Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2286540_0001.png
Bilag til besvarelse af ERU spørgsmål 62
alm. del
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Produktsikkerhedsområdet
Høringsnotat af 6. april af 2020 vedrørende lovforslaget om lov om
produkter og markedsovervågning, lov nr. 799 af 9. juni 2020.
Der er ikke i ovenstående lov fastsat en revisionsbestemmelse. Der er dog
på anden vis besluttet / givet tilsagn om en evaluering. Idet det fremgår af
høringsnotatet side 3, at:
”Da der er tale om en ny hovedlov, der i væsent-
ligt omfang bygger på flere eksisterende love, men som samtidig rummer
en række nye, og ikke tidligere afprøvede kontrolbeføjelser, vurderes det at
være relevant at gennemføre en evaluering. Ét år vurderes dog at være for
lidt til at vurdere, om loven og anvendelsen af denne lever op til formålet,
hvorfor det foreslås, at der gennemføres en evaluering af loven efter to år.
Det foreslås, at evalueringen gennemføres af Sikkerhedsstyrelsen med for-
ankring i det rådgivende organ, jf. lovforslagets § 38.”
Evalueringen er pr. november 2020 ikke iværksat, der bliver dog indsamlet
data til brug for evalueringen løbende. Da produktloven trådte i kraft 1. juli
2020, skal evalueringen være færdig 1. juli 2022.
Autorisationsområdet
Bilag 2 til lovforslaget om lov om autorisation af virksomheder på el-,
vvs- og kloakinstallationsområdet, lov nr. 401 af 28. april 2014
Det fremgår af bilag 2 til lovforslaget, at aftaleparterne er enige om at se
på, om kvaliteten af elinstallationsrapporterne kan blive bedre, hvorfor
[erhvervsministeren] nedsætter en bredt sammensat arbejdsgruppe med
inddragelse af relevante parter. Arbejdsgruppen skal undersøge de sikker-
hedstekniske elementer ved Eleftersynsordningen, herunder kravene til
gennemgangen af bygningen og komme med konkrete anbefalinger, der
kan medvirke til at højne kvaliteten af elinstallationsrapporterne. Aftale-
parterne vil følge op på anbefalingerne og arbejdsgruppens rapport, når
denne foreligger i foråret 2015.
Afrapporteringen fra arbejdsgruppen er foretaget, og Sikkerhedsstyrelsen
har implementeret arbejdsgruppens anbefalinger.
Det fremgår endvidere af bilag 2, at aftaleparterne er enige om, at [er-
hvervsministeren] nedsætter en følgegruppe, som får til opgave at følge er-
hvervsakademiernes praksis i forbindelse med de nye uddannelsesforløb.
De relevante organisationer og uddannelsesinstitutioner vil blive inviteret
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
2286540_0002.png
2/16
til at deltage i følgegruppen, som nedsættes for to år ad gangen. Aftalepar-
terne vil på baggrund af arbejdet se på, om der er behov for ændringer af
reglerne.
Følgegruppens afrapportering forelå i 2016, og det blev på den baggrund
vurderet, at der allerede var kommet godt gang i processen med at oprette
delautorisationsuddannelser, og at følgegruppen dermed havde opfyldt sit
formål, hvorfor arbejdet blev afsluttet.
Turismeområdet
Lov om dansk turisme, lov nr. 1359 af 16. december 2014.
Af bemærkningerne til § 12 fremgår, at Erhvervsministeriet påtænker at
evaluere loven efter en periode på ca. fem år med henblik på at undersøge
effekten af den nye organisering af den offentlige turismefremmeindsats.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2015.
Erhvervsministeriet har igangsat et arbejde med henblik på at undersøge
effekten af organiseringen af den offentlige turismefremmeindsats, herun-
der iværksat en redegørelse for det samlede lovkompleks fra lovens ikraft-
træden i 2015 til nu.
Arbejdet forventes afsluttet i starten af det nye år, og Erhvervsministeriet
vil senest til maj fremsende evalueringen til Erhvervsudvalget.
Planområdet mv.
Lov nr. 221 af 3. marts 2015 om ændring af lov om planlægning og lov
om almene boliger m.v. (Blandet boligsammensætning).
§ 2, stk. 2 i loven fastsætter, at [erhvervsministeren] fremsætter forslag om
revision af loven.
Af bemærkningerne til loven indføres planlægningsmuligheden for almene
boliger som en 10-årig forsøgsordning. Revisionen skal ske i tæt samar-
bejde med [miljø- og fødevareministeren] i folketingsåret 2024-25.
Lov nr. 539 af 29. april 2015 om ændring af lov om planlægning (Mid-
lertidige opholdssteder til flygtninge).
Lovens § 2, stk. 2 fastsætter, at [erhvervsministeren] fremsætter forslag til
revision af loven i folketingsåret 2017-18.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
3/16
Af bemærkningerne skal der tages stilling til ophævelse af bestemmelserne,
herunder på baggrund af den på det tidspunkt aktuelle flygtningesituation
og kommunernes indkvarteringsbehov m.v.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2015.
Revisionsbestemmelsen er ophævet ved § 2 i lov nr. 740 af 8. juni 2018, og
skal således ikke gennemføres.
Lov om ændring af lov om planlægning og lov om midlertidig regule-
ring af boligforholdene, lov nr. 1879 af 29. december 2015.
Af forarbejderne fremgår det, at udvidelsen af fleksboligordningen evalue-
res to år efter, at den er trådt i kraft med henblik på at vurdere effekten af
ændringen og eventuelt afledte konsekvenser.
Loven trådte i kraft 1. januar 2016.
Evalueringen er gennemført og oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg
i 2020.
Lov nr. 668 af 8. juni 2017 om ændring af lov om planlægning (Moder-
nisering af planloven, bedre rammer for kommuner, borgere og virk-
somheder i hele landet).
Det fremgår af forarbejderne til loven, at den nye planlovgivning vil blive
evalueret inden den 1. juli 2020. Frem til evalueringen vil kommunernes
anvendelse af de nye muligheder, herunder mulighed for kortere planpro-
cesser, byvækst og detailhandel, blive fulgt af Erhvervsministeriet og indgå
i en årlig redegørelse til aftaleparterne og til Folketinget.
Folketingets Erhvervsudvalg er oplyst om, at arbejdet med evalueringen er
blevet forsinket på baggrund af COVID-19 situationen, og at evalueringen
først vil blive offentliggjort i 1. kvartal 2021.
Lov nr. 62 af 30. januar 2018 om ændring af lov om planlægning (Fo-
rebyggelse af skader ved oversvømmelse eller erosion).
Det fremgår af betænkningen til lovforslaget, at Erhvervsministeren over
for udvalget har tilkendegivet, at loven vil blive evalueret 3 år efter lovens
ikrafttrædelse. Loven trådte i kraft den 1. februar 2018. Evalueringen er
igangsat.
Lov nr. 63 af 30. januar 2018 om ændring af lov om planlægning (Mu-
lighed for at etablere kystbeskyttelsesanlæg uden tilvejebringelse af en
lokalplan)
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
2286540_0004.png
4/16
Det fremgår af betænkningen til lovforslaget, at Erhvervsministeren over
for udvalget har tilkendegivet, at loven vil blive evalueret.
Loven skal evalueres 3 år efter lovens ikrafttrædelse, dvs. senest 1. februar
2021. Evalueringen er igangsat.
Lov om ændring af planloven, lov nr. 820 af 9. juni 2020 (Mulighed for
at forlænge varighed af tilladelser og dispensationer til midlertidige
opholdssteder til nyankomne flygtninge m.v.)
Det fremgår af lovens § 2, stk. 2, at reglerne, der giver kommunerne mu-
lighed for at forlænge varighed af tilladelser og dispensationer til midlerti-
dige opholdssteder til nyankomne flygtninge m.v., ophæves den 31. decem-
ber 2021.
Lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om
midlertidig regulering af boligforholdene og byggeloven, lov nr. 368 af
9. april 2019.
Af lovbemærkningerne fremgår det, at tilsynet med reglerne om udlejning
af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v. vil blive evalueret,
og at det forventes at ske i 2022, således at også en evaluering af den auto-
matiske, digitale indberetningsløsning, som forventes at foreligge den 1.
januar 2021, kan indgå i evalueringen. I 2019 blev udlejningen af værelser
evalueret, og det vil blive genbesøgt i evalueringen i 2022.
Lov om Planklagenævnet, lov nr. 1658 af 20. december 2016.
Af den politiske aftale ”Danmark i bedre balance” fra 2016 følger det, at
den nye planlovgivning skal evalueres inden 1. juli 2020.
Evalueringen pågår og forventes afsluttet inden 31. marts 2021.
Selskabslovgivning mv.
Lov om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af virksomheders plig-
ter på Erhvervsstyrelsens og Finanstilsynets område i forbindelse med
covid-19, lov nr. 385 af 7. april 2020.
Loven indeholder en solnedgangsklausul og ophæves den 1. januar 2021.
Af lovbemærkningerne fremgår det, at forslaget indebærer, at loven auto-
matisk ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge lo-
vens gyldighedsperiode. Det forudsættes i den forbindelse, at der forud for
en eventuel videreførelse af loven skal foretages en vurdering af lovens
anvendelse, effekter og konsekvenser for retssikkerheden.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
2286540_0005.png
5/16
Loven trådte i kraft den 7. april 2020 ved bekendtgørelse i Lovtidende og
gælder for virksomheder omfattet af selskabs- og regnskabslovgivningen
på Erhvervsstyrelsens område og virksomheder omfattet af selskabs- og
regnskabsretlige regler i den finansielle lovgivning på Finanstilsynets om-
råde.
Erhvervsstyrelsen har i oktober 2020 foretaget en vurdering af lovens an-
vendelse, effekter og konsekvenser for retssikkerheden.
Der fremsættes den 11. november 2020 forslag om ændring af loven med
henblik på at forlænge bemyndigelsen til at fastsætte regler om fravigelse
af bestemmelser om afholdelse af generalforsamling i virksomheders ved-
tægter og tilsvarende aftaler på Erhvervsstyrelsens og Finanstilsynets om-
råde. Lovens gyldighedsperiode (solnedgangsklausul) forlænges til 31. de-
cember 2021. Af bemærkningerne fremgår det, at forslaget indebærer, at
loven automatisk ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge lovens gyldighedsperiode. Det forudsættes i den forbindelse, at
der forud for en eventuel videreførelse af loven skal foretages en vurdering
af lovens anvendelse, effekter og konsekvenser for retssikkerheden.
Lov om ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven og forskellige an-
dre love, lov nr. 1383 af 23. december 2012.
Af lovbemærkningerne til loven fremgår det, at Erhvervsstyrelsen vil fore-
tage en årlig evaluering af virksomhedernes afrapporteringer om måltal og
politikker om kvinder i ledelse i de kommende år. Undersøgelsen offent-
liggøres årligt i august.
Der gennemføres endvidere en evaluering af reglerne efter 3-4 år med hen-
blik på at se, om der er sket reelle fremskridt i udviklingen af andelen af
kvinder i virksomhedernes bestyrelser, herunder om der er behov for en
revision af loven. For at kunne følge udviklingen efter indførelsen af de nye
krav til virksomhederne, vil der ved evalueringen blive foretaget en gen-
nemgang af de årsrapporter, der er modtaget siden lovens vedtagelse.
Erhvervsstyrelsen har i november 2017 gennemført og offentliggjort eva-
luering af regler om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn.
Loven trådte i kraft den 1. april 2013 og gælder også for det finansielle
område.
Lov om registrerede socialøkonomiske virksomheder, lov nr. 711 af 25.
juni 2014.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
6/16
Af de almindelige lovbemærkninger fremgår det, at loven skal evalueres
tre år efter ikrafttrædelsen. Dette sker med henblik på en vurdering af, om
loven eller dens enkelte bestemmelser har opfyldt formålet. Evalueringen
vil ske under inddragelse af de væsentligste interessenter.
Loven trådte i kraft 1. januar 2015.
Evalueringen er gennemført i 2018.
Lov om medarbejderinvesteringsselskaber, lov nr. 1284 af 9. december
2014.
§ 48 i loven fastsætter, at [erhvervsministeren] fremsætter forslag om revi-
sion af loven senest i folketingsåret 2017-18.
Evalueringen blev afsluttet i 2017 og førte til lovændring nr. 169 af 6. marts
2018.
Årsregnskabsloven, lov nr. 738 af 1. juni 2015.
Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget L 117, fremgår det, at det
er hensigten, at der vil blive foretaget en evaluering af erfaringerne med
anvendelsen af bestemmelsen for mellemstore dattervirksomheder for på
den baggrund at kunne vurdere, om der er grundlag for at ændre bestem-
melsen, herunder udvide muligheden til store dattervirksomheder.
Evalueringen er gennemført i 2018.
Evalueringen er omtalt i de almindelige bemærkninger i Lov nr. 1716 af
27. december 2018 om lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven
og lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om
økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
Årsregnskabsloven - Bekendtgørelse nr. 1580 af 10. december 2015 af
årsregnskabsloven med senere ændringer
Lov nr. 738 af 1. juni 2015 om ændring af årsregnskabsloven og forsk. an-
dre love (Reduktion af administrative byrder, tilpasning til de internationale
regnskabsstandarder, gennemførelse af det nye regnskabsdirektiv og af æn-
dringer til gennemsigtighedsdirektivet m.v.)
Kortlægning af behov for IFRS for SMEs
I lovforslaget til samme lov fremgår det af de specielle bemærkninger til §
1, nr. 171, at Erhvervsstyrelsen på baggrund af efterspørgsel vil undersøge
(evaluere) det konkrete behov for at anvende regnskabsstandarden, mhp. at
fastslå, hvilke bestemmelser i loven, der vil kunne fraviges.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
7/16
Evalueringen er afsluttet.
Lov om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven), lovbekendtgørelse
nr. 1089 af 14. september 2015
§ 374 i loven fastsætter, at [erhvervsministeren] evaluerer hele eller dele af
selskabsloven 2 år efter ikrafttrædelsen af bestemmelserne i § 4.
Denne evaluering er foretaget.
Lov om ændring af revisorloven og forskellige andre love, lov nr. 631
af 8. juni 2016.
§ 14 i loven fastsætter, at [erhvervsministeren] fremsætter forslag om revi-
sion af hele eller dele af loven 2 år efter lovens ikrafttræden.
Ved lov nr. 1716 af 27. december 2018 er det vedtaget, at Erhvervsmini-
steren fremsætter forslaget om revision af hele eller dele af loven 5 år efter
lovens ikrafttræden.
Revisorloven - Bekendtgørelse nr. 1167 af 9. september 2016 af lov om
godkendte revisorer og revisionsvirksomheder, som senest ændret ved
lov nr. 503 af 23. maj 2018
Lov nr. 1232 af 18. december 2012 om ændring af årsregnskabsloven og
revisorloven (Forenkling af revisionspligten og styrket offentligt tilsyn
med revisorer m.v.)
Det følger af bemærkningerne til ændringsforslag til 2. behandling (vedta-
get), at der vil blive foretaget en evaluering af lempelsen af revisionspligten
for små holdingvirksomheder.
Evalueringen er gennemført.
Lov om ændring af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevil-
linger m.v., lov nr. 386 af 26. april 2017.
Af betænkningen til L 113 fremgår det, at erhvervsministeren har tilkende-
givet, at bestemmelsen om unges beskæftigelse i restaurationslovens § 27
vil blive evalueret med henblik på oversendelse af evalueringen til udvalget
senest 2 år efter lovens ikrafttræden, dvs. senest den 1. juli 2019.
Afrapporteringen er forsinket. Det har vist sig at være særdeles vanskeligt
at fremfinde pålidelige data om målgruppens beskæftigelse, sager om
krænkelser og misbrug mv. Erhvervsstyrelsen
har indsamlet og behandlet
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
2286540_0008.png
8/16
data fra Politikredsene, bevillingsmyndighederne, Danmarks Statistik samt ar-
bejdsgiver og lønmodtagerorganisationer. Dette arbejde har taget længere tid
end forventet.
Evalueringen forventes færdig ultimo december 2020.
Fremgangsmådeloven - Bekendtgørelse nr. 1204 af 14. oktober 2013 af
lov om fremgangsmåden ved anmeldelse m.v. af visse oplysninger hos
Erhvervsstyrelsen
Lov nr. 1231 af 18. december 2012 om ændring af forskellige lovbestem-
melser om obligatorisk digital kommunikation m.v.
(Obligatorisk digital kommunikation og tilpasninger som følge af ressort-
overførsel m.v.)
Af de alm. bemærkninger fremgår det, at reglerne om obligatorisk digital
kommunikation og fritagelsesordningerne planlægges evalueret.
Evalueringen er gennemført og offentliggjort i november 2019.
Lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsad-
færd - Lov nr. 546 af 18. juni 2012, som senest ændret ved lov nr. 1878
af 29. december 2015
Lovens § 12 fastsætter, at erhvervsministeren reviderer hele eller dele af
lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd.
Denne evaluering er foretaget i foråret 2015.
CVR-loven - Bekendtgørelse nr. 653 af 15. juni 2006 af lov om Det Cen-
trale Virksomhedsregister, som senest ændret ved lov nr. 1665 af 26.
december 2017
Lov nr. 1665 af 26. december 2017 om ændring af lov om Det Centrale
Virksomhedsregister og forskellige andre love (Ændring af reglerne om of-
fentliggørelse af privatadresser i CVR m.v.)
I forbindelse med besvarelsen af spørgsmål 10 ved Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalgets behandling af lovforslaget (L 9 FT 2017-18) tilkendegav
erhvervsministeren i overensstemmelse med sin tilkendegivelse under 1.
behandlingen af lovforslaget, at der om et par år ses på, hvilken effekt de
foreslåede regler har haft, herunder hvor stort omfanget af beskyttede
adresser er blevet.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
2286540_0009.png
9/16
Bestemmelserne om offentliggørelse af privatadresser i CVR trådte i kraft
den 1. februar 2019. Evalueringen er under udarbejdelse og forventes af-
sluttet pr. 1. februar 2021.
Lov om Erhvervsstyrelsens behandling af data - Lov nr. 438 af 8. maj
2018 om Erhvervsstyrelsens behandling af data
Det følger af bemærkningerne til forslaget, at en evaluering bør ske efter
machine learning er udviklet og implementeret. Evalueringen skal blandt
andet se på om beføjelserne i loven er tilstrækkelige, eller om der bør ind-
føres yderligere sanktionsmuligheder for Erhvervsstyrelsen.
Evalueringen er endnu ikke foretaget, da systemet endnu ikke er fuldt ud-
viklet og implementeret.
Lov om ændring af næringsloven, lov nr. 549 af 8. juni 2006
§ 2 i loven fastsætter, at [erhvervsministeren] fremsætter forslag om revi-
sion af loven senest i folketingsåret 2009-10.
Revisionen er foretaget.
Næringsloven, Lov nr. 595 af 14. juni 2011 om næring, som senest æn-
dret ved lov nr. 1231 af 18. december 2012
Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 595 af 2011, at loven skal eva-
lueres for at følge konsekvensen ved at lade lovens bestemmelse om fast
forretningssted udgå.
Evalueringen er gennemført og blev offentliggjort i september 2019.
Det finansielle område
Lov om Danmarks Grønne Investeringsfond, lov nr. 1285 af 9. de-
cember 2014.
Det fremgår af pkt. 2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at
der i 2016 vil blive foretaget en evaluering af fondens virksomhed baseret
på den tilgængelige information.
Evalueringen er afsluttet ultimo 2017.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapir-
handel m.v., lov om betalingstjenester og elektroniske penge og for-
skellige andre love, lov nr. 1287 af 19. december 2012
Af bemærkningerne i lovforslaget (L 87 FT 2012-2013) fremgår det, at [er-
hvervsministeren] evaluerer Det Systemiske Risikoråd 3 år efter rådets
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
2286540_0010.png
10/16
etablering på basis af de hidtidige erfaringer med rådets funktion og den
internationale udvikling.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2013, og rådet blev nedsat i februar 2013.
Der er udarbejdet en evaluering, der blev sendt til Folketingets Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalg den 22. maj 2017.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om finansiel sta-
bilitet, lov om en garantifond for indskydere og investorer, lov om vær-
dipapirhandel m.v. og ligningsloven, lov nr. 334 af 31. marts 2015
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, som er vedta-
get som § 1, nr. 12, at det er hensigten, at gældsbufferkravet på 2 pct. af
realkreditinstituttets samlede udlån skal evalueres frem til 2018, herunder i
lyset af de krav, der vil blive stillet til nedskrivningsegnede passiver til dan-
ske SIFI-pengeinstitutter og udviklingen på markedet for gældsinstrumen-
ter i Europa.
Evalueringen af gældsbufferkravet blev foretaget i 2018 i forbindelse med
vedtagelsen af L 184 om forslag til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investerings-
fonde m.v. og forskellige andre love. Næste evaluering foretages senest i
2021, jf. bemærkningerne til L 184.
Lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lovbekendtgø-
relse nr. 959 af 21. august 2015 med senere ændringer
Der er som del af en politik aftale nedsat en arbejdsgruppe om lige konkur-
rencevilkår mellem penge- og realkreditinstitutter. Gruppen skal følge, om
lovændringen fører til ændringer i konkurrenceforholdene mellem penge-
og realkreditinstitutter.
Den nedsatte arbejdsgruppe færdiggjorde sit arbejde og har afrapporteret
deres konklusioner i januar 2018.
Lov om betalingskonti, lov nr. 375 af 27. april 2016.
I forbindelse med besvarelse af spørgsmål 2 og 4 ved Folketingets behand-
ling af L 103 (Folketingssamling 2015-16) oplyste erhvervsministeren, at
ministeren gennemfører en evaluering af lovgivningen, herunder særligt
pengeinstitutternes anvendelse af reglerne om fastsættelse af gebyr for op-
rettelse af en betalingskonto 2 år efter lovens ikrafttræden.
Loven trådte i kraft den 1. juli 2016.
Evaluering blev sendt til erhvervsudvalget i 2019
https://www.ft.dk/sam-
ling/20191/almdel/ERU/bilag/135/2137431/index.htm.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
2286540_0011.png
11/16
Af evalueringen fremgår det, at der vil blive igangsat et arbejde, der skal
undersøge nærmere om § 12 implementerer betalingskontodirektivets art.
17 på en hensigtsmæssigt.
Arbejdet har ledt til, at der er blevet fremsat forslag til en ny § 12 i lov om
betalingskonti ved lov om ændring af lov om en garantifond for skadesfor-
sikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven og
forskellige andre love, som blev sendt i offentlig høring d. 30 oktober 2020.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om investerings-
foreninger m.v., lov om værdipapirhandel m.v. og forskellige andre
love, lov nr. 1549 af 13. december 2016
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 14, at [erhvervs-
ministeren] vil iværksætte en gennemgang af anvendelsen af de foreslåede
stk. 10 og 11, når bestemmelserne har fundet anvendelse i to år.
Bestemmelserne omhandler henholdsvis Finanstilsynets og Erhvervssty-
relsens mulighed for at foretage kontrolbesøg af virksomhederne, herunder
på forretningsstedet eller hos evt. leverandører og underleverandører, hvis
det vedrører outsourcet aktivitet. Det er endvidere muligt at indhente op-
lysninger til brug for de i loven nævnte myndigheder, herunder fx ESMA.
Loven trådte i kraft 1. januar 2017, og der blev sendt en redegørelse til
Folketinget den 5. marts 2019 (https://www.ft.dk/samling/20181/alm-
del/ERU/bilag/180/2025213/index.htm).
Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering
af terrorisme, lov nr. 651 af 8. juni 2017
I erhvervsministerens besvarelse af spørgsmål 4 ad L 41 stillet af Folketin-
gets Erhvervs-, vækst- og Eksportudvalg den 16. november 2016, fremgår
det, at Erhvervsministeren fire år fra lovens ikrafttræden vil foretage en
evaluering af loven. Der vil i den sammenhæng særligt være fokus på myn-
dighedernes og virksomhedernes anvendelse af den risikobaserede tilgang,
som kan give væsentlige lettelser i byrderne for virksomhederne, samt på
hvorvidt reglerne har en effekt på omfanget af hvidvask og finansiering af
terrorisme i Danmark.
Loven trådte i kraft den 26. juni 2017.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om ejendomskre-
ditselskaber og lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov
nr. 667 af 8. juni 2017
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
12/16
Af aftalen mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konserva-
tive Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om øget gennemsigtighed og mobilitet på real-
kreditmarkedet af den 26. januar 2017, fremgår det, at aftaleparterne er
enige om, at hvis der er låneprodukter med særlige udfordringer, f.eks. hvis
rente og marginal ikke er adskilt, eller gebyrer og finansielle omkostninger
ikke er adskilt, bør der findes løsninger, der sikrer, at disse låneprodukter
omfattes af varslings- og indfrielsesreglerne for realkreditlån og realkredit-
lignende lån i lov om finansiel virksomhed på en hensigtsmæssig måde.
Loven trådte i kraft den 1. juli 2017.
Lov om ændring af lov om en garantifond for skadeforsikringsselska-
ber og lov om forsikringsformidling, lov nr. 664 af 8. juni 2017
Det følger af den politiske aftale indgået den 1. december 2016 mellem
regeringen og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om håndtering af danske kunder i Gable Insu-
rance AG mv., at der i foråret 2018 bl.a. skal gøres status over, hvor mange
udenlandske selskaber der har ønsket at tiltræde den danske garantiordning.
Dette fremgår også af forarbejderne til lov nr. 664 af 8. juni 2017.
Loven trådte i kraft den 1. juli 2017.
Status blev foretaget i forbindelse med L 176 om forslag til lov om ændring
af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber og lov om finansiel
virksomhed. Loven trådte i kraft den 1. januar 2019, jf. lov nr. 375 af 1.
maj 2018.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om kapitalmar-
keder, lov om investeringsforeninger m.v. og forskellige andre love, lov
nr. 1547 af 19. december 2017
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at § 361, stk. 2, nr. 10, i lov
om finansiel virksomhed vil blive taget op til revision, såfremt der i praksis
viser sig at være en for stor forskel på Finanstilsynets omkostninger i for-
bindelse med godkendelse af prospekter for forskellige typer af værdipapi-
rer eller udstedere.
§ 361, stk. 2, oplister hvilke juridiske og fysiske personer omfattet af lov
om kapitalmarkeder, der årligt skal betale et grundbeløb til Finanstilsynet.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at afgiften ikke er diffe-
rentieret for forskellige typer af værdipapirer eller udstedere. Da Finanstil-
synet skal godkende prospekterne efter det samme regelsæt, uanset hvilket
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
13/16
type værdipapir det drejer sig om, skønnes det, at der ikke vil være stor
forskel på udgifterne til behandling af forskellige typer af prospekter.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2018.
Lov om betalinger, lov nr. 652 af 8. juni 2017.
Det fremgår af lovens § 155, at erhvervsministeren skal fremsætte forslag
om revision af lovens § 81 i folketingsåret 2020-21.
§ 81 vedrører en betalingsmodtagers forpligtelse til at modtage betaling
med kontanter.
Formålet med revisionen er i henhold til bemærkningerne til et ændrings-
forslag stillet uden for betænkningen, at Erhvervsministeriet finder det hen-
sigtsmæssigt, at den nye ordning vurderes to år efter dens iværksættelse,
når effekterne af de nye regler kan vurderes. Temaet for revisionen vil være
at tage udformningen af kontantreglen op til fornyet overvejelse, herunder
i hvilket tidsrum en betalingsmodtager skal være forpligtet til at modtage
betaling med kontanter.
Erhvervsministeren har endvidere i sin besvarelse af spørgsmål 70 ad L 157
(2016-2017) givet tilsagn om at evaluere lovens bestemmelser om brug af
betalingsoplysninger (§§ 124-125) to år efter lovens ikrafttræden.
Evalueringen vil have fokus på, om bestemmelsen opnår den ønskede ba-
lance mellem på den ene side at give mulighed for at bruge behandling af
betalingsoplysninger til at tilbyde forbrugerne nye innovative tjenester og
på den anden side at sikre en passende forbrugerbeskyttelse.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2018. Ændringsforslaget bliver efter pla-
nen fremsat FEB 2021.
Med ændringslov nr. 1374 af 13/12/2019 blev der desuden efter § 122 i lov
om betalinger indsat et nyt stk. 2, hvorefter direkte debiteringsløsninger
blev omfattet af forbuddet mod urimelige priser og avancer ved fastsættelse
af gebyrer m.v.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L 46 FT 2019-20), at be-
stemmelsen skal ”evalueres
to år efter dens ikrafttræden, det vil sige senest
den 1. januar 2022. Evalueringen skal navnlig undersøge det hensigtsmæs-
sige i anvendelsen af forbuddet mod anvendelse af urimelige priser og
avancer ved fastsættelse af gebyr m.v. i forbindelse med gennemførelse af
direkte debitering.”
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at: ”Evalu-
eringen skal afdække, om lovændringen bidrager til, at danske forbrugere
og virksomheder ikke betaler urimelige priser for Betalingsservice eller
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
2286540_0014.png
14/16
andre direkte debiteringsløsninger.”
Det fremgår således heraf, at beta-
lingslovens § 122, stk. 2 skal evalueres senest den 1. januar 2022.
Det fremgår ikke, hvilken myndighed, der skal gennemføre evalueringen.
Det kan derfor antages, at det pågældende resortministerium, her erhvervs-
ministeriet, er ansvarligt for, at bestemmelsen evalueres.
Lov om Vækstfonden, lov nr. 691 af 8. juni 2018.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 17, stk. 1, at det er hen-
sigten, at erhvervsministeren og finansministeren inden udgangen af 2018
gør status for virksomhedens likviditetsbehov og finansielle situation i øv-
rigt med henblik på at drøfte Vækstfondens fremtidige finansiering.
Evalueringen blev afsluttet og oversendt til erhvervsudvalget i december
2019:
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/ERU/bi-
lag/99/2121759/index.htm.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om betalinger, lov
om kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og selskabs-
loven, lov nr. 46 af 6. november 2019.
Det fremgår af lovforslagets § 19, stk. 7, at anvendelsen af lov om betalin-
ger § 122, stk. 2, om forbud mod fastsættelse af gebyrer m.v. i forbindelse
med gennemførelse af direkte debitering jf. § 7, nr. 23, evalueres to år efter
lovens ikrafttræden.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 19, at evalueringen
skal undersøge det hensigtsmæssige i anvendelsen af forbuddet mod an-
vendelse af urimelige priser og avancer ved fastsættelse af gebyr m.v. i
forbindelse med gennemførelse af direkte debitering.
Loven trådte i kraft d. 1. januar 2020.
Rejseområdet
Lov om en rejsegarantifond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 3. juli
2018, som ændret ved lov om ændring af lov om en rejsegarantifond
nr. 326 af 31. marts 2020 (og lov nr. 612 af 14. maj 2020).
Det fremgår af § 2, stk. 2, i lov nr. 326 af 31. marts 2020, at erhvervsmini-
steren evaluerer loven 1 år efter lovens ikrafttræden. Loven trådte i kraft
den 7. april 2020.
Konkurrenceområdet
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
2286540_0015.png
15/16
Udbudsloven, lov nr. 1564 af 15. december 2015.
Udbudsloven trådte i kraft den 1. januar 2016. Det fremgår af betænkning
over Forslag til udbudsloven afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-
valget den 12. november 2015, pkt. 3, at Erhvervs- og Vækstministeriet
foretager en evaluering af udbudsloven i 2020.
En samlet evaluering af udbudsloven pågår og forventes afsluttet i 2020.
Evalueringen vil blive oversendt til Erhvervsudvalget.
I forlængelse af evalueringen arbejdes der på et forslag til ændring af ud-
budsloven. Lovforslaget har fokus på at sikre større klarhed om udbudsreg-
lerne, sikre de lavest mulige transaktionsomkostninger for både ordregivere
og tilbudsgivere samt se på mulighederne for at øge små og mellemstore
virksomheders deltagelse i konkurrencen om offentlige kontrakter.
Forbrugerområdet
Forbrugerklageloven, lov nr. 524 af 29. april 2015.
Af bemærkningerne til loven fremgår det, at loven er undergivet lovover-
vågning. Temaet for lovovervågningen er, om loven har medført et mere
smidigt og effektivt klagesystem.
Loven trådte i kraft 1. oktober 2015 og skulle evalueres, når den havde
været i kraft i to år. Der er i 2017 foretaget en evaluering, som ikke har
givet anledning til ændringer i loven.
Det søretlige område
Lodsloven, lov nr. 352 af 12. april 2016
Det fremgik af bemærkninger til lovforslaget om ændring af lodsloven i
2014, at ”moderniseringen, herunder effekter for DanPilots økonomi, vil
blive evalueret første gang i 2018. Samtidig vil behovet for yderligere æn-
dringer i lodsloven blive vurderet”.
På den baggrund fik Rambøll og Blue Consulting af Søfartsstyrelsen til
opgave at udarbejde rapporten ”Evaluering af modernisering af lodsområ-
det”, som redegør for lodsmarkedets udvikling siden 2014, herunder udvik-
lingen i lodsanvendelsen, markedsandele, DanPilots økonomi samt prisud-
viklingen på lodsydelser. Rapporten fra Rambøll og Blue Consulting har
været i offentlig høring i 2019.
Sideløbende hermed pågår et servicetjek af hele lodsområdet. Servicetjek-
ket, som forventes afsluttet ultimo 2020, ser bl.a. på behovet for justering
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til erhvervsministeren
2286540_0016.png
16/16
af IMO’s
lodsanbefaling om brug af lods gennem de danske stræder, juste-
ring af den generelle lodspligt, forhold vedr. uddannelse og certificering af
lodser, lodsers arbejdsmiljø og tilsynet med lodsområdet. Dette vil ske i
dialog med lodsområdets interessenter. Samtidig vil behovet for yderligere
ændringer i lodsloven blive vurderet.
Søloven, lov nr. 1548 af 19. december 2017
Det følger af bemærkningerne til lovforslaget (L 7 FT 2017), at det bl.a.
har til formål at forbedre muligheden for vækst i den maritime sektor ved
at gøre det attraktivt at drive skibe under dansk flag.
Erhvervsministeren har i et svar til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
tilkendegivet, at der vil ske en evaluering af loven med henblik på at se, om
loven har haft den ønskede virkning, dvs. om loven har bidraget til, at Dan-
mark fastholder og udbygger sin globale position som en stor flagstat. Eva-
lueringen vedrører derfor kun den første bestemmelse i lovforslaget.
Evalueringen er igangsat og det forventes at den oversendes til Erhvervs-
udvalget i første halvdel af 2021.
Lov om maritim fysisk planlægning, lov nr. 615 af 8. juni 2016
Loven indeholder ikke bestemmelser om revision eller lignende. Havpla-
nen, der udmøntes i en bekendtgørelse med hjemmel i loven, skal dog
ifølge lovens § 10, stk. 2, revideres og ajourføres mindst hvert 10. år.
Det fremgår af bemærkningerne til loven, at forslaget om en 10-årig plan-
revision skal ses på baggrund af, at direktiv om maritim fysisk planlægning
stiller krav om, at havplanlægningen revideres og ajourføres mindst hvert
10. år. Havplanen kan dog ændres med kortere intervaller, hvis der måtte
være behov for det.
Det immaterialretlige område
Lov om ændring af varemærkeloven og forskellige andre love, lov nr.
1548 af 13. december 2016.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at der i for-
hold til Patent- og Varemærkestyrelsens gebyrer bemærkes, at styrelsen
ikke har pris- og lønreguleret disse siden 2002.
Erhvervsministeriet vil løbende, og i dialog med Finansministeriet, gen-
nemgå Patent- og Varemærkestyrelsens gebyrer med henblik på at sikre en
hensigtsmæssig gebyrstruktur, herunder etablere en fremadrettet effektivi-
seringsmodel.