Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del
Offentligt
2277778_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Lovsekretariatet
Folketinget
Dato
J. nr.
11. november 2020
2020-8132
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev den 22. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes i forlængelse af artiklen ”Politi: Er motorcyklen godkendt til
at larme, kan
vi ikke gøre noget” (DR Nyhederne, den 2. oktober 2018) oplyse,
om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan indføre nationale græn-
ser for motorstøj for motorcykler og biler, der ligger under de EU-typegod-
kendte niveauer.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Færdselsstyrelsen,
der kan oplyse følgende:
”I
EU-retten er reglerne om typegodkendelse og markedsovervågning af for-
skellige køretøjstyper fordelt på forskellige forordninger. Forordning 2018/858
omhandler motorkøretøjer og påhængsvogne, forordning 167/2013 omhandler
landbrugs- og skovbrugstraktorer og forordning 168/2013 omhandler to- og
trehjulede køretøjer samt quadricykler.
Fælles for forordningerne er, at de alle indeholder en bestemmelse om, at med-
lemsstaterne ikke må forbyde, begrænse eller hindre markedsføring af, regi-
strering af eller ibrugtagning af køretøjer, systemer, komponenter eller sepa-
rate tekniske enheder, som er omfattet af forordningerne, hvis de opfylder kra-
vene i den givne forordning for køretøjstypen.
Da køretøjers støjniveau blandt andet reguleres af ovenstående forordninger,
kan medlemslandene ikke forbyde, begrænse eller hindre salget og ibrugtag-
ning af et køretøj, hvis det er EU-typegodkendt.
Danmark kan derved ikke indføre nationale grænser for motorstøj for køretø-
jer, som ligger under de niveauer, der er fastlagte i de nævnte EU-typegodken-
delsesregler.”
Idet jeg kan henholde mig til Færdselsstyrelsens svar, vil jeg tilføje, at ekstrem
og ulovlig støj fra biler, knallerter og motorcykler som regel skyldes, at disse
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan indføre nationale grænser for motorstøj for motorcykler og biler, der ligger under de EU-typegodkendte niveauer, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren og miljøministeren
2277778_0002.png
køretøjer bliver kørt på en måde, så de afgiver mere støj, eller at de bliver ulov-
ligt ændrede til at kunne støje. Disse forseelser kan straffes med bøde.
Ulovlig støj fra køretøjer, særligt motorcykler, er et velkendt problem, som blev
forsøgt imødegået i foråret 2019, da Folketinget den 2. maj vedtog en lov om
ændring af færdselsloven, hvorefter bødeniveauet for ulovlig støj fra motor-
drevne køretøjer forhøjes. Baggrunden for lovændringen var netop at forsøge at
komme problemet med ulovligt støjende køretøjer til livs.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2020, og det er forhåbningen, at forhøjelse af
bødeniveauet vil have en præventiv virkning i forhold til ekstrem støj fra køre-
tøjer.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht