Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2267207_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
22. oktober 2020
Samråd i ERU den 22. oktober 2020
Spørgsmål B og C stillet efter
ønske fra Torsten Schack Pedersen (V) og Anni Matthiesen (V)
Samrådsspørgsmål B: Ministeren bedes redegøre for, hvad
der ligger til grund for reduceringen af udlejningen af som-
merhusene, så perioden ikke overstiger 35 uger om året jf.
”Udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v.”
af september 2020, udsendt af Erhvervsstyrelsen.
Samrådsspørgsmål C: Mener ministeren, at det er det rette
tidspunkt at pålægge turismeerhvervet yderligere restrikti-
oner i form af en reducering af udlejningen af sommerhu-
sene, så perioden ikke overstiger 35 uger om året, når tu-
rismebranchen fortsat kæmper med coronakrisen?
[Indledning]
Tak for spørgsmålene og for indkaldelsen til dette sam-
råd. Det giver en god anledning til at få rettet nogle mis-
forståelser, men også til at tage den mere grundlæggende
samtale om udlejningen af sommerhuse.
Lad mig starte med en smule baggrund.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/10-20 om reducering af perioden for sommerhusudlejning m.v., til erhvervsministeren
Erhvervsstyrelsen sendte den 9. september 2020 et udkast
til vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. i en bred
offentlig høring.
Det har styrelsen gjort for at skabe klarhed om reglerne
blandt andet fordi den offentlige debat har været præget
af eksempler, hvor der er sket omfattende udlejning af
meget store sommerhuse.
Og hvor der har været en række henvendelser i forhold til
reglerne for udlejning af sommerhuse. Det gælder især
spørgsmål om, hvornår styrelsen i almindelighed vil vur-
dere, udlejningen får professionel karakter.
Den nye vejledning har altså ikke til formål at ændre no-
gen regler. Den skal skabe klarhed om de regler, der gæl-
der for sommerhusudlejning.
[Svar på spm. B og C:]
I samrådsspørgsmål B er der spurgt til, hvad der ligger til
grund for reduceringen af udlejningen af sommerhusene,
så perioden ikke overstiger 35 uger om året jf. ”Udkast til
Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v.” af septem-
ber 2020, udsendt af Erhvervsstyrelsen.
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/10-20 om reducering af perioden for sommerhusudlejning m.v., til erhvervsministeren
I samrådsspørgsmål C spørges i forlængelse heraf til, om
jeg som minister mener, at det er det rette tidspunkt at på-
lægge turismeerhvervet yderligere restriktioner, når turis-
mebranchen fortsat kæmper med coronakrisen?
Jeg vil i det følgende besvare spørgsmålene samlet.
Det står i sommerhusloven, at udlejning af sommerhuse
ikke uden tilladelse må ske erhvervsmæssigt og ikke må
få såkaldt ”professionel karakter”.
En sommerhusejer må altså gerne udleje et eller flere
sommerhuse som supplement til familiens eget brug. Men
man må altså ikke udleje sommerhuse erhvervsmæssigt
uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen. Tilladelsespraksis
er ekstremt restriktiv, og Erhvervsstyrelsen giver som ud-
gangspunkt ikke tilladelse til det.
Men sommerhusloven og lovens forarbejder har kun en
begrænset beskrivelse af, hvor
grænsen for ”professionel
karakter” går.
Derfor er der overladt et vis skøn til Er-
hvervsstyrelsen ved behandling af konkrete tilsynssager.
Erhvervsstyrelsens udkast til vejledning var derfor et for-
søg på at skabe en større gennemsigtighed omkring regler
og praksis på området. Blandt andet at beskrive nogle
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/10-20 om reducering af perioden for sommerhusudlejning m.v., til erhvervsministeren
simple kriterier for, hvornår styrelsen vil vurdere, at ud-
lejningen af et eller flere sommerhuse får en erhvervs-
mæssig karakter.
Der er altså ikke tale om at reducere mulighederne for ud-
lejning, men alene at gøre det klart, hvordan Erhvervssty-
relsen i sit tilsyn vil behandle konkrete sager.
Mange har oplevet vejledningen som en uhensigtsmæssig
stramning på området. Dette selvom, at det ikke er Er-
hvervsstyrelsens vurdering, at udkastet til vejledning æn-
drer på hidtidig praksis.
Jeg mener grundlæggende, at det er rigtigt, at skabe denne
klarhed.
For det er jo ikke rimeligt, at en sommerhusejer helt ufor-
varende kan komme til at leje ud i strid med loven, og så
pludseligt oplever, at der rejses en tilsynssag, og så bliver
ramt af den.
[35-ugers-reglen
hæves til 41 uger]
Men det betyder jo ikke, at vi ikke skal diskutere græn-
serne for udlejningsperioden
og om vi kan gøre det
bedre. Det er jo i virkeligheden også formålet med at
sende udkastet i høring.
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/10-20 om reducering af perioden for sommerhusudlejning m.v., til erhvervsministeren
En række aktører har i høringen udtrykt bekymring for, at
styrelsen med udkastet lægger en for striks linje i forhold
til udlejningen af private sommerhuse.
De er særligt bekymrede i forhold til den foreslåede vej-
ledende udlejningsgrænse på 35 uger. Og at det vil have
betydelige negative konsekvenser for arbejdspladser og
udviklingsmuligheder i landdistrikterne.
Det er synspunkter, som jeg synes, vi skal lytte til.
Vi skal have gode rammer for udviklingen i landdistrik-
terne, hvor kyst- og naturturismen er en vigtig motor for
arbejdspladser og udvikling. Og jeg er helt enig i, at som-
merhusudlejning i den forbindelse spiller en vigtig rolle.
Som spørgerne også er inde på i dagens samrådsspørgs-
mål, så er vi nok alle sammen enige i, at turismeindustrien
stadig er hårdt ramt af coronakrisen, og at vi skal gøre alt,
hvad vi kan for at understøtte, at turismevirksomhederne
kommer bedst muligt i gang igen.
Vi har ingen interesse i, at der sættes unødvendige be-
grænsninger for, at den enkelte dansker kan leje sit som-
merhus ud, som supplement til familiens eget brug.
Derfor tog jeg allerede inden efterårsferien initiativ til en
første drøftelse af sagen med Folketingets partier.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/10-20 om reducering af perioden for sommerhusudlejning m.v., til erhvervsministeren
Og det er derfor, at jeg har besluttet og meldt ud, at den
vejledende grænse for udlejningsomfang i den endelige
vejledning vil blive hævet til 41 uger.
I den sammenhæng vil jeg dog understrege, at vejlednin-
gen netop er vejledende, fordi sommerhusloven forudsæt-
ter, at sager behandles individuelt. Der skal altså stadig
laves en konkret vurdering af hvert enkelt sag.
[Reglen om udlejning af max et stort sommerhus pr person/æg-
tepar fastholdes
der igangsættes arbejdsgruppe om store som-
merhuse]
En anden ting, der er et omdrejningspunkt i høringsva-
rende vedrører de store sommerhuse, som udlejes meget
intensivt.
En række grundejerforeninger, borgere og organisationer
er i deres høringsvar enige i, at vi skal udvikle vores land-
distrikter. Men de siger samtidig, at vi skal passe vores
unikke danske sommerhusområder og den danske kystna-
tur.
De er ikke mindst bekymrede for de meget store sommer-
huse, der er opført mange steder og som skaber gener med
støj, trafik og affald i forhold til naboer.
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/10-20 om reducering af perioden for sommerhusudlejning m.v., til erhvervsministeren
Flere steder i landet har man således oplevet udfordringer
med etableringen af meget store sommerhuse med omfat-
tende udlejning.
Det er et problem, der i høj grad skal håndteres i den kom-
munale planlægning. Derfor har Erhvervsstyrelsen paral-
lelt med vejledningen om udlejning af sommerhuse også
sendt en vejledning i høring, der er målrettet kommunerne
og planlægning for store sommerhuse.
Samtidig har Dansk Erhverv og Feriehusudlejernes Bran-
cheforening arbejdet med et kodeks for god adfærd for
udlejere og lejere, der skal medvirke til at mindske nabo-
konflikter og gener ved udlejning af de store sommer-
huse.
Det synes jeg som udgangspunkt er en god vej at gå. Men
det ændrer ikke på, at vi også bliver nødt til at forholde os
til problemstillinger i forhold til, hvornår udlejning af de
store sommerhuse bliver erhvervsmæssig.
Og bare for god ordens skyld: Jeg har ikke noget imod
store sommerhuse.
Folk skal have lov til at købe lige de sommerhuse, som de
har lyst til. Og store sommerhuse imødekommer behovet
hos moderne familier, hvor vi samles på tværs af genera-
tioner eller med venner og børn.
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/10-20 om reducering af perioden for sommerhusudlejning m.v., til erhvervsministeren
Men hvis den samme person har intensiv udlejning af
flere store sommerhuse, så begynder det jo at ligne en for-
retning
altså at blive erhvervsmæssig. Nogle gange dre-
jer det sig endda om flere store sommerhuse lige ved si-
den af hinanden. Og med temmelig store lejeindtægter.
Her mener jeg altså, at vi må sætte en grænse, for det er
jo ikke det, der er ideen med det danske sommerhus.
Det er også derfor, at det af vejledningen fremgår, at hvis
en familie udlejer mere end et stort sommerhus, så vil det
altså som udgangspunkt blive anset for erhvervsmæssigt.
Det er så i høringen rejst, at der er flere holdninger til,
hvornår et sommerhus så er stort. Der peges bl.a. på, at et
sommerhus på 150 m2 ikke nødvendigvis er et meget
stort sommerhus.
Det synes jeg er noget, som vi skal have kigget nærmere
på, inden vi lægger os fast. Erhvervsstyrelsen vil derfor
udstede vejledningen uden en vejledende grænseværdi på
dette område. Og i forlængelse heraf vil jeg tage initiativ
til at nedsætte en arbejdsgruppe med deltagelse af både
udlejningserhvervet og forskellige grundejer- og forbru-
gerorganisationer
med henblik på at få undersøgt nær-
mere, hvordan denne grænse skal fastlægges.
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/10-20 om reducering af perioden for sommerhusudlejning m.v., til erhvervsministeren
I arbejdsgruppen vil der samtidig kunne ses nærmere på
de udfordringer, som de store sommerhuse skaber, lige-
som det kan indgå, hvordan vi sikrer udbredelse af bl.a.
branchens kommende kodeks om god adfærd for udle-
jere og lejere.
[Afslutning]
Det er vigtigt, at vi skaber så gode rammer som muligt for
vores turismeindustri. Det gælder også den del af turis-
meindustrien, der er meget afhængig af sommerhusudlej-
ningen. Og det gælder især nu, hvor det område er hårdt
ramt af coronakrisen.
Men vi skal have en klar og forståelige administration på
området, som lever op til lovens krav om, at udlejningen
ikke bliver erhvervsmæssig.
Med ændringen af den vejledende udlejningsgrænse fra
35 til 41 uger, og med klare grænser for, at meget intensiv
udlejning af flere store sommerhuse bliver anset som er-
hvervsmæssigt, mener jeg, at der er en god balance i vej-
ledningen.
En balance, der fastholder sommerhusudlejning som et
centralt aktiv i forhold til den danske kyst- og naturtu-
risme og i forhold til udviklingen af vores landdistrikter.
9
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/10-20 om reducering af perioden for sommerhusudlejning m.v., til erhvervsministeren
Som fastholder, at den almindelige dansker gerne må leje
sit sommerhus ud. Og som samtidig sætter en tydeligere
grænse, over for dem der reelt driver en udlejningsforret-
ning med flere store sommerhuse.
Tak for ordet.
10