Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2400876_0001.png
Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 207
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
16. april 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 207 alm. del stillet af udvalget den 8. januar
2021 efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål:
I Økonomisk Ugebrev nr. 41 fra 6. december 2020 - 25. årgang og nr. 42
fra 13. december 2020 - 25. årgang beskriver journalist Carsten Vitoft,
at en række virksomheder undgår minusrenter på frie likvider, fordi de i
stedet for bankindeståender får lov til at placere dem i pensionsselskaber,
der giver nul- eller plusrenter. Modydelsen er, at virksomhederne indgår
aftaler med pensionsselskaberne om, at de forvalter de ansattes firmapen-
sioner. Det er angiveligt muligt for pensionsselskaberne at udbyde denne
slags produkter i overensstemmelse med pensionsbeskatningslovens § 53
A.
Vil ministeren svare på,
1)
om den beskrevne praksis i de nævnte artikler er i overensstem-
melse med retstilstanden og intentionen med lovgivningen,
2)
om Finanstilsynet finder, at den beskrevne praksis tjener de på-
gældende pensionskunders (ikke virksomhedernes, men deres an-
sattes) interesser,
3)
om Finanstilsynet har pligt til at registrere en sådan praksis og
foreslå den ændret i overensstemmelse med pensionskundernes
interesser,
4)
om hvilken lovgivning i hhv. den finansielle regulering og på
skatteområdet, der skulle ændres, hvis den omtalte praksis skulle
forhindre,
5)
om konkurrencemyndighederne mener, at den beskrevne praksis
hæmmer konkurrencen mellem selskaberne på pensionsmarkedet,
6)
om skattemyndighederne har et overblik over, hvor mange
penge de anbragte formuer iht. § 53 A for virksomheder med an-
satte beløber sig til,
7)
om staten ved denne anbringelse af virksomhedernes formue i
pensionsselskaberne går glip af skatteprovenu og vil ministeren
beskrive, hvilke dele af pensionsbeskatningslovens § 53 A, der
muliggør den beskrevne praksis, og hvordan hullet kan lukkes?
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm., om de problemstillinger, som Konkurrencestyrelsen og Finanstilsynet fremhæver vedr. selskaber, der får en forhøjet rente på deres indestående i et pensionsselskab, når de vælger pensionsselskabet til at forvalte deres ansattes firmapensioner, til erhvervsministeren
2400876_0002.png
Svar:
Ad 1)
om den beskrevne praksis i de nævnte artikler er i overens-
stemmelse med retstilstanden og intentionen med lovgivningen
Der lægges til grund, at der i forhold til artiklerne i Økonomisk Ugebrev
spørges til to potentielt sammenhængende typer af praksis:
a) At livsforsikringsselskaber har kunnet tilbyde virksomheder at
oprette ordninger, hvor virksomheden har kunnet placere sin
overskudslikviditet på nærmere aftalte vilkår (der beskrives nul-
eller plusrenter) fremfor at have dem stående i banken på en ind-
lånskonto til negative renter
b) At virksomheder ved valg af leverandør til den pensionsordning,
de ønsker at tilbyde ansatte som del af en samlet lønpakke, kan
vælge ud fra, hvor gode vilkår livsforsikringsselskabet kan til-
byde ift. en eventuel ordning til placering af overskudslikviditet
Ift. a) har jeg forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst føl-
gende:
”Finanstilsynet vurderer, at det er inden for den
gældende regule-
rings rammer, at livsforsikringsselskaber kan tilbyde en virksomhed
at indskyde midler på en ordning i et livsforsikringsselskab.”
Ift. b) følger det af den danske arbejdsmarkedsmodel, at ansattes løn-
pakke, og herunder en eventuel pensionsordning, kan forhandles som en
del af en overenskomst. For områder, der pt. ikke er overenskomstdæk-
ket, vælger virksomheden, hvilken lønpakke, herunder pensionsordning,
man vil tilbyde de ansatte (en såkaldt firmapension).
Ad 2)
om Finanstilsynet finder, at den beskrevne praksis tjener de
pågældende pensionskunders (ikke virksomhedernes, men deres an-
sattes) interesser
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende:
”Virksomheder,
der ikke er overenskomstdækkede, kan vælge at
aftale vilkår med en leverandør af pensionsordninger, som de even-
tuelt ønsker at tilbyde deres ansatte som firmapension. Det kan
f.eks. være et kommercielt livsforsikringsselskab.
Det kan ikke afvises, at virksomheden i valget af leverandør vil
vælge ud fra, hvor gode vilkår livsforsikringsselskabet kan tilbyde i
forhold til en ordning til placering af virksomhedens overskudsli-
kviditet.
