Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2434014_0001.png
Erhvervsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
16.08.2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 612 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
24. juni 2021 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Kristian
Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, om der hos Nævnenes Hus er god balance mel-
lem mål og midler (opgaver og personaleressourcer)?
Svar:
Nævnenes Hus blev etableret i 2017 med en faldende bevilling ud fra en
forventning om, at der ved sammenlægningen af klagenævnene under et
hus
Nævnenes Hus
ville kunne opnås kompetent og effektiv klage-
sagsbehandling for langt færre midler end før udflytningen.
I årene siden 2017 må man konstatere
som det også fremgår af Statsre-
visorenes beretning nr. 12/2020 af 19. marts 2021 om sagsbehandlingsti-
der og produktivitet i Nævnenes Hus
at dette ikke ubetinget har været
tilfældet. Sagsbehandlingstiderne har i flere nævn været for lange, hvilket
skyldes både ekstraordinære sagsbunker samt urealistiske forventninger
til hastigheden i realiseringen af forudsatte gevinster ved etableringen af
den nye styrelse.
Derfor er jeg glad for, at vi med finansloven for 2021 fik øget Nævnenes
Hus’
grundbevilling. Efter afviklingen af den
resterende sagspukkel
samt yderligere effektiviseringstiltag
er det forventningen at Nævnenes
Hus vil kunne afvikle lige så mange sager, som styrelsen modtager fra
2022. Bevillingen til styrelsens almindelige drift er fortsat lavere end det
realiserede forbrug på styrelsens opgaveområder inden udflytningen og
etableringen af styrelsen.
Samlet set er der nu skabt grundlag for, at Nævnenes Hus kan have en
stabil drift med korte sagsbehandlingstider.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup