Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2397069_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. maj 2021
Besvarelse af spørgsmål 520 alm. del stillet af udvalget den 14. maj
2021
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for rådsmødet
(konkurrenceevne) den 27. maj 2021, som er relevante for udvalget.
Svar:
Følgende dagsordenspunker kan fremhæves ved rådsmødet (konkurrence-
evne) torsdag den 27. maj:
Forhandlingsoplæg
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Forslag til forordning om et indre marked for digitale tjenester (DSA)
Kommissionens forslag til forordning om et indre marked for digitale tjene-
ster (DSA) blev offentliggjort den 15. december 2020 har til formål at styrke
det indre marked ved at modernisere og præcisere formidlingstjenesternes
forpligtelser i forhold til ulovligt indhold og adressere nye problemstillin-
ger, der er fremkommet i medfør af platformsøkonomien.
Med forslaget fastlægger Kommissionen således en række nye forpligtelser
for digitale tjenester. Forpligtelserne er differentieret efter tjenesters type
og størrelse og gælder også for digitale tjenester, der er placeret i tredje-
lande, hvis de retter sig mod europæiske forbrugere og brugere. Digitale
platforme og særligt meget store digitale platforme vil bl.a. blive pålagt en
række krav om mekanismer til anmeldelse og fjernelse af ulovligt indhold,
begrundelser til brugere om årsag til fjernelse, klageadgang, rapporterings-
krav om hvor meget indhold, der er blevet fjernet og redigeret, sikre kend-
skab og identitet af sælgere på handelsplatforme samt samarbejde med
håndhævelsesmyndigheder.
De største platforme skal desuden bl.a. udarbejde risikovurderinger ift. sy-
stemiske trusler mod samfundet, samt dele data med myndigheder og for-
skere. Derudover foreslås et styrket samarbejde mellem medlemsstaternes
håndhævende myndigheder.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om at redegøre for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 27. maj 2021, som er relevante for udvalget, til erhvervsministeren
2/4
Det nuværende portugisiske formandskab har afholdt 22 møder siden forsla-
get blev fremsat mhp. gennemgang af forslagets indhold. På konkurrenceev-
nerådsmødet den 27. maj har formandskabet sat forslaget på dagsordenen til
fremskridtsrapport.
Regeringen støtter Kommissionens intention om at modernisere reglerne
for formidlingstjenester bl.a. for at skabe en meget mere ansvarlig plat-
formsøkonomi. Digitaliseringen har medført mange positive muligheder
for både forbrugere og virksomheder, men giver også udfordringer. Det er
helt centralt for regeringen, at den digitale omstilling sker på ansvarlig vis,
og derfor er der behov for skærpede krav
særligt for de digitale platforme.
Der skal ikke være ulovligt indhold, der får lov at florere på internettet i
længere tid, fordi digitale platforme ikke fjerner det, særligt når de er blevet
gjort opmærksomme på det.
Forslag til forordning om åbne og retfærdige markeder i den digitale sek-
tor (DMA)
Kommissionens forslag til forordning om åbne og retfærdige markeder
engelsk kaldet Digital Market Act (DMA) blev offentliggjort den 15. decem-
ber 2020. Formålet er at indføre harmoniserede regler, der skal sikre åbne og
retfærdige digitale markeder på tværs af EU i de tilfælde, hvor digitale plat-
forme fungerer som såkaldte gatekeepere. Med gatekeepere forstås platforme,
som i høj grad kan sætte eller påvirker rammer og regler for både forbruger-
valg og konkurrencen på dele af det digitale markeder.
DMA’en er målrettet de største digitale platforme, og det forventes, at der
vil blive udpeget 10-15 gatekeepere blandt de største digitale platforme.
Der forventes ikke udpeget danske digitale platforme.
Alle udpegede gatekeepere skal leve op til en række forpligtelser fx vedr. ad-
gang til data, krav om interoperabilitet, forbud mod at stille egne produkter
eller tjenester bedre i konkurrencen og krav om mere gennemsigtighed i digi-
tal reklame. Forslaget giver stort set Kommissionen de samme efterforsk-
nings-, håndhævelses- og monitoreringsværktøjer som i de eksisterende kon-
kurrenceregler. Hvis Kommissionen finder, at en gatekeeper ikke har levet op
til sine forpligtelser, kan Kommissionen udstede bøder på op til 10 pct. af
gatekeeperens samlede årlige omsætning i det foregående år samt pålægge
strukturelle påbud.
Det er en central prioritet for regeringen at sikre en ansvarlig platformsøko-
nomi, hvor tech-giganterne lever op til deres samfundsansvar. Derfor støtter
regeringen Kommissionens forslag om en mere åben og fair platformsøko-
nomi, hvor de udpegede gatekeepere skal leve op til en række forpligtelser,
og hvor det bliver muligt at stoppe gatekeepernes skadelige adfærd hurtigere
end i dag.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om at redegøre for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 27. maj 2021, som er relevante for udvalget, til erhvervsministeren
3/4
Regeringen ønsker, at forslag til forpligtelser formuleres på en måde så de
omfatter al adfærd, der er skadelig for konkurrencen og/eller for forbru-
gerne. Samtidig skal det være muligt at præcisere forpligtelserne i de til-
fælde, hvor det er nødvendigt at tage højde for de forskellige platformes
adfærd og forretningsmodeller, således forpligtelserne rammer rigtigt, mål-
rettet og konsekvent og virksomheder ikke bliver pålagt forpligtelser, der i
sig selv skader konkurrencen eller forbrugerne.
Ikke lovgivningssager på rådsmødedagsordenen
Opdatering af Europas industristrategi
herunder sikringen af kritiske
råstoffer
Formandskabet har lagt op til en politisk drøftelse af den opdaterede indu-
stristrategi, der udkom den 5. maj 2021. Drøftelsen forventes at omhandle
medlemslandenes modtagelse af den opdaterede industristrategi samt
hvilke næste skridt, der bør tages for at sikre strategiens implementering.
Formandskabet har hertil lagt op til særligt at fokusere på forsyningen af
kritiske råstoffer og afhængigheden heraf i industrien.
Regeringen lægger vægt på, at et effektivt og fremtidssikret indre marked
udgør fundamentet
for at styrke EU’s konkurrenceevne og genoprette den
europæiske økonomi særligt via grøn og digital omstilling. Derudover læg-
ger regeringen stor vægt på, at statsstøtte kun er ét blandt flere instrumenter
til at fremme særlige værdikæder. Endelig lægger regeringen vægt på, at
industriel modstandsdygtighed sikres gennem en diversificering af globale
forsynings- og værdikæder og ikke en afvikling heraf.
Udnyttelse af EU’s konkurrencedygtighed og global indflydelse gennem
pakken for digitale tjenester (Digital Services Package)
Formandskabet lægger op til en drøftelse af EU’s digitale konkurrencedyg-
tighed og globale indflydelse baseret på pakken for digitale tjenester. Punk-
tet ventes at lægge sig op ad indholdet i drøftelsen i DSA og DMA’en samt
berøre den
bredere digitale dagsorden om bl.a. EU’s digitale suverænitet.
Regeringen støtter ambitionen om et digitalt suverænt Europa, der er selv-
bestemmende og åbent. Styrkelsen af det digitale indre marked skal være
fundamentet og EU skal ikke lukke sig unødigt for omverdenen eller blive
fuldkommen uafhængig, men styrke sin egen kapacitet til at udvikle ny tek-
nologi og sikre, at den digitale udvikling i EU bygger på vores værdier og
behov.
Rådskonklusioner om europæisk turisme for det næste årti: bæredygtig,
modstandsdygtig, digital, global og social
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om at redegøre for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 27. maj 2021, som er relevante for udvalget, til erhvervsministeren
4/4
Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om bæredygtig
turisme som ventes drøftet mhp. vedtagelse. Rådskonklusionerne udlægger
prioriteter for arbejdet med at fremtidssikre en bæredygtig, modstandsdyg-
tig, digital, global og social EU turismesektor.
Regeringen støtter udkastet til rådskonklusioner om bæredygtig turisme,
herunder arbejdet med at fremtidssikre den europæiske turismesektor efter
COVID-19, hvor der sigtes efter, at Europa bliver en foregangsregion inden
for bæredygtighed og digitalisering. Dette flugter med regeringens fokusom-
råder for genopretningen af Europas økonomi efter COVID-19, hvor den
grønne og den digitale omstilling bør udgøre rygraden i indsatser på både kort
og lang sigt. Regeringen er endvidere åben over for at drøfte mulighederne
for en tættere koordination af indsatsen mod COVID-19 i medlemslandene,
så længe der tages hensyn til sundhedsmæssige risici og national kompe-
tence, og dermed at fastlæggelsen af de konkrete indsatser fortsat sker i
medlemslandene.
Rådskonklusioner om brug af digitale og databaserede tilgange til at
skabe bedre regulering
Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om bedre regu-
lering, som ventes drøftet med henblik på vedtagelse. Rådskonklusionerne
udlægger Rådets prioriteter for arbejdet med fremtidssikker regulering, di-
gitale og databaserede tilgange til identifikation af muligheder for byrdere-
duktion og for formulering af ny lovgivning på bedre reguleringsdagsorde-
nen i EU.
Regeringen støtter udkastet til rådskonklusioner, og mener, at digitale og
databaserede værktøjer kan understøtte implementeringen af frem-tidssik-
ker EU-regulering, ligesom Danmark i en årrække allerede på nationalt ni-
veau har anvendt sådanne værktøjer. Regeringen arbejder for, at digitalise-
ringsklar, teknologineutral, innovationsvenlig og fremtidssikret lovgivning
generelt fremmes på EU-plan, med afsæt i de danske erfaringer med de
agile erhvervsrettede principper. Regeringen lægger vægt på, at denne
fremtidssikring sker på en ansvarlig måde, som sikrer det eksisterende be-
skyttelsesniveau i lovgivningen.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup