Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del
Offentligt
2289823_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. november 2020
2020-8668
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 29. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 24:
Kan ministeren opgøre hvilke ti bygge- og anlægsprojekter i Danmark, som har
fået
mest støtte fra EU’s støtte-
og tilskudsordninger siden 2010? Ministeren
bedes samtidig opgøre den samledes støtte i kroner og ører fordelt på hvert
projekt.
Svar:
Den primære kilde til EU-støtte til bygge- og anlægsprojekter er
EU’s infra-
strukturfond, Connecting Europe Facility (CEF).
Spørgsmålet vedrører perioden siden 2010 og strækker sig dermed over to af
EU’s
flerårige finansielle rammer for henholdsvis perioden 2007-2013 og 2014-
2020. I perioden 2007-2013 blev EU-støtte udbetalt via TEN-T-programmet,
som i 2014 ændrede navn til Connecting Europe Facility (CEF). TEN-T-pro-
grammet skal ikke forveksles med TEN-T-politikken. Det transeuropæiske
transportnet (TEN-T) er en EU-politik, der retter sig mod implementering og
udvikling af et sammenhængende europæisk netværk af veje, jernbanelinjer,
indre vandveje, søtransportruter, havne, lufthavne og jernbaneterminaler.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som har op-
lyst følgende data for de 10 største EU støttede bygge- og anlægsprojekter:
Projekt:
Beskrivelse:
Støttemodtager:
EU-støtte
(mio. kr.):
5.914,0
Femern Tun-
nelen
Femern Land-
anlæg
Forberedelse og gen- Femern A/S
nemførsel af tunnel-
byggeriet
Forberedelse og gen- A/S Femern Land-
nemførsel af bygge- anlæg, herunder
riet af landanlæg-
Banedanmark
gene fra Ringsted til
Holeby
1.175,8
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om hvilke ti bygge- og anlægsprojekter i Danmark, som har fået mest støtte fra EU’s støtte- og tilskudsordninger siden 2010, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren
2289823_0002.png
Side 2/2
Ny Storstrøms- Forberedelse og gen- Vejdirektoratet
bro
nemførsel af bygge-
riet af broen
Forberedelsen af
Banedanmark
den nye bane samt
gennemførsel af nye
signalsystemer
SESAR - Single Etablering af det
Naviair og Køben-
European Sky fælles europæiske
havns Lufthavne
luftrum
H2Bus Europe Udrulning af brint
til busser
Gedser-Ro-
Opgradering af fær-
stock
gelejer og af to fær-
ger
Vamdrup-Vo- Forberedelse og gen-
jens
nemførsel af dob-
beltspor
Elektrifice-
Elektrificering af Es-
rings-program- bjerg-Lunderskov
met
Everfuel Europe
A/S
Scandlines
Ny bane Kø-
benhavn -
Ringsted
428,8
285,9
253,7
190,3
120,4
Banedanmark
95,9
Banedanmark
86,1
Helsingør-Hel- Etablering af to nul- HH Ferries (nu
singborg over- emissions færger
ForSea)
farten
45,7
Det bemærkes, at de medtagede beløb indikerer den EU-støtte, der er tildelt
projekterne. Af forskellige grunde, kan der være forskel imellem den EU-støtte,
et projekt tildeles, og de støttekroner, der faktisk udbetales til et projekt, når
dette er afsluttet. Beløbene nævnt under de enkelte projekter, kan dække over
flere støtteaftaler over forskellige perioder. Det skal endelig bemærkes, at belø-
bene for den tildelte EU støtte alene vedrører den støtte, der tilfalder danske
støttemodtagere.
Af tabellen fremgår det, at den samlede tildelte EU-støtte til de 10 største dan-
ske bygge- og anlægsprojekter beløber sig samlet til næsten 8,6 mia. kr.
Jeg kan henholde mig til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens oplysninger.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht