Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del
Offentligt
2386445_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 4. maj 2021
FVM 040
Hermed følger besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 120 (EUU
alm. del) stillet 8. april 2021 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 120
”Hvordan
forholder ministeren sig til de hhv. sundhedsmæssige og konkurrenceforvridende udfordrin-
ger ved EU-Mercosur-aftalen,
som er fremhævet i rapporten ”EU-Mercosur:
Double standards concer-
ning agrotoxics” (Greenpeace, maj 2020), hvor øget risiko for
import af landbrugsprodukter indehol-
dende pesticider, der er ulovlige i EU, identificeres som en konsekvens af aftalen?”
Svar
Det er vigtigt for mig, at vi ikke går på kompromis med fødevaresikkerheden i EU. Heller ikke når der
indgås internationale handelsaftaler. Det gælder også i forhold til den nye aftale med Mercosur-landene.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser at:
”Fødevarer
og foder, der forhandles i Danmark og resten af EU, skal overholde EU-reglerne for fødeva-
resikkerhed, herunder grænseværdier for restindhold af pesticidrester. Det gælder, hvad enten varerne
er produceret i EU eller i lande uden for EU. Dette ændrer Mercosur-aftalen ikke på.
Hvis et pesticid er forbudt at anvende i EU, sættes EU-grænseværdien på detektionsgrænsen (svarende
til nultolerance). Et tredjeland kan ansøge EU om fastsættelse af en importtolerance for produkter, der
ønskes indført i EU, såfremt den gældende EU-grænseværdi ikke er dækkende for indholdet af pesticid-
rester i tredjelandsproduktet. Det kræver imidlertid, at der foreligger tilstrækkelig dokumentation, og
at restindholdet er sundhedsmæssigt acceptabelt.
Mercosur-aftalen ændrer ikke ved principperne
for overholdelse af EU’s grænseværdier for pesticidre-
ster og muligheden for at søge om en importtolerance i EU og dermed sikre sundhedsmæssigt forsvarlige
produkter i Danmark og resten af EU.”
Som udgangspunkt vil alle handelsaftaler og reduktion af toldsatser bidrage til øget konkurrence og ikke
medvirke til konkurrenceforvridning.
Danmark har begrænset indflydelse på hvilke stoffer, der må anvendes i lande uden for EU, hvis der ikke
er et internationalt forbud eller regulering. Vi må holde fast i, at nationale regeringer har ansvaret for at
sikre den nødvendige regulering og håndhævelse.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk