Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2422753_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
19. juni 2021
2021 - 7220
morfel
Tale til samråd om negative renter den 24. juni 2021
ERU alm. del
samrådsspørgsmål AD, AE og AF
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet.
Jeg synes, at de negative renter er en rigtig vigtig dagsorden,
og jeg har faktisk glædet mig til at komme i udvalget i dag.
Dels for at forklare, hvad min holdning er til negative renter
og deres betydning for vores finansielle infrastruktur og for
tilliden til den finansielle sektor. Dels selvfølgelig også for
at komme nærmere, hvor de politiske partier stiller sig i for-
hold til ikke alene bankerne, men også bankkunderne i Dan-
mark.
Det håber jeg, at vi kan komme nærmere i dag.
Jeg synes, at de seneste ugers debat om negative renter vir-
kelig har vist, at det er et emne, der optager rigtig mange
danskere. Rigtig mange danskere oplever, at det både er ufor-
ståeligt og urimeligt, at bankerne opkræver negative renter af
deres opsparing.
Det er derfor også en sag, der optager mig meget som er-
hvervsminister. Både som bankernes minister, men jo i høj
grad også som bankkundernes minister.
[Ministerens udmelding om negative renter]
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
2422753_0002.png
2/13
Baggrunden for dette samråd er, at jeg den 27. april fortalte,
hvad jeg mener om den generelle udvikling for opkrævning
af negative renter.
Jeg gentager såmænd gerne mit budskab; jeg mener, at græn-
sen for opkrævning af negative renter er nået nu ved de
100.000 kr. Og jeg mener, at bankerne skal tænke sig meget
godt om, hvis de planlægger at sætte grænsen endnu længere
ned.
Det mener jeg selvfølgelig af flere forskellige årsager:
Den finansielle sektor har en særlig og en meget vigtig rolle
i vores samfund. Det er den sektor, der blandt andet er betroet
at levere trygge rammer om danskernes privatøkonomi og
betroet at passe på danskernes opsparing.
Det er både i samfundets og den finansielle sektors interesse,
at der er tillid til den finansielle sektor og deres forvaltning
af rammerne for danskernes privatøkonomi.
Værdien af den tillid rækker langt ud over den enkelte banks
interesser, og alle finansielle virksomheder har en interesse i
og et ansvar for at understøtte den.
Når banker over en bred kam og løbende sænker grænsen for,
hvornår de opkræver negative renter, så bliver der rokket ved
den tillid.
Det skyldes
først og fremmest,
at danskerne bruger kontoen
i banken til at betale husleje, indkøb, daginstitution og andre
ting. Til at foretage alle de betalinger og transaktioner, der er
nødvendige for hverdagen. Det er en pointe, som også Nati-
onalbanken gør opmærksom på i deres pressemeddelelse fra
den 30. april i år om det her emne.
Det er ganske enkelt vanskeligt at forestille sig, at en helt
almindelig privatøkonomi ville kunne hænge sammen, hvis
man ikke som borger har sådan en konto.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
2422753_0003.png
3/13
Samtidig er en indlånskonto en helt central forudsætning for
at sikre hurtig og sikker betaling. MobilePay, Betalingsser-
vice, ja, endda vores gode gamle Dankort er baseret på ind-
lånskontoen som en hjørnesten. Den hastighed og sikkerhed
i betalingen, som vi skaber på baggrund af vores indlåns-
konti, er i sidste ende afgørende for vores samfundsøkonomi.
Oveni det kommer så, at alle danskere jo skal have en Nem-
Konto for overhovedet at kunne modtage løn og offentlige
udbetalinger.
Det betyder, at en indlånskonto er en integreret del af vores
dagligdag og vores samfund.
Derfor er bankmarkedet ikke et marked som alle andre. Du
kan godt leve og arbejde i Danmark uden at købe letmælk.
Men du kan i praksis ikke klare dig uden en indlånskonto.
Uden en indlånskonto vil du hverken kunne modtage løn el-
ler børnepenge og reelt have svært ved at begå dig i det dan-
ske samfund.
Så når hr. Alex Vanopslagh lige om lidt spørger, om jeg så
også har en holdning til, hvad supermarkeder tager for en li-
ter letmælk, smør eller andre hverdagsprodukter
så er sva-
ret nej.
Bankmarkedet er et særligt marked og bankerne har et sær-
ligt ansvar
derfor bør vi have særlige forventninger til dem,
så vi på den måde kan fastholde en høj tillid til dem.
Jeg synes også, at det er værd at lægge mærke til, at Natio-
nalbanken rent faktisk også har signaleret, at bankerne bør
fastlægge en fornuftig grænse for negativ forrentning af ind-
lån, som netop tager hensyn til de her forhold.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
4/13
Jeg kan kun se det som, at der også efter Nationalbankens
opfattelse
er
en nedre grænse for, hvor langt bankerne bør gå
i forhold til at opkræve negative renter.
Det er i alles interesse
også for bankerne selv
at der er
tillid til måden, de forvalter deres forretning på.
For det andet
er det for mig, som bankkundernes minister,
afgørende, at der ikke grundlæggende rejses spørgsmål ved,
at det er bankerne, der passer på danskernes penge. Vi skal
gerne undgå en situation, hvor mange almindelige danskere,
for at undgå at betale negative renter, indirekte presses til at
flytte deres penge ud af bankkontoen og tage en risiko med
deres penge - en risiko de måske egentlig slet ikke har lyst til
at tage.
Det kan være, at danskerne enten hæver kontanter eller inve-
sterer i værdipapirer i større udstrækning, end de egentlig har
lyst til eller egentlig har mod på. Eller at danskerne undlader
at have en fornuftig opsparingsadfærd.
Der er rigtig mange danskere, der føler sig ramt i sagen om
de negative renter. Og at mange danskere føler sig klemte
over de negative renter, er Inge-Lise et eksempel på. Inge-
Lise hun var med i TV2 Nyhederne den aften, hvor jeg havde
skrevet min opdatering på Facebook. Hun havde bestemt
ikke lyst til risikofyldte investeringer. Og det er altså langt
fra - skulle jeg hilse og sige - alle danskere, der har en inve-
steringshorisont eller for den sags skyld en risikoappetit,
hvor det giver mening for dem at placere deres penge andre
steder end i banken. Det er langt fra alle danskere, der har
lyst til at jonglere deres opsparing i risikofyldte investerin-
ger.
Mange af vores ældre borgere har sparet op hele livet og nu
vil de gerne have deres opsparing stående på en konto, som
de kan hæve fra i deres i øvrigt velfortjente pensionisttilvæ-
relse.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
5/13
Og det gælder særligt for de ældre, at mange ikke har en til-
strækkelig lang tidshorisont til, at det giver stor mening for
dem at kaste sig ud i et levende og risikofyldt aktiemarked.
Som måske ikke kan vente på et forventet afkast i 5, 10 eller
15 år og med risiko for, at pengene går tabt.
Det handler også om muligheden for at spare op til en værdig
alderdom, hvor der er mulighed for at kunne forsøde sin til-
værelse og forkæle børnebørnene.
Det siger sig selv
og det håber jeg virkelig, at vi er enige
om her i udvalget, om det så måtte være det eneste, vi bliver
enige om her i dag
at det ville være meget uheldigt, hvis
flere ældre hæver deres penge i banken og gemmer store
summer i skabe og madrasser for at undgå negative indlåns-
renter.
Det vil udsætte dem for en større risiko for hjemmerøveri,
hvis de har store mængder kontanter liggende privat. Og det
er i øvrigt hverken godt for kunder, bankerne eller for sam-
fundet som helhed
tværtimod.
[Gendrivelse af modargumenter]
Så har det jo været interessant på sidelinjen at følge med i,
hvad kongerigets aviser lægger spalter til i denne her debat.
Det har været meget interessant, og jeg har også siddet og
fulgt det lidt uden at blande mig for meget, for jeg synes, at
denne her debat fortjener et rum til at være i sin egen ret.
Interessant er det, at nogle mener, at jeg slet ikke skulle for-
stå, hvad bankmarkedet egentlig handler om. Det passer
selvfølgelig ikke. Og derfor vil jeg gerne adressere nogle af
de ting, der har været rejst i debatten.
For det første
er det blevet påpeget, at bankerne betaler ne-
gative renter, hvis de sætter overskydende indlån i National-
banken eller på pengemarkedet. Det er isoleret set korrekt,
og det er jeg selvfølgelig fuldt ud bevidst om.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
6/13
Det er til gengæld en alt for forsimplet måde at se den sam-
lede debat om negative renter på.
Det er nemlig ikke nok at forholde sig til bankernes indlåns-
marginal, der måles op mod indskudsbevisrenten i National-
banken. Bankerne har en række placeringsmuligheder, hvor
placering i Nationalbanken kun er én ud af flere muligheder.
De har for eksempel mulighed for at anvende indlån til at
nedbringe lang og dyr gæld. På den måde har indlån en fun-
dingmæssig værdi for bankerne. Det er en relativt billig
måde at skaffe såkaldte
”lange penge”
på.
Man må heller ikke glemme, at bankernes traditionelle fun-
dingstruktur jo baserer sig på indlån, hvilket særligt de min-
dre banker fortsat er afhængige af. Vi så faktisk under finans-
krisen, hvordan bankerne blev tilbageholdende med at låne
til hinanden og at markedet mellem bankerne frøs til. Den
gang blev det meget tydeligt, hvilken værdi og sikkerhed
indlånsfinansiering har for institutterne.
Kort sagt: Indlånene fra helt almindelige dagligdags kunder
er en del af grundlaget for bankernes kerneforretning.
Det skal bankerne også huske at tage med i deres overvejel-
ser om, hvad indlån er værd for dem.
Det er altså ikke korrekt, når det påstås, at bankerne ikke kan
placere sine penge andre steder end i Nationalbanken. Det er
derfor, at der er et valg her for bankerne.
Jeg er bekymret for, at vi ender i en situation, hvor dansker-
nes mulighed for at foretage dagligdags betalinger og incita-
ment til at have en fornuftig opsparingsadfærd påvirkes af
negative renter.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
2422753_0007.png
7/13
Jeg kan godt frygte, at hvis udviklingen fortsætter, vil vi stå
i en situation, hvor færre sparer op og sætter sine penge i
banken. Det er en af grundene til, at jeg melder klart ud nu.
Grænsen for opkrævning af negative renter på indlånskonti
er for mig nået ved 100.000 kr.
Det er i bankernes egen interesse, at det finansielle system
fungerer og at kunderne ikke tager deres penge ud.
For det andet
har jeg noteret mig, at det skulle have vakt stor
opsigt, at jeg har understreget, at det ikke er nogen naturlov,
at bankernes renter på indlånskonti 1:1 skulle følge National-
bankens styringsrente.
Og det må jeg indrømme har undret mig meget at følge den
del af debatten.
For sandheden er jo, at der ikke er nogen 1:1-sammenhæng
mellem renten i Nationalbanken, og den rente bankerne væl-
ger at pålægge deres private kunder.
Bankerne har et valg. De kan godt sætte en anden rente, hvis
de vil over for deres kunder.
Det gælder også renten på indlånskonti, hvor institutterne
som sagt bør undlade at sænke grænsen for de negative renter
yderligere.
Den danske banksektor har kunnet drive en forretning med
milliardstore overskud i mange år, og vel at mærke også i de
år, hvor de ikke har opkrævet negative renter fra privatkun-
der - selvom Nationalbankens renter var negative i præcis
den samme periode.
Det er allerede ifølge Nationalbanken over 2/3 af danske pri-
vatkunders samlede indlån, der vil være omfattet af negative
renter ved en friholdelsesgrænse på 100.000 kr.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
2422753_0008.png
8/13
Det er altså efterhånden forholdsvist begrænset, hvor meget
ekstra bankerne ville kunne få ud af at sænke grænsen yder-
ligere. Så meget desto mere mener jeg, at bankerne bør være
enige i min melding om, at grænsen er nået.
Derudover må jeg jo gentage, at indlånet blandt andet er
grundlag for bankernes indtjening på udlån. Og hvis ban-
kerne ikke havde indlån, skulle de skaffe finansiering på an-
den måde. Derfor kan jeg ikke se rimeligheden i at indføre
negative renter fra fx første indlånskrone. Og det vil jo være
konsekvensen, hvis ikke udviklingen stopper et sted, sådan
som jeg varsler, at jeg ønsker.
Derfor siger jeg igen meget tydeligt, at min grænse er nået
ved de 100.000 kr.
For det tredje
har nogle peget på, at modstykket til de nega-
tive renter på indlån er, at udlånsrenterne også er negative,
hvorved man fx som boligejer får gavn af meget lave bolig-
renter. Det er i princippet og isoleret set rigtigt nok. Men her
skal man bare huske på, at det jo langt fra er alle danskere,
der ejer en bolig.
De danskere, der bor til leje eller de danskere, der gennem et
langt og slidsomt liv har betalt deres bolig, og som har taget
ansvar for egen tilværelse og alderdom ved at opbygge en
fornuftig reservekapital, de får så alene ulemperne ved de ne-
gative renter.
For det fjerde
har nogle peget på, at renten på statsobligatio-
ner er negativ og spurgt, om det er et udtryk for, at staten er
grådig, når staten nu har gavn af renterne på nogle statsobli-
gationer.
Jeg må bare sige, at det er en sammenligning, der i hvert fald
efter min mening ikke er relevant i den debat, vi fører her.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
9/13
For indlån er det
som jeg har sagt
almindelige danskere,
som ikke har noget alternativ til en indlånskonto. Det er en
del af infrastrukturen.
For statsobligationer er det noget andet. Her er der tale om et
aktiv, som primært professionelle investorer investerer i
blandt en række forskellige aktiver. Og de investorer har i
modsætning til privatkunderne en lang række andre mulig-
heder for at investere deres penge.
For det femte
bemærker jeg også, at der er nogle, der mener,
at man ikke kan føre fastkurspolitik, hvis ikke bankerne par-
tout sætter renten på indlånskonti for almindelige borgere
identisk med Nationalbankens rente.
Det er ganske enkelt ikke rigtigt. I praksis skulle det jo så
betyde, at Nationalbanken ikke har kunnet føre fastkurspoli-
tik fra 2012, hvor nationalbankens rente var negativ, og frem
til 2019, hvor bankerne indførte negative renter. Det er jo
ganske enkelt ikke korrekt.
Så lad mig bare slå fast: Regeringen har ingen planer om at
gå bort fra fasturspolitikken. Fastkurspolitikken kan fint be-
stå, mens bankerne stopper med at sænke grænsen for nega-
tive renter for helt almindelige danskere.
Nationalbanken har i øvrigt også oplyst over for mig, at de
varierende indlånssatser for private ikke har haft indflydelse
på muligheden for at føre fastkurspolitik.
Samrådsspørgsmål AD
Vil ministeren uddybe sin kritik af, at danske banker følger
Nationalbankens renteniveau, som ministeren giver udtryk for
i en opdatering på ministerens private Facebookprofil den 27.
april 2021?
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
10/13
Konkret ift. samrådsspørgsmål AD har jeg redegjort for bag-
grunden for mit syn på bankernes opkrævning af negative
renter over for privatkunder
Som jeg også nævnte i starten, er jeg først og fremmest be-
kymret for, at de negative renter på indlån kan få danskerne
til at påtage sig en risiko, som de i udgangspunktet ikke har
lyst til.
Det er en reel problemstilling, som vi bliver nødt til at for-
holde os til. Det er den problemstilling, jeg adresserede i min
udmelding, da jeg kommunikerede, at jeg mener, at grænsen
nu er nået ved de 100.000 kr.
Nu vil jeg besvare spørgsmål AE.
Samrådsspørgsmål AE
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren agter
at iværksætte for at sætte en stopper for, at bankerne følger
Nationalbankens renteniveau?
Jeg har tydeligt kommunikeret, at jeg mener, at grænsen for
de negative renter er nået nu. Jeg håber og tror, at den finan-
sielle sektor har noteret sig mine udtalelser.
Jeg forventer selvfølgelig, at bankerne ikke sætter grænsen
for negative renter længere ned, fordi ulemperne for borgere,
for samfundet og for sektoren selv ikke står mål med den en-
kelte banks mulige gevinst.
Derfor vil vi selvfølgelig også følge området og udviklingen
tæt.
Derudover har jeg allerede på nuværende tidspunkt taget ini-
tiativ til to konkrete tiltag på dette område.
[Tiltag i Finanstilsynet
bankernes rådgivning]
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
11/13
Finanstilsynet har besluttet at stille skarpt på bankernes råd-
givning og information til kunder, der ønsker at undgå nega-
tive renter.
Her har jeg bedt Finanstilsynet om at have et skærpet fokus
på at sikre, at bankerne i deres rådgivning ikke sætter egen
indtjening over hensynet til at varetage kundernes interesser.
[Tiltag i KFST - konkurrencen på bankmarkedet]
Derudover må jeg sige, at jeg generelt mener, at der er behov
for, at vi allesammen bliver opdateret på den helt generelle
konkurrencesituation på bankmarkedet. Den seneste konkur-
renceanalyse på bankmarkedet foretaget af Konkurrencerå-
det er fra 2013.
Jeg tror, at de deltagende her i lokalet vil være enige i, at
konkurrence både er sundt og positivt
også hvis den funge-
rer på dette marked. Ikke kun på institutniveau, men selvføl-
gelig også på produktniveau til gavn for kunderne.
Det er godt, når bankerne bliver udsat for konkurrence. Det
giver bedre og billigere produkter til danskerne.
Jeg har derfor bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om
at undersøge, hvordan vi kan styrke konkurrencen på bank-
markedet og gøre det nemmere at være bankkunde.
Undersøgelsen vil samtidig give et opdateret fagligt funda-
ment at stå på, når jeg senere inviterer aftalekredsen bag ret
til tidlig pension til forhandlinger om at forbedre rammerne
om konkurrencen på bankmarkedet.
Nu vil jeg besvare spørgsmål AF.
Samrådsspørgsmål AF
Vil ministeren uddybe sin udtalelse i artiklen »Bankerne efter
møgfald fra minister: Det er ikke os, der har fundet på negative
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
12/13
renter« i Politiken den 27. april 2021, omkring sammenhæn-
gen mellem nationalbankens renteniveau og de danske ban-
kers renter, hvor ministeren vurderer, at »Der er ingen sam-
menhæng mellem renteniveauet i Nationalbanken, og hvad en
bank beslutter at gøre over for sine egne kunder«?
Min udtalelse bunder i det forhold, at der ikke er en naturlov,
der dikterer en 1:1 sammenhæng mellem den rente, som Na-
tionalbanken sætter, og den rente bankerne sætter på deres
indlånskonti. Det var også det, jeg sagde i min indledning.
Renten på indlånskonti er ikke dikteret af nogen, heller ikke
Nationalbanken. Det er den enkelte bank selv, der vælger,
hvor de vil sætte renten over for deres kunder.
Og skal man have dokumentation for, at det er korrekt, så
skal man som sagt bare se på situationen fra 2012 og frem til
2019.
Som jeg redegjorde for tidligere, så er placering af likviditet
i Nationalbanken alene én ud af flere placeringsmuligheder.
Billedet er langt mere komplekst.
Det viser jo bare, at bankerne har et reelt valg i forhold til,
hvad de skal opkræve i rente på indlånskonti som på alle an-
dre finansielle produkter.
Det er ikke en naturlov, at bankerne har identiske rentesatser
med Nationalbankens rentesatser over for deres privatkun-
der.
[Afslutning]
Jeg har nu redegjort for min bekymring i forhold til banker-
nes negative renter, hvor de ligger på nuværende tidspunkt.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om talepapir fra samrådet den 24. juni 2021 om ministerens kritik af, at bankerne følger Nationalbankens renteniveau i forhold til negative renter, til erhvervsministeren
13/13
Jeg mener, at bankerne skal tænke sig grundigt om, inden de
overvejer at sætte grænsen ned for, hvornår de kan opkræve
negative renter, herfra, hvor vi står nu.
Det er selvfølgelig et budskab, som jeg håber er gået klart og
tydeligt igennem. Danskere, der har opført sig økonomisk
ansvarligt og sparet op til fremtiden, skal ikke lige pludselig
betale uforholdsmæssigt meget for den ansvarlighed.
Det er ikke fornuftigt eller gavnligt
hverken for kunder,
banker eller for samfundet. Men endnu vigtigere: Det er gan-
ske enkelt heller ikke rimeligt.