Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2453314_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
29. september 2021
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 701 (Alm. del) af 23.
september 2021 stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet 5. oktober 2021,
som har relevans for udvalgets sagsområde.
Svar
På dagsordenen for ECOFIN 5. oktober 2021 er der et punkt af relevans for ud-
valgets sagsområde. Det gælder Kommissionens forslag på forsikringsområdet
fremsat 22. september 2021 (revision af Solvens II). Derudover orienteres om en
sag, der handler om udskydelse af EU-regler om investorinformation (PRIIPs quick
fix). Denne sag er ikke på dagsordenen for ECOFIN 5. oktober 2021.
Kommissionens pakke på forsikringsområdet
præsentation af forslag (revision af Solvens II)
ECOFIN skal have en første drøftelse af Kommissionens nye pakke på forsikrings-
og pensionsområdet fremsat 22. september 2021. Herefter indledes forhandlinger
på teknisk niveau. Udvalget orienteres om sagen igen på et senere tidspunkt ifm.
rådsforhandlingerne.
Det ene forslag omhandler en
ændring af Solvens II-reglerne,
der fastsætter de fælles
rammer for forsikringsselskaber i EU, herunder regler for tilsyn og kapitalkrav for
selskaberne.
En del pensionsselskaber er også forsikringsselskaber og skal derfor være underlagt
Solvens II. For at sikre ensartede regler på området og dermed lige konkurrencevil-
kår, er det i Danmark besluttet, at reglerne skal gælde for næsten alle typer pensi-
onsselskaber.
Forslaget har overordnet til formål at udvikle de eksisterende regler og lave målret-
tede justeringer. Forsikrings- og pensionsselskaberne skal blandt andet tilskyndes til
at foretage flere langsigtede investeringer, herunder i den grønne omstilling.
Reglerne skal også tage bedre højde for renteudsving, og at renterne kan være meget
lave og endda negative. Selskaberne skal være robuste over for renteudsving, der
påvirker værdien af selskabernes aktiver og forpligtigelser. Det skærper behovet for,
at selskaberne er tilstrækkeligt polstret med kapital.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 701: Spm. om, at redegøre for de punkter på dagsordenen for Ecofin-rådsmødet den 5. oktober 2021, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministern
2453314_0002.png
Side 2 af 3
Kommissionen vurderer for EU-landene samlet, at selskaberne vil have omtrent
samme mængde eller mere ”fri” kapital til rådighed,
når forslaget er indfaset. Dvs.
kapital, der ligger ud over kapitalkravene og kan investeres mere frit.
Det andet forslag lægger op til at indføre fælles EU-rammer for genopretning og
afvikling af forsikringsselskaber. EU-landene skal således have nationale regler og
værktøjer, så de kan håndtere, at et selskab kommer i problemer og bliver økono-
misk nødlidende, dvs. at de risikerer at bryde krav om kapital m.v. og derfor må
genoprettes eller afvikles.
Hvert EU-land skal etablere en afviklingsmyndighed, som har ansvaret for at hånd-
tere et nødlidende selskab. Selskaberne skal udarbejde genopretningsplaner, der kan
aktiveres, hvis nødvendigt. Afviklingsmyndigheden skal desuden kunne nedskrive
eller konvertere aktionærer og kreditorers tilgodehavender for at sikre, at et selskab
har kapital nok til at kunne leve op til sine kapitalkrav og øvrige forpligtelser, der
følger af aftalerne med kunderne. Dette princip (”bail-in”) er kendt fra
EU-regler
og danske regler om håndtering af bankkriser.
Pakken indeholder også en meddelelse om, at Kommissionen har valgt at udskyde
et muligt forslag om at harmonisere nationale forsikringsgarantiordninger i EU. Det
vil sige ordninger, der i tilfælde af konkurs yder dækning til de sikrede.
Regeringen støtter generelt en revision af Solvens II, der udvikler de eksisterende
regler. Regeringen støtter, at selskaberne skal kunne foretage flere langsigtede inve-
steringer, herunder for at bidrage til den grønne omstilling. Samtidigt er det generelt
vigtigt, at selskabernes kapitalkrav fortsat afspejler deres reelle risici, blandt andet i
den nuværende situation med lave renter. Kapitalkravene skal sikre, at selskaberne
er robuste og kan leve op til deres forpligtigelser over for deres kunder.
Det er også vigtigt, at revisionen af reglerne giver merværdi, og at reglerne er pro-
portionale og tager hensyn til selskabers størrelse og risikoprofil. Regeringen vil
være opmærksom på, at nye EU-rammer for nationale ordninger om genopretning
og afvikling af disse selskaber tager højde for de eksisterende danske ordninger.
Regeringen vil nu vurdere forslagene nærmere, fastlægge en holdning og udarbejde
grund- og nærhedsnotat, der forklarer og forholder sig nærmere til forslagene.
Udskydelse af EU-regler om investorinformation (PRIIPs quick fix)
Kommissionens forslag indebærer, at tidspunktet for, hvornår kollektive investe-
ringsinstitutter (UCITS
i Danmark typisk investeringsforeninger) skal udarbejde
et nyt dokument med central investorinformation (iht. den såkaldte PRIIPs-forord-
ning, et PRIIPs-KID
Key Information Document), udskydes fra 31. december
2021 til 1. juli 2022.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 701: Spm. om, at redegøre for de punkter på dagsordenen for Ecofin-rådsmødet den 5. oktober 2021, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministern
Side 3 af 3
Kommissionens forslag indebærer også, at kollektive investeringsinstitutter
(UCITS) ikke længere skal udarbejde et lignende dokument med investorinforma-
tion iht. UCITS-direktivet, når institutterne omfattes af PRIIPs-reglerne og udar-
bejder et investordokument iht. disse regler.
Formandskabets kompromisforslag forlænger udskydelsen for kollektive investe-
ringsinstitutters overgang til PRIIPs-reglerne fra 31. december 2021 til 31. decem-
ber 2022 for at give institutterne mere tid til at tilpasse sig de nye regler.
Forslaget øger beskyttelsen af detailinvestorer, når der investeres, hvilket er vigtigt
for regeringen. Regeringen kan derfor støtte forslaget, som ventes vedtages snart i
en hurtig EU-proces i Rådet og Europa-Parlamentet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister