Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2399091_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
11. maj 2021
Samråd i ERU den 18. maj 2021
Spørgsmål AG stillet efter ønske
fra Torsten Schack Pedersen (V) og Anni Matthiesen (V).
Svar på samrådsspørgsmål AG:
Hvordan mener ministeren, at regeringen har levet op til løftet
fra januar 2021 om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på
tværs af kompensationsordningerne på ni dage?
Tak for spørgsmålet og invitationen til at komme i samråd
i dag.
Jeg forstår interessen for det emne, vi skal tale om i dag,
som jeg også selv deler. Jeg får faktisk hver uge en status
fra mit ministerium, som jeg sender videre til erhvervsord-
førerne fra partierne bag hjælpepakkerne.
Den oversigt har jeg sendt ud siden den 9. februar, så jeg
beklager, hvis nogle af de ting, jeg kommer ind på i det
følgende er kendt stof.
Oversigten viser de maksimale forventede sagsbehand-
lingstider med udgangspunkt i ansøgningstidspunktet. Det
er også det, Erhvervsstyrelsen kommunikerer til virksom-
hederne, der søger.
Jeg vil dog gerne starte min besvarelse af samrådsspørgs-
målet med at løfte blikket en smule. Regeringen har sam-
men med et bredt udsnit af Folketingets partier vedtaget
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2021 om sagsbehandlingstider i forhold til kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
historisk store hjælpepakker ifm. håndteringen af corona-
pandemien.
Vi har oprettet en række kompensationsordninger, lø-
bende foretaget justeringer, og der er på kort tid opbygget
et omfattende administrativt setup, der ikke fandtes før co-
rona, til at modtage og behandle ansøgninger fra virksom-
hederne, så hjælpen hurtigst muligt kommer fra bevilling
til bankkonto.
For to uger siden, den 3. maj, kom ekspertgruppen vedr.
udfasning af hjælpepakker med deres rapport, hvor de bl.a.
fælder dom over den indsats, vi i fællesskab har leveret.
De konkluderer, at hjælpepakkerne har været et vigtigt
element i grundlaget for, at der med den genåbning, vi nu
er godt i gang med, kommer en hurtig genopretning af ak-
tiviteten i dansk økonomi.
Allerede i slutningen af sidste år var den danske industri-
produktion tilbage på niveauet før krisen, og den danske
eksport har stået relativt godt imod coronakrisen.
Faktisk var den danske vareeksport i 2020 ikke nær så på-
virket som eksempelvis Tyskland, USA, Spanien eller
Frankrig, og vi kan allerede nu se stigende optimisme på
de globale eksportmarkeder.
Konkursbølgen er udeblevet, og antallet af konkurser i
2020 og frem til nu har været lidt lavere end i de foregå-
ende år, og væsentligt lavere end efter finanskrisen.
Samlet set tegner der sig et billede af, at vi ved at investere
i vores fællesskab har afbødet de hårde og direkte slag
mod dansk økonomi.
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2021 om sagsbehandlingstider i forhold til kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
Det fortæller mig
og det siger ekspertgruppen også
at
vi bl.a. med hjælpepakkerne ser ud til at være lykkedes
med at få Danmark helskinnet gennem krisen. Det er vores
fælles fortjeneste. Og det skal vi da glæde os over.
Man kan altid diskutere om en konkret sagsbehandlingstid
er for lang, om ikke den kunne være kortere. Man hører
vel sjældent nogen sige, at en sagsbehandlingstid var for
kort. Afgørelser skal hellere træffes i dag end i morgen.
Det siger sig selv. Det vil jeg vende mig konkret imod om
lidt.
Men jeg synes, at vi
som bagtæppe til det, der konkret er
spurgt ind til i dag
skal hæfte os ved, at vi i en ny og
uprøvet situation for vores samfund og for vores økonomi,
har klaret skærene rimelig godt, og nu står med et godt
afsæt for genåbning
bl.a. takket være de hjælpepakker,
vi i fællesskab har lavet.
Sagsbehandlingstider på kompensationsordningerne
Det er vigtigt, at vi har stort fokus på, at virksomhederne,
der er hårdt ramt af coronakrisen, får deres kompensation
så hurtigt som muligt.
Tilbage i januar måned mødtes I her i et samråd med den
daværende, fungerende erhvervsminister, Dan Jørgensen
for at tale om sagsbehandlingstider på kompensationsord-
ningerne.
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2021 om sagsbehandlingstider i forhold til kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
2399091_0004.png
Her blev det sagt, at der siden sommeren 2020 og frem til
januar 2021, i de fleste perioder havde været en gennem-
snitlig sagsbehandlingstid på 9 dage på tværs af kompen-
sationsordningerne.
De 9 dages gennemsnitlige sagsbehandlingstid, der henvi-
ses til i samrådsspørgsmålet, som jeg besvarer i dag, var
således et tilbageblik på sagsbehandlingstiderne i den på-
gældende periode i 2020
og ikke et fremadrettet løfte
eller et konkret måltal.
Når vi taler om sagsbehandlingstider, er det vigtigt at have
for øje, at Erhvervsstyrelsen opgør sagsbehandlingstider
med det formål, at virksomheder kan få en idé om, hvornår
de kan modtage deres kompensation.
Erhvervsstyrelsen oplevede i efteråret og vinteren, at må-
let for den
gennemsnitlige
sagsbehandlingstid, altså de 9
dage som dengang blev udmeldt på styrelsens hjemme-
side, ikke gav virksomhederne den indsigt i sagsbehand-
lingsprocessen, de havde brug for.
Det skyldes, at sådan et gennemsnit både dækker over de
ansøgninger, der
’straks-afgøres’ gennem automatiske
kontroller på få dage
og
de sager, der er mere komplekse,
og tager længere tid end ni dage. For den enkelte virksom-
hed sagde det altså ikke meget om, hvad de kunne for-
vente, når de indsendte deres ansøgning.
Og der opstod nemt forvirring, når sagsbehandlingen
kunne tage længere tid end de gennemsnitlige 9 dage.
For at give virksomhederne bedre indsigt i sagsbehand-
lingsprocessen stoppede Erhvervsstyrelsen derfor med at
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2021 om sagsbehandlingstider i forhold til kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
udmelde
gennemsnitlige sagsbehandlingstider
ved ind-
gangen til 2021, og gik i stedet over til at udmelde
maksi-
male forventede sagsbehandlingstider
for den enkelte
virksomhed, målt ud fra ansøgningstidspunkt.
Det blev også oplyst på samrådet tilbage i januar.
Konkret blev det oplyst på samrådet, at den maksimale
forventede sagsbehandlingstid i januar var 18 dage.
Erhvervsstyrelsen har oplevet, at den nye opgørelsesme-
tode giver virksomhederne et bedre indblik i, hvad de hver
især kan forvente ift. sagsbehandlingen.
Derfor vil jeg i dag fortælle om de
forventede maksimale
sagsbehandlingstider
som i hele 2021 har været den
gængse måde at opgøre sagsbehandlingstiderne på.
De to målemetoder
forventede
maksimal
sagsbehand-
lingstid og
gennemsnitlig
sagsbehandlingstid
kan ikke
sammenlignes.
Det ene er et gennemsnit for alle ansøgninger i en bestemt
periode
og det andet er maksimal forventet sagsbehand-
lingstid for den enkelte virksomhed.
Og det sidste er som sagt det, som virksomhederne er mest
fokuseret på.
Sagsbehandlingen siden januar
Hvordan ser det så ud i dag?
Eller rettere hvordan har det set ud, siden I havde min kol-
lega i samråd i januar?
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2021 om sagsbehandlingstider i forhold til kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
2399091_0006.png
I januar, var den
maksimale forventede sagsbehandlings-
tid
som nævnt 18 dage. Det betød, at den enkelte virksom-
hed kunne forvente at få sin sag afgjort eller blive anmodet
om supplerende oplysninger inden for 18 dage.
Igen må jeg fremhæve, at dette mål er den maksimale for-
ventede sagsbehandlingstid, dvs. mange virksomheder vil
således få behandlet deres sag hurtigere end 18 dage.
Siden februar er den forventede maksimale sagsbehand-
lingstid steget med en uge til 25 dage set over hele perio-
den frem til i dag.
I en begrænset periode har der været en forventet maksi-
mal sagsbehandlingstid på mere end 25 dage på arrangør-
ordningen og ordningen for faste omkostninger, hvilket
Erhvervsstyrelsen også oplyser om på sin hjemmeside.
For så vidt angår ordningen for faste omkostninger, skyl-
des den forlængede sagsbehandlingstid, at Erhvervsstyrel-
sen fortsat modtager rigtigt mange ansøgninger.
Hertil kommer, at mange af ansøgningerne er mere kom-
plekse end ansøgningerne på kompensationsordningen for
selvstændige mv. og lønkompensationsordningen.
Derfor tager ansøgningerne længere tid at sagsbehandle,
fordi de blandt andet kræver en høj grad af manuel sags-
behandling.
Fx kan virksomhederne søge om faste omkostninger over
en bestemt kompensationsperiode. Det vil sige, når virk-
somheder søger om kompensation for en ’skæv’ periode,
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2021 om sagsbehandlingstider i forhold til kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
2399091_0007.png
dvs. fx fra midten af en måned til slutningen af den næste
måned opstår der ofte fejl i ansøgningerne.
Det skyldes, at virksomhederne skal omregne deres om-
kostninger, som måske ofte opgøres på måneds- eller
kvartalsbasis til en kompensationsperiode, der ikke nød-
vendigvis udgør en fuld måned eller et kvartal.
Det har særligt givet udfordringer i Erhvervsstyrelsens
sagsbehandling af ansøgningerne til light ordningen.
Ud over stigningen i antallet af ansøgninger, så oplevede
Erhvervsstyrelsen op til påske et corona-tilfælde blandt
sagsbehandlerne.
Det betød, at en stor del af de medarbejdere, der understøt-
ter sagsbehandlingen af ansøgninger på faste omkostnin-
ger, blev hjemsendt i en midlertidig periode.
Her var der altså med kort varsel ikke muligt at indsætte
erstatninger for de sygemeldte medarbejdere.
Det bidrog yderligere til at forlænge sagsbehandlingsti-
den.
For så vidt angår ansøgningerne på arrangørordningen er
disse ligeledes karakteriseret af høj kompleksitet, da de
blandt andet indeholder meget dokumentation, der skal
sagsbehandles. Det betyder, at sagsbehandlingen generelt
også er længere på denne ordning.
Arrangørordningen modtog derudover ekstraordinært
mange ansøgninger fra forårs- og sommerperioden i 2020
op til
ansøgningsfristen den 28. februar 2021. Det har for-
længet sagsbehandlingstiden på ordningen yderligere.
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2021 om sagsbehandlingstider i forhold til kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
Det er selvfølgelig ærgerligt for den enkelte virksomhed,
at nogle vil opleve at skulle vente lidt længere.
Men jeg mener, at sagsbehandlingstiderne alt i alt er til-
fredsstillende, selv med en lille stigning til 25 dage, og jeg
skal gerne forklare hvorfor.
For det første oplevede vi i slutningen af 2020 og ind i
foråret 2021 en opblomstring af smitten, og de generelle
kompensationsordninger blev derfor genåbnet.
Det kan aflæses i tallene. I perioden fra sommer sidste år
og til januar i år, altså den periode, der blev refereret til på
samrådet i januar, modtog Erhvervsstyrelsen ca. 3.500 an-
søgninger pr. uge i gennemsnit.
Kigger vi så på perioden fra februar til april i år, så modtog
Erhvervsstyrelsen i gennemsnit ca. 8.500 ansøgninger om
ugen, altså langt mere end det dobbelte. På en enkelt uge,
kom der mere end 12.000 ansøgninger.
Det er årsagen til, at den maksimale forventede sagsbe-
handlingstid er steget fra 18 dage i januar til 25 dage fra
februar og frem.
Erhvervsstyrelsen har altså skulle løbe meget hurtigere de
seneste måneder for at kunne følge med det høje sagstryk.
Det understreger, at vi har stået i en helt anden situation i
de seneste måneder, end den vi stod i tilbage i januar.
Der er både kommet langt flere ansøgninger, og de kom-
mer af og til i bølger, som er vanskelige at forudse.
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2021 om sagsbehandlingstider i forhold til kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
Fokuseret indsats for at forbedre sagsbehandlingen
Det relevante spørgsmål, som rejser sig, er selvfølgelig,
hvad kan vi gøre, for at holde sagsbehandlingstiden så
kort som muligt.
Som jeg sagde i min indledning, tror jeg at vi alle sammen
har det sådan
når det kommer til sagsbehandlingstider
at det altid godt lige må gå lidt hurtigere.
Jeg kan dog forsikre jer om, at Erhvervsstyrelsen har gjort
og fortsat gør
alt hvad de kan for at sagsbehandle så
effektivt som muligt.
Erhvervsstyrelsen følger løbende sagsbehandlingstiderne
nøje og prioriterer ressourcer på tværs af organisationen
for at sikre, at ansøgninger om kompensation fortsat bli-
ver behandlet så hurtigt som muligt fremover.
Det vil altså sige, at Erhvervsstyrelsen også fremadrettet
vil arbejde intensivt på at sikre kortest mulig sagsbehand-
ling.
Konkret har styrelsen i marts og april, som konsekvens af
det stigende antal ansøgninger, ansat ca. 100 nye sagsbe-
handlere på tværs af kompensationsordningerne. På nu-
værende tidspunkt er der således ca. 500 sagsbehandlere
og dermed flere end på noget andet tidspunkt.
De 500 dækker både over medarbejdere, der sagsbehand-
ler ansøgningerne samt medarbejdere, der understøtter
sagsbehandlingen af ansøgningerne
9
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2021 om sagsbehandlingstider i forhold til kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
Den fulde gevinst af disse mange nye, ekstra sagsbehand-
lere opnås selvsagt i takt med, at de er ordentligt klædt på
via en grundig oplæring.
Styrelsen har derudover haft stort fokus på at effektivisere
sagsbehandlingen ved at automatisere så store dele af an-
søgningerne som overhovedet muligt ved hjælp af auto-
matiske kontroller, der er bundet op på offentlige data.
Det gør det muligt at ”straks-afgøre” en stor del af ansøg-
ningerne, og det betyder, at der nu er færre sager, der skal
sagsbehandles manuelt, hvilket bidrager til hurtigere
sagsbehandling af de mange ansøgninger.
Erhvervsstyrelsen har desuden i samarbejde med er-
hvervsorganisationerne øget kommunikationen til virk-
somhederne, om hvordan de skal ansøge, for at reducere
antallet af fejl i ansøgningerne og dermed sikre så effektiv
sagsbehandling som muligt.
Bl.a. er der nedsat et dialogforum mellem Erhvervsstyrel-
sen og en række centrale erhvervsorganisationer, der
jævnligt mødes for at drøfte konkrete spørgsmål omkring
kompensationsordningerne, herunder også sagsbehand-
lingstider.
Balance mellem hurtig hjælp og svindel med ordningerne
Og hvis vi lige vender mønten engang, så skal vi jo også
passe på, at sagsbehandlingen heller ikke går
for
hurtigt.
Vi skal også gøre, hvad vi kan, for at skatteborgernes
penge ikke ender i de forkerte hænder.
10
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2021 om sagsbehandlingstider i forhold til kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
Det har aftalepartierne hele tiden været meget bevidste
om, når vi har lavet nye hjælpepakker, og det synes jeg har
været en god ansvarlig tilgang.
Det betyder, at selvom der kommer rigtigt mange ansøg-
ninger ind, må vi ikke gå på kompromis med sagsbehand-
lingen, så vi kan sikre, at vi kun udbetaler kompensation
til de virksomheder, der er berettiget til den.
Afslutning
Jeg håber, jeg har gjort det klart, at der er stor forskel på
situationen fra sommeren 2020 til januar 2021, og så til
situationen frem til i dag, når man ser på sagsbehandlings-
tiderne på kompensationsordningerne.
Vigtigst af alt er det at få med, at der har været langt flere
ansøgninger.
Der er ingen, som ønsker at hjælpen skal komme ud til de
kriseramte virksomheder med forsinkelse
tværtimod!
Med alle de gode aftaler, som vi i fællesskab har indgået,
så har ambitionen været at hjælpe så mange virksomheder
som muligt og det hurtigst muligt.
Det har jeg fra min side forsøgt at bestræbe mig på. Derfor
har jeg forsøgt at redegøre for, hvad Erhvervsstyrelsen
konkret gør og har gjort for at fremme en ansvarlig og
virksomhedsrettet ansøgningsproces i en meget usædvan-
lig situation og i respekt for vores politiske aftaler.
Derfor mener jeg også
og det skal være min afsluttende
bemærkning
at vi
omstændighederne og situationens
11
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2021 om sagsbehandlingstider i forhold til kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
alvor taget i betragtning
og med den track record, som
Erhvervsstyrelsen har leveret, står et godt sted, med et
godt udgangspunkt for dansk økonomi.
Tak for ordet.
12