Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2447716_0001.png
TALEPAPIR
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
16. september 2021
Samråd i ERU den 16. september 2021
Spørgsmål AJ, AK
og AL stillet efter ønske fra Rune Lund (EL) samt Lisbeth
Bech-Nielsen (SF).
Tak for invitationen til samrådet.
Det er en god anledning til at få drøftet en rigtig træls sag
for nu at sige det lidt på jysk.
Også tak for at vi kan holde samrådet sammen
og det
skal vi selvfølgelig leverer vores bidrag til bliver en brug-
bar og god gennemgang.
Jeg vil dykke ned i spørgsmålene som formanden skitse-
rede.
Ad spørgsmål AJ:
(I forbindelse med Danske Banks indsendelse af forkerte oplysninger til domstolene øn-
skes ministrenes holdning til følgende spørgsmål:
Hvad er ministrenes holdning til den stikprøve, der viser, at Danske Bank har sendt
forkerte oplysninger til domstolene i op imod 16.000 retssager?
Hvordan mener ministrene, at der skal opnås forlig i denne enorme bunke af potentielt
fejlbehæftede sager, hvor kunder er endt med at betale for meget? Er det bankens ansvar
at opsøge disse kunder proaktivt? Skal sagerne genoptages på ny ved domstolene, med alt
hvad det indebærer af omkostninger?
Hvilken betydning mener ministeren, at sagen har for tilliden til bankerne og til domsto-
lene?
Hvad agter regeringen at gøre for at undgå en gentagelse?
Er regeringen bekendt med lignende sager hos andre banker?
Er regeringen af den holdning, at denne sag fremover vil ændre domstolenes praksis, så
domstolene for fremtiden ikke i samme omfang kan eller bør stole på, hvad finansielle
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm., om talepapir fra samrådet den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
2447716_0002.png
2/8
institutioner indleverer af oplysninger? Skal domstolene fremover selv sørge for at gå op-
lysningerne efter i sømmene?)
I spørgsmål AJ spørges der om min holdning til, at Dan-
ske Bank kan have overdraget op til 16.000 sager med
fejloplysning til domstolene.
Så kan jeg ikke udtrykke hårdt nok, hvor alvorlig jeg me-
ner den sag er. Jeg er oprigtig bekymret over, at det i en
så stor bank er muligt at have så graverende fejl i gælds-
inddrivelsen og over en lang periode som det er tilfældet.
Særligt også, hvis det betyder, at et så stort antal afsluttede
retssager skal gå om.
De nyeste oplysninger i sagen om, at banken fortsat er
med til at sende sager med fejloplysninger til domstolene,
gør kun min bekymring større. Så det
for nu at sige det
lidt direkte
–er
ubegribeligt for mig, at banken har an-
meldt forkerte krav i dødsbosager
på trods af beslutnin-
gen om ikke at sende nye sager til domstolene.
Det er en ny problematik, hvor Finanstilsynet har oplyst,
at tilsynet har anmodet banken om yderligere oplysninger,
som vi afventer i fælleskab på nuværende tidpunkt.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm., om talepapir fra samrådet den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
3/8
Den redegørelse banken skal give skal blandt andet be-
lyse, om banken har sendt de nye sager til domstolene før
eller efter Finanstilsynets påbud fra september 2020.
Hvis banken ikke har fulgt Finanstilsynets påbud, så for-
venter jeg, at tilsynet tager de nødvendige skridt over for
Danske Bank.
Der er desuden
inden for domstolenes rækker og ram-
mer
etableret en arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen ser på,
hvordan et så stort antal sager bedst muligt kan behandles
på ny, og hvordan det bedst muligt kan lade sig gøre i den
praktiske verden.
Hertil har jeg en klar forventning om, at Danske Bank gør
alt, hvad den kan til at bidrage til en korrekt, hurtig og
smidig sagsbehandling. Det skylder banken de berørte
kunder og øvrige kreditorer.
Jeg forventer desuden, at den uvildige undersøger forhol-
der sig til Danske Banks oversendelse af fejlbehæftede sa-
ger til domstolene. Og forholder sig til, om bankens for-
anstaltninger er tilstrækkelige til at undgå gentagelser i
fremtiden.
Danske Bank har i sagen svigtet tilliden hos både kun-
derne og samfundet generelt. Og banken står fortsat over
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm., om talepapir fra samrådet den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
2447716_0004.png
4/8
for et stort arbejder for at genvinde tilliden. For vi skal
kunne have tillid til vores banker her i Danmark.
En del af spørgsmålet går også på, hvorvidt andre banker
har lignende udfordringer. Her kan jeg oplyse udvalget, at
Finanstilsynet i september 2020 iværksatte en undersø-
gelse af, om de øvrige store pengeinstitutter havde kon-
stateret systemmæssige problemer i deres gældsinddrivel-
sessystemer.
Undersøgelsen viste, at der hos tre ud af fem banker var
fundet fejl eller mulige fejlkilder i gældsinddrivelsessy-
stemerne.
De tre banker har løbende orienteret Finanstilsynet om de
konstaterede fejl og arbejdet på at løse dem. Det gælder
også kompensation til de berørte kunder.
I den forbindelse skrev Finanstilsynet til alle andre penge-
institutter og indskærpede forpligtelsen til at overholde
god-skik-reglerne i forbindelse med inddrivelse af gæld.
Reglerne om god skik indebærer, at hvis en bank bliver
opmærksom på, at den har opkrævet penge, som den ikke
har krav på, så er banken forpligtet til at tage kontakt til
de berørte kunder, så snart de er blevet identificeret.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm., om talepapir fra samrådet den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
5/8
Det gælder også, hvis den pågældende kundes sag har væ-
ret behandlet ved domstolene.
Det er sådan set ikke på nogen måde kringlet eller kom-
pliceret lovgivning, at man kun må opkræve midler fra
kunderne, som man er berettiget til.
Og jeg kan kun understrege igen, at det er bankerne og
deres ledelses ansvar, at der ikke opstår sager som denne
i fremtiden.
Den ansvarsfordeling er allerede afspejlet i den finansielle
lovgivning
og det gælder også reglerne om indretning
og drift af banker.
Ad spørgsmål AK:
(Er ministeren enig i, at Danske Bank inden for gældsområdet har forsømt deres forplig-
telse til at drive virksomhed i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god prak-
sis, jf. § 43 i lov om finansiel virksomhed
og hvilke overvejelser og eventuelle initiativer
giver dette ministeren anledning til?)
I spørgsmål AK bliver der spurgt til, om jeg er enig i, at
Danske Bank har handlet i strid med god-skik-reglerne,
og hvilke overvejelser og initiativer det eventuelt giver
anledning til.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm., om talepapir fra samrådet den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
2447716_0006.png
6/8
Vi havde et samråd i oktober sidste år, og som jeg nævnte
der, så er det min opfattelse, at banken har overtrådt god-
skik-reglerne i sagen.
Det blev også klart slået fast i Finanstilsynets afgørelse af
21. september 2020, hvor Danske Bank fik fire påbud ret-
tet mod, at banken får ryddet ordentligt op i denne sag.
Som bekendt omfatter det blandt andet at kompensere de
kunder, der måtte have lidt et tab på grund af sagen.
Og at kompensere andre kreditorer i inkassosagerne, som
ikke har fået det rette beløb, fordi banken har anmeldt for
høje krav i sagerne.
Og her vil jeg igen understrege: Man må ikke opkræve
penge, som man ikke har krav på. Og det er strafbart at
gøre det med vilje.
På baggrund af denne sag overvejer jeg derfor også, om
der er behov for yderligere initiativer, som styrker forbru-
gerbeskyttelsen på det finansielle område.
For vores banker skal have orden i penalhuset. Og det skal
ikke kunne betale sig at omgå loven
tværtimod. Det bry-
der med kundernes tillid. Og det bryder samfundets tillid
mere generelt.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm., om talepapir fra samrådet den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
7/8
Ad spørgsmål AL:
(Er ministeren
i lyset af Danske Banks ophobende antal misvedligeholdte sager enig i,
at Finanstilsynet fremover bør føre et strengere tilsyn med Danske Bank med henblik på
at sikre, at banken inden for virksomhedsområdet udøver sin virksomhed i overensstem-
melse med redelig forretningsskik og god praksis, jf. § 43 i lov om finansiel virksomhed
og hvad kan ministeren oplyse om Finanstilsynets muligheder for at udøve et sådant
strengere tilsyn med Danske Bank?)
Med spørgsmål AL spørges der til, om der på baggrund af
de problematiske sager i Danske Bank er grundlag for at
føre et strengere tilsyn med bankens overholdelse af god-
skik-reglerne.
Jeg har en klar forventning om, at Finanstilsynet er særligt
opmærksom på indberetninger og anden information, som
kan tyde på problemer i banken.
Og som jeg også sagde på samrådet sidste år, så fører Fi-
nanstilsynet et risikobaseret tilsyn.
Det betyder, at Finanstilsynet i dag fører et grundigt tilsyn
med Danske Banks overholdelse af den finansielle lovgiv-
ning. Det gælder også i forhold til reglerne om redelig for-
retningsskik og god praksis.
I den forbindelse skal det nævnes, at Finanstilsynet har
fået mulighed for at indsætte sagkyndige i en finansiel
virksomhed. Det er et ganske særligt
men også effektivt
redskab i tilsynet med de finansielle virksomheder.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm., om talepapir fra samrådet den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
8/8
Finanstilsynet har i denne sag påbudt Danske Bank at ud-
pege en uvildig sagkyndig til at foretage en undersøgelse
af bankens oprydning i gældsinddrivelsessagen og sikre,
at der ikke kan ske den her slags fejl i fremtiden.
Og det samme gælder Danske Banks hvidvaskindsats.
På den baggrund mener jeg grundlæggende, at Finanstil-
synet allerede fører et langt tættere tilsyn med Danske
Bank på området, så banken får rettet op på dens fejlta-
gelser.
Tak for ordet.