Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2402404_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. maj 2021
Besvarelse af spørgsmål 497 alm. del stillet af udvalget den 29. april
2021 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Preben Bang Hen-
riksen (V)
Spørgsmål:
Idet der henvises til erhvervsministerens svar på ERU alm. del
spm. 433
anmodes ministeren om at kommentere det forhold, at der øjensynlig ikke
ved udbetaling af støtte efter Covid-19 bestemmelserne modregnes for
gæld til det offentlige. Ministeren bedes i den forbindelse
eventuelt efter
samråd med Justitsministeriet
redegøre for de muligheder, som staten har
for modregning ved udbetalinger fra staten til modtagere, der samtidig har
gæld til det offentlige. Således bedes oplyst, hvilke af de almindelige for-
mueretlige regler for modregning, der ikke skulle være opfyldt for modreg-
ning. Det lægges til grund, at der er identitet mellem modtageren af støtte
og skyldneren.
Svar:
Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier, herunder Venstre, har
i en række politiske aftaler fastsat rammerne for de Covid-19-relaterede
kompensationsordninger, som administreres af Erhvervsstyrelsen. Her har
vi løbende balanceret hensynet til hurtig udbetaling og imødegåelse af svin-
del for at sikre, at skatteborgernes penge anvendes bedst muligt. Denne af-
vejning har aftalepartierne været meget bevidste om, når vi har indgået af-
taler om hjælpepakker.
Således har vi i fællesskab fastlagt retsreglerne for kompensation til virk-
somheder, herunder at gæld til det offentlige ikke indgår i de betingelser,
virksomhederne skal opfylde for at have adgang til kompensation. Det er
altså retsregler, der er opstillet på baggrund af brede politiske aftaler og
efter høring blandt aftalepartierne.
Hensigten med hjælpepakkerne er at give dansk erhvervsliv gode forudsæt-
ninger for at komme igennem denne svære tid, og det kræver, at hjælpen
kommer hurtigst muligt ud. Omvendt er der taget en række initiativer, der
skal modgå forsøg på svindel mv. med ordningerne.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: MFU spm. om at der ikke ved udbetaling af støtte efter Covid-19 bestemmelserne modregnes for gæld til det offentlige, til erhvervsministeren, kopi til finansministeren
2/3
Hertil bemærkes det, at gæld til det offentlige ikke nødvendigvis er udtryk
for forsøg på svindel fra virksomhedens side. Fx vil der være mange virk-
somheder, der har skyldige beløb til staten, som de ganske enkelt endnu
ikke har indbetalt.
Samtidig understreges det, at virksomheder fortsat skal betale, hvad de
måtte skylde staten. Det kan i den forbindelse bemærkes, at Covid-19-rela-
teret kompensation tæller med i virksomhedens omsætning. Det vil sige, at
virksomheden også kommer til at betale skat af den kompensation, der
eventuelt modtages.
Der er ikke i lovgrundlaget for kompensationsordningerne fastsat særlige
bestemmelser om adgangen til modregning. For så vidt angår statens mu-
lighed for modregning, jf. de almindelige formueretlige regler for modreg-
ning, er det umiddelbart vurderingen, at der ved et krav om modregning af
gæld til det offentlige ved udbetaling af Covid-19-relateret kompensation
vil være tale om såkaldt tvungen, ikke-konneks modregning. En sådan
modregning vil skulle leve op til en række betingelser, der fremgår af
Justitsministeriets bidrag til besvarelsen herunder.
Det vil bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde om betingelserne
er opfyldt og kan ultimativt kun afklares ved domstolene. Jeg vil dog gerne
gentage, at det brede flertal i Folketinget, der står bag hjælpepakkerne til
erhvervslivet, ikke har indrettet ordningerne således, at der skal ske mod-
regning.
Justitsministeriet oplyser følgende:
”Justitsministeriet
kan oplyse, at modregning er en formueretlig ophørs-
grund, som indebærer, at fordringer mellem to parter kan ophøre i det om-
fang, de dækker hinanden. Uden for aftaler om modregning, det vil sige i
tilfælde af tvungen modregning, sondres der mellem såkaldt konneks og
ikke-konneks modregning. Der er tale om konneks modregning, hvis to
krav udspringer af det samme retsforhold. I sådanne tilfælde er der en vi-
dere adgang til at foretage modregning.
De almindelige modregningsbetingelser er udviklet i retspraksis. Ved tvun-
gen, ikke-konneks modregning, hvor kravene ikke udspringer af samme
retsforhold, skal en række betingelser være opfyldt.
Den, der ønsker at modregne, skal for det første afgive modregningserklæ-
ring over for den, med hvem der ønskes modregnet. Erklæringen har ka-
rakter af påbud og har virkning fra den kommer frem.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: MFU spm. om at der ikke ved udbetaling af støtte efter Covid-19 bestemmelserne modregnes for gæld til det offentlige, til erhvervsministeren, kopi til finansministeren
3/3
Herudover skal fordringerne være udjævnelige, hvilket betyder, at de skal
være af samme art, og at der som udgangspunkt ikke kan modregnes i be-
løb, der som følge af aftale, almindelig opfattelse eller lov må anses for
øremærkede.
Fordringerne skal desuden være afviklingsmodne, hvilket betyder, at for-
faldstidspunktet og frigørelsestidspunktet skal være indtrådt for de to krav.
Fordringerne skal derudover være gensidige, hvilket er tilfældet, hvis for-
dringerne består mellem de samme to parter. Det bemærkes hertil, at det er
fastslået i retspraksis, at staten i modregningsmæssig henseende skal be-
tragtes som én enhed. Det betyder, at en statslig myndighed, der skylder en
borger eller virksomhed et beløb, kan benytte en fordring mod borgeren
eller virksomheden, som tilkommer en anden statsmyndighed, til modreg-
ning i borgerens eller virksomhedens krav.
Ved Justitsministeriets cirkulæreskrivelse nr. 186 af 22. november 1983 er
statslige styrelser dog anmodet om at undlade at modregne statslige krav
uden for formuerettens område (f.eks. skatterestancer, momskrav, bøde-
krav mv.) i formueretlige krav (f.eks. vederlag for leverancer, arbejds- og
tjenesteydelser) mod staten.
Herudover skal modkravet være tilstrækkeligt klart, og modkravet skal
være retskraftigt. Modkravet må således ikke være bortfaldet ved f.eks. for-
ældelse.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup