Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2455499_0001.png
FOLKETINGETS ERHVERVSUDVALG
ERHVERVSMINISTEREN
4. oktober 2021
Besvarelse af spørgsmål 687 alm. del stillet af udvalget den 17. sep-
tember 2021 efter ønske fra Erhvervsudvalget.
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for de danske prioriteter på ministerens område
og de for udvalget relevante sager under det slovenske EU-formandskab i
2. halvår 2021.
Svar:
På EM’s område kan følgende prioriteter nævnes:
1.
2.
3.
4.
5.
Industri- og indre markedspolitik
Det digitale indre marked, herunder digital suverænitet
Virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD)
Udenlandske subsidier
Søfart
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
For redegørelse for de danske prioriteter på det finansielle område, henvi-
ses til Finansministerens besvarelse af ERU alm. del
spm. 658.
Ad 1. Industri- og indre markedspolitik
Det slovenske formandskab vil videreføre den overordnede prioritet fra det
tidligere portugisiske formandskab om at styrke
EU’s åbne
strategiske au-
tonomi. Regeringen er enig i, at der kan være behov for målrettede indsat-
ser, der styrker udviklingen af strategiske værdikæder i EU. Det gælder
særligt i forhold til den grønne og digitale omstilling. Samtidig er det vig-
tigt, at indsatserne bygger på et velfungerende indre marked og kerneprin-
cipperne om lige konkurrencevilkår og kontrol med statsstøtte. Dog må be-
stræbelserne på europæisk plan ikke føre til en større lukkethed over for
omverden, da Danmark, som en lille og åben økonomi, i høj grad drager
fordel af den handel, vi har med udlandet.
Ad 2. Det digitale indre marked, herunder digital suverænitet
Det slovenske formandskab har lagt op til en ambitiøs plan for den digitale
dagsorden, herunder en styrkelse
af EU’s digitale
suverænitet. Det om-
handler, hvordan EU styrker sine kapaciteter til at udvikle teknologi og
samtidig sikrer, at sikkerhed og værdier udgør fundamentet for den digitale
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm., om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det slovenske EU-formandskab i 2. halvår 2021, til erhvervsministeren
2/5
fremtid. Kommissionen vil i efteråret følge op på visionen om et digitalt
årti, som blev lanceret i foråret. Kommissionen fremlagde d. 15. september
et digitalt politikprogram, der sætter målsætninger for, hvor EU skal be-
finde sig inden 2030. Tanken er, at EU skal kunne konkurrere globalt og
besidde kompetencer inden for nøgleteknologier - og dermed i højere grad
være i stand til at agere på egen hånd inden for det digitale domæne.
Regeringen støtter generelt en fælles vision for en digital omstilling i EU,
hvor ansvarlig og sikker digitalisering går hånd i hånd med vækst og inno-
vation. For regeringen er det vigtigt, at der fortsat er et nationalt politisk
råderum samt mulighed for national fleksibilitet i forhold til den konkrete
indfrielse af visionen.
Digital Services Act (DSA) og Digital Markets Act (DMA)
Digitale platforme har stadig større betydning i den digitale økonomi. De
digitale muligheder skal udnyttes, men det skal ske på ansvarlig og fair vis.
Derfor prioriterer formandsskabet også forhandlingerne af DSA’en og
DMA'en, der vil skærpe kravene til tech-giganter og sociale medier mar-
kant.
DSA’en
er en af Kommissionens flagskibsinitiativer og er det første
sæt fælles regler om platformes forpligtelser. Forordningen har til formål
at modernisere og præcisere digitale platformes forpligtelser i forhold til
ulovligt indhold. Med forslaget fastlægger Kommissionen en række nye
forpligtelser for digitale tjenester.
Formålet med DMA’en er at få
grebet
ind over for store platformes urimelige konkurrenceadfærd.
DMA’en fast-
sætter således en række krav, som såkaldte gatekeepers skal leve op til. Der
gælder fx adgangen til data, forbud mod at stille egne produkter eller tjene-
ster bedre i konkurrencen og krav om mere transparens i digital reklame.
For regeringen er det vigtigt at sikre, at reguleringen bliver ambitiøs, og
sikrer, at tech-giganter medvirker til at skabe et sikkert og trygt online miljø
og får grebet ind over for tech-giganternes urimelige adfærd. Regeringen
støtter derfor, at formandskabet prioriteter forhandlingerne af retsakterne.
DMA’en indfører harmoniserede regler, der skal
sikre fair konkurrence på
det digitale marked. Forslaget fastsætter en række krav til såkaldte gatekee-
pers, som er store indflydelsesrige platforme, der påvirker rammer og reg-
ler for både forbrugervalg og konkurrencen på markedet. Alle udpegede
gatekeepere skal leve op til de samme forpligtelser, fx vedr. adgang til data,
forbud mod at stille egne produkter eller tjenester bedre i konkurrencen og
krav om mere transparens i digital reklame.
For regeringen er det vigtigt at sikre, at reguleringen bliver ambitiøs, og
sikrer, at tech-giganter medvirker til at skabe et sikkert og trygt online miljø
og får grebet ind over for tech-giganternes urimelige adfærd.
Regeringen er bl.a. bekymret over de ulovlige produkter, der lander hos
forbrugerne, og går derfor mere ambitiøst til værks end Kommissionens
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm., om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det slovenske EU-formandskab i 2. halvår 2021, til erhvervsministeren
3/5
forslag på en række punkter. Regeringen støtter derfor også formandsska-
bets ambitiøse tidsplan for forhandlingerne, så man hurtigt kan nå til enig
om reglerne.
Kunstig intelligens
Forordningen om kunstig intelligens er en af det slovenske formandskabs
topprioriteter. Derfor er det forventningen, at der kommer fart på drøftel-
serne i efteråret. Forslaget blev fremlagt i april og er det første lovforslag i
verden, der fastlægger en regulatorisk ramme for kunstig intelligens. For-
målet er at skabe et velfungerende indre marked med fælles regler for ud-
vikling og anvendelse af sikker og pålidelig kunstig intelligens i EU.
Kunstig intelligens er en afgørende teknologi for vores samfund. Anven-
delsen af kunstig intelligens kan dog i visse situationer indebære alvorlige
risici. Regeringen støtter derfor, at disse alvorlige risici adresseres gennem
fælles EU-regler samt forslagets formål om at skabe et velfungerende indre
marked for etisk, ansvarlig og sikker kunstig intelligens. Pålidelige kunstig
intelligens-systemer vil både gavne danske forbrugere og virksomheder.
Ad 3. Virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD)
Kommissionens har 21. april 2021 fremsat forslag om virksomheders bæ-
redygtighedsrapportering. Det er et ambitiøst forslag, der sender et vigtigt
signal om, at information om virksomheders arbejde med bæredygtighed
er lige så vigtig for investorer, forbrugere og andre interessenter som infor-
mation om virksomhedens finansielle forhold.
Regeringen er tilfreds med Kommissionens ambitiøse tilgang, der vil sikre
en mere standardiseret, troværdig, tilgængelig og digital bæredygtigheds-
rapportering. De nye krav til bæredygtighedsrapportering skal sikre finan-
siering til den bæredygtige omstilling af den europæiske økonomi, hvilket
er nødvendigt
for at nå målene i den grønne europæiske pagt, FN’s Ver-
densmål og for at leve op til Paris-aftalen.
Derudover vil de nye krav til bæredygtighedsrapportering sammen med de
vedtagne krav i taksonomiforordningen få en central betydning for at sikre
den grønne omstilling og fremme grønne investeringer. Den nye rapporte-
ring vil stille større krav til de omfattede virksomheder, og det forventes, at
de bæredygtige virksomheder får mulighed for at vise deres styrkepositio-
ner og få bedre adgang til finansiering.
Ad 4. Udenlandske subsidier
Kommissionen har i maj fremsat forslaget om regulering af udenlandske
subsidiers konkurrenceforvridning på det indre marked. Forslaget har fokus
på udenlandsk subsidierede virksomheder, som opkøber europæiske virk-
somheder, eller som deltager i offentlige udbud. Forslaget er en opfølgning
på Kommissionens hvidbog om lige konkurrencevilkår i forbindelse med
udenlandske subsidier fra juni 2020.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm., om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det slovenske EU-formandskab i 2. halvår 2021, til erhvervsministeren
4/5
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag, som ses
som et nødvendigt skridt for at imødegå unfair konkurrence på det indre
marked og som et vigtigt supplement til EU’s eksisterende lovgivning.
Det
er vigtigt, at de nye instrumenter udformes på en måde, så de ikke kan anven-
des til at blokere alle opkøb i EU, men alene kan benyttes i konkrete og bevi-
selige tilfælde af forvridning af konkurrencen.
