Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
07. juni 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 517 alm. del stillet af udvalget den 12. maj
2021 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for omfanget af vildledende grøn markedsføring i
tøjbranchen?
Svar:
Det er vigtigt, at forbrugerne kan gennemskue virksomhedernes grønne
udsagn, samt at disse er retvisende, så forbrugerne ikke vildledes og mi-
ster tilliden til grønne produkter. Forbrugerne er en drivkraft for virksom-
hedernes grønne omstilling, når de efterspørger grønne ydelser.
Der er mig bekendt ikke foretaget nærmere opgørelser over omfanget af
grøn markedsføring og i særdeleshed vildledende grøn markedsføring.
Jeg er dog bekendt med, at Forbrugerombudsmanden har øget fokus her-
på og at Forbrugerrådet Tænk har rettet henvendelse til Forbrugerom-
budsmanden angående en række hjemmesider i tøjbranchens brug af
grønne udsagn. Hvorvidt der er tale om vildledende grøn markedsføring
tilfalder Forbrugerombudsmanden - som uafhængig tilsynsmyndighed på
området - at vurdere.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup