Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. oktober 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 692 alm. del stillet af udvalget den 20. septem-
ber 2021 efter ønske fra Rune Lund (EL) og Lisbeth Bech Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Sørger Danske Bank for at informere de berørte kunder i gældsinddrivel-
sessagen om grundlaget for bankens beregninger og konklusioner, efter at
banken har gennemgået den enkelte kundes gældssag, således at både den
kunde, der får besked om, at kunden har ikke har betalt for meget som følge
af system-/datafejlene, såvel som den kunde, der får at vide, at den pågæl-
dende har betalt for meget til banken, får reel mulighed for at kunne efter-
prøve/-beregne, om man er enig i Danske Banks genberegning?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, som
har oplyst følgende som jeg kan henholde mig til:
”Finanstilsynet har i sin afgørelse af 21. september 2020 givet banken et
påbud om at sikre en individuel kommunikation til alle kunder, som kan
være berørt af bankens fejlagtige gældsinddrivelse.
Finanstilsynet bemærker, at banken er i gang med at informere de kunder,
der kan være berørt af fejlene i gældsinddrivelsessystemerne og de yderli-
gere problemstillinger, som banken har identificeret i sin redegørelse til
Finanstilsynet af 10. september 2020.
Det er Finanstilsynets vurdering, at reglerne om god skik indebærer, at ban-
ken, efter at have gennemført genberegninger, skal kommunikere til hver
enkelt kunde, om denne er berettiget til at modtage kompensation eller ej,
herunder om grundlaget for beregningen og den endelige konklusion, dvs.
restgæld. Derfor skal det også være muligt for kunden at få udleveret ban-
kens beregningsgrundlag, så vedkommende kan få efterprøvet beregnin-
gen, f.eks. ved det finansielle ankenævn.”.
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Simon Kollerup