Regeringen er umiddelbar positiv over for de høje tærskelværdier i forslaget -
både for virksomhedsopkøb, men også i udbudsinstrumentet. I forhold til of-
fentlige udbud er det særligt vigtigt, at det alene er de store offentlige kontrak-
ter, der omfattes, for generelt at undgå forlængede udbudsprocesser. Det er
vigtigt, at de lande, der har effektive udbudssystemer kan fortsætte med dette.
Regeringen ser derfor som udgangspunkt gerne endnu højere tærskler i forhold
til offentlige udbud. Der er desuden behov for at sikre en hensigtsmæssig kon-
kurrence om de offentlige opgaver. Det kan for eksempel ske ved at indføre
en undtagelsesmulighed for de situationer, hvor der kun er én eller ganske få
tilbudsgivere.
Ad 5. Søfart
FuelEU Maritime
Som en del af Kommissionen Fit-for-55-lovpakke (FF55) fra den 14. juli
2021 er der fremsat forslag til en forordning om krav til brug af alternative
brændstoffer i søfarten (FuelEU Maritime). Forslaget til forordningen har
til formål at øge brugen af alternative brændstoffer i søfarten med henblik
på at reducere sektorens drivhusgasemissioner. Forslaget indeholder derfor
krav til drivhusgasintensiteten i det brændstof, som skibe sejler på. Kravene
vil gælde fra 2025 og vil omfatte skibe med en bruttotonnage på over 5.000,
og som sejler mellem to EU havne samt 50 pct. af sejladsen til og fra en
EU-havn og en havn i et tredjeland. Endvidere stilles der med forslaget krav
om, at større container- og passagerskibe skal tilkoble sig land-strømanlæg,
hvis det er tilgængeligt i havnene, eller anvende nulemissions-teknologier,
når de ligger til kaj.
Regeringen ser positivt på forslaget til forordning, da det har potentiale til
at fremme arbejdet for en klimaneutral søfartsindustri og bidrage væsentligt
til målsætningerne om at reducere søfartens drivhusgasudledninger.
Fra dansk side er det en prioritet, at alle EU-tiltag, der skal bidrage til re-
duktion af søfartens drivhusgasudledninger, 1) understøtter et globalt level
playing field, 2) at man undgår karbon lækage, samt 3) at tiltagene stadig
muliggør globale løsninger i FN’s Søfartsorganisation (IMO). Der lægges
endvidere vægt på, at EU-tiltag på søfartsområdet generelt skal belønne de
virksomheder, som går forrest i brugen af ny teknologi til at fremme grøn
og bæredygtig transport og derigennem skaber incitament til innovation.
Endelig er det en dansk prioritet, at brændstofinitiativer på det maritime
områder har en reel klimaeffekt, ikke går på kompromis med sikkerheden
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm., om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det slovenske EU-formandskab i 2. halvår 2021, til erhvervsministeren
5/5
på skibene og for de søfarende, samt sikrer bedre økonomi i brugen af al-
ternative brændstoffer, så de er konkurrencedygtige i forhold til fossile
brændstoffer.
EU ETS
Formandsskabet ventes at prioritere forslaget om revision af
EU’s
kvote-
handelssystem (EU ETS), der er en del af "Fit for 55"-pakken. Forslaget
udvider blandt andet anvendelsesområdet for kvotehandelssystemet til at
omfatte udledninger af CO
2
fra søfart. Udvidelsen gælder for udledninger
af CO
2
i forbindelse med sejladser mellem to EU-havne, udledninger af
CO
2
, der sker ved kaj i en EU-havn samt halvdelen af udledningerne af CO
2
fra sejladser til og fra en EU-havn og en havn uden for EU.
Regeringen er overordnet set positiv over for en udvidelse af kvotehandels-
systemet til at omfatte søfarten, da EU kan spille en rolle i forhold til at
fremme klimatiltag for søfarten i fraværet af effektiv og bindende global
klimaregulering. Det er vigtigt, at udvidelsen af kvotehandelssystemet til
søfarten skaber reelle reduktioner i udledningen af drivhusgasser, sikrer eu-
ropæisk søfarts konkurrenceevne og understøtter fremtidig global regule-
ring
i FN’s søfartsorganisation IMO, da der er tale
om et globalt erhverv.
IMO-koordination
Det ventes, at formandskabet vil fokusere på den løbende koordinering af
EU-positioner i forbindelse med forhandlinger i IMO, herunder med hen-
blik på en mulig igangsættelse af en revision af den såkaldte STCW-kon-
vention om uddannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold på skibe
og i det videre arbejde med reduktioner af skibsfartens emissionsudlednin-
ger.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup