Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2417609_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. juni 2021
Besvarelse af spørgsmål 536 alm. del stillet af udvalget den 25. maj
2021 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Stén Knuth (V).
Spørgsmål:
Hvilke muligheder giver hvidvaskloven ministeren for at fastsætte forplig-
tende (dvs. ikke vejledende) regler for, hvornår kravene til kundeprocedure
for almennyttige foreninger ikke er opfyldt, således at en bank, administra-
tor, mv. skal afvikle kundeforholdet til foreningen og hindre gennemførsel
af yderligere transaktioner (jf. hvidvaskloven § 14 stk. 5)?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Det
vil være stridende mod den risikobaserede tilgang, der er et grundlæg-
gende princip i hvidvaskloven, som implementerer 4. og 5. hvidvaskdirek-
tiv tekstnært, at fastsætte udtømmende regler i loven for, hvornår kravene
til kundekendskabsprocedurer for almennyttige foreninger ikke er opfyldt,
således at f.eks. en bank skal afvikle kundeforholdet.
Det skyldes, at den risikobaserede tilgang indebærer, at f.eks. en bank skal
tilrettelægge omfanget af sine kundekendskabsprocedurer på baggrund af
en konkret risikovurdering af den enkelte kunde, herunder en forening, i
den givne situation.
De danske foreninger er meget forskellige og er indrettet på forskellige må-
der, hvorfor der er flere forhold, som kan have betydning for den konkrete
risikovurdering af den enkelte forening, herunder hvem de reelle ejere er,
geografiske placering,
foreningens
alder samt hvilke leveringskanaler, pro-
dukter eller tjenesteydelser foreningen ønsker hos banken, m.v. Omfanget
af kundekendskabsprocedurer, kan således variere fra forening til forening
og fra bank til bank.
Hvidvasklovens § 14, stk. 5, fastsætter imidlertid, at en etableret forret-
ningsforbindelse skal afbrydes eller afvikles, hvis ikke kravene om kunde-
kendskabsprocedurer i § 11, stk. 1, nr. 1-4, og stk. 2 og 3, kan opfyldes.
Der må samtidig ikke gennemføres yderligere transaktioner eller aktiviteter
for kunden, og virksomheden skal undersøge, om der skal foretages under-
retning til Hvidvasksekretariatet efter hvidvasklovens § 26.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 540: MFU spm. om ministeren agter – med henblik på at reducere de administrative byrder og omkostninger for hovedparten af de mange almennyttige foreninger der intet har hvidvask og terrorfinansiering at gøre – at udforme så klare hvidvaskregler, at banker, administratorer, m.m. uden risiko for straf kan afgøre, om almennyttige foreninger må anses for at udgøre en begrænset risiko for hvidvask og terrorfinansiering og alene NemID-identificere de tegningsberettigede som reelle ejere, til erhvervsministeren
2/2
Anvendelsesområdet for bestemmelsen er snævert, idet det følger af lovbe-
mærkningerne til bestemmelsen, at virksomheden skal have udtømt mulig-
hederne for at gennemføre kundekendskabsprocedurer i forhold til den
konkrete kunde før kundeforholdet skal afbrydes eller afvikles.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup