Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
07. juni 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 518 alm. del stillet af udvalget den 12. maj
2021 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Hvilke initiativer har ministeren indtil nu taget for at komme vildledende
grøn markedsføring i tøjbranchen til livs?
Svar:
Det er vigtigt, at forbrugerne kan gennemskue virksomhedernes grønne
udsagn, samt at disse er retvisende, så forbrugerne ikke vildledes og mi-
ster tilliden til grønne produkter. Forbrugerne er en drivkraft for virksom-
hedernes grønne omstilling, når de efterspørger grønne ydelser.
Markedsføringsloven regulerer virksomheders vildledende brug af klima-
udsagn i markedsføring. Forbrugerombudsmanden, som fører tilsyn med
reglerne, behandler således allerede sager om grøn markedsføring.
Desuden bunder reglerne om markedsføring og klimaudsagn i direktivet
om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det
indre marked (2005/29/EF). Derfor skal ændringer forhandles i EU. Re-
geringen har i forbindelse med forhandlingerne af rådskonklusionerne om
den nye forbrugerdagsorden, som blev vedtaget den 22. februar 2021,
arbejdet for, at forbrugere skal beskyttes bedre mod
såkaldt ’green-
washing’. ERU blev
orienteret om rådskonklusionerne den 3. februar
2021. Derudover har regeringen i forbindelse med Europa-
Kommissionens kommende initiativ om styrkelse af forbrugerne i den
grønne omstilling, som er en del af Kommissionens nye forbrugerdagsor-
den, lagt vægt på, at kommende initiativer skal have fokus på at komme
greenwashing til livs.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup