvises eller udleveres til en stat, hvor
der er en alvorlig risiko for at blive idømt dødsstraf eller udsat for tortur eller anden
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.
Deltagere i Fro tex’ operatio er er
desuden forpligtet til at sikre overholdelsen af
princippet om
non-refoulement,
bl.a. i henhold til forordning 656/2014 om regler
Side
1/2
1. september 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 12327
1706315
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om, hvorvidt det er i overensstemmelse med Danmarks forpligtigelser i henhold til internationale konventioner, hvis en dansk fartøjschef følger en græsk ordre om at sætte 33 migranter/flygtninge tilbage i en gummibåd med henblik på, at de kan skubbes tilbage i tyrkisk farvand, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
for overvågning af de ydre søgrænser inden for rammerne af det operative samar-
bejde mellem Frontex og medlemsstater.
Såfremt der ikke vurderes at være tale om en overtrædelse af princippet om
non-
refoulement,
kan den ansvarlige medlemsstat i henhold til artikel 6 i forordning
656/2014 træffe en eller flere af en række foranstaltninger ved rimelig mistanke
om, at et fartøj i en værtsmedlemsstats eller en tilgrænsende deltagende medlems-
stats territorialfarvand muligvis medfører personer, der har til hensigt at omgå kon-
trollen ved grænseovergangsstederne, eller er impliceret i smugling af migranter ad
søvejen. Foranstaltningerne indebærer bl.a., at den pågældende værtsmedlems-
stat eller tilgrænsende deltagende medlemsstater kan give de deltagende enheder
tilladelse til at pålægge et fartøj at ændre kurs ud af eller mod et andet bestemmel-
sessted end territorialfarvandene eller den tilstødende zone, herunder at eskortere
fartøjet eller sejle med i dets nærhed, indtil det bekræftes, at fartøjet holder den
pågældende kurs.
Hvorvidt det vil være i overensstemmelse med Danmarks forpligtelser i henhold til
internationale konventioner, hvis en dansk fartøjschef følger en ordre om at på-
lægge et fartøj at ændre kurs ud af eller mod et andet bestemmelsessted end ter-
ritorialfarvandene eller den tilstødende zone, vil således afhænge af de individuelle
omstændigheder for personerne ombord på et fartøj. De danske myndigheder har
ikke kendskab til de specifikke omstændigheder for personerne i den konkrete
hændelse.
Mattias Tesfaye
/
Jesper Egevang
Side
2/2