Virksomheders eventuelle aftaler med livsforsikringsselskaber om
placering af overskudslikviditet vil dog altid skulle oprettes som en
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm., om de problemstillinger, som Konkurrencestyrelsen og Finanstilsynet fremhæver vedr. selskaber, der får en forhøjet rente på deres indestående i et pensionsselskab, når de vælger pensionsselskabet til at forvalte deres ansattes firmapensioner, til erhvervsministeren
særskilt forsikringsaftale mellem virksomheden og livsforsikrings-
selskabet, som ikke er en del af den selvstændige aftale om forsikring
og pensionsopsparing til virksomhedens ansatte
Hvis et livsforsikringsselskab tilbyder en garanteret forrentning af
en virksomheds overskudslikviditet, der ligger over den risikofri
rente, så vil livsforsikringsselskabet i henhold til lovgivningen skulle
afsætte penge (foretage hensættelser), der skal sikre, at livsforsik-
ringsselskabet kan leve op til sine forpligtigelser, når ordningen skal
udbetales. Den risikofrie rente beregnes på basis af euroswaprente-
kurven. Målt på det 10 årige punkt på den risikofrie rentekurve var
renten -0,09 pct. ultimo februar 2021.
Lidt forsimplet kan det siges, at hvis et livsforsikringsselskab derfor
tilbyder en virksomhed en højere forrentning (garanti) end niveauet
for den risikofrie rente i det nuværende marked, så vil selskabet
skulle finde pengene i sin egenkapital til at kunne dække hensættel-
serne og de fremtidige forpligtelser.
Finanstilsynet fører endvidere i det løbende tilsyn kontrol med reg-
lerne om rimelighed for pensionsprodukter, der bl.a. indebærer en
kontrol med, at der ikke sker en urimelig omfordeling af midler mel-
lem kunder. Dette vil også omfatte omfordeling mellem en virksom-
hedsaftale om overskudslikviditet på den ene side og samme virk-
somheds eventuelle aftale om pensioner til de ansatte og andre kun-
der i samme fællesskab på den anden side. Såfremt der er risiko for
omfordeling ved at sammenblande midler fra kunder, skal selskabet
beslutte passende værn, der sikrer, at alle kunder behandles rimeligt,
f.eks. værn i forhold til at trække midler ud af ordningen.”
Ad 3)
om Finanstilsynet har pligt til at registrere en sådan praksis
og foreslå den ændret i overensstemmelse med pensionskundernes
interesser
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende:
”Finanstilsynet
har ikke pligt til at registrere al lovlig adfærd i mar-
kedet. Finanstilsynet har derfor ikke et separat register over de kon-
krete aftaler, som er indgået mellem virksomheder og livsforsik-
ringsselskaber om ordninger til placering af likviditet, der skatte-
mæssigt behandles efter pensionsbeskatningslovens § 53 A. Finans-
tilsynet har endvidere heller ikke registre over samtlige aftaler om
pensionsordninger for ansatte i virksomheder.
Hvis Finanstilsynet identificerer en ulovlig praksis inden for den fi-
nansielle lovgivning i forbindelse med sit tilsyn med de finansielle
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm., om de problemstillinger, som Konkurrencestyrelsen og Finanstilsynet fremhæver vedr. selskaber, der får en forhøjet rente på deres indestående i et pensionsselskab, når de vælger pensionsselskabet til at forvalte deres ansattes firmapensioner, til erhvervsministeren
virksomheder, kan der gives påbud til de finansielle virksomheder
om at ændre adfærd og overholde lovgivningen.”
Ad 4)
om hvilken lovgivning i hhv. den finansielle regulering og på
skatteområdet, der skulle ændres, hvis den omtalte praksis skulle for-
hindres
Lønforhold, herunder pensionsordninger, forhandles i den danske arbejds-
markedsmodel som udgangspunkt mellem arbejdsmarkedets parter, jf. sva-
ret på spørgsmål 1. Det vil derfor være et indgreb i den danske arbejdsmar-
kedsmodel, hvis der gennemføres lovgivning, der griber ind i virksomhe-
ders adgang til at vælge den firmapensionsordning, som de ønsker at til-
byde deres ansatte, hvis der ikke er en overenskomstdækning. Forholdene
på arbejdsmarkedet henhører under beskæftigelsesministerens ressort og
reguleres som udgangspunkt ikke i den finansielle regulering.
I forhold til ændringer, der ville skulle foretages i den finansielle regulering
for at forhindre livsforsikringsselskaber i at udbyde produkter til virksom-
heder til placering af overskudslikviditet, har jeg forelagt spørgsmålet for
Finanstilsynet, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Rammerne
for livsforsikringsselskabernes udbud af produkter er
overordnet reguleret i bilag 8 i lov om finansiel virksomhed, der fast-
sætter de overordnede typer af produkter (forsikringsklasser), som
livsforsikringsselskaber kan udbyde. Bilaget afspejler bilag 2 i Sol-
vens II-direktivet (direktiv 2009/138), og adgangen til at drive de
nævnte typer af virksomhed følger således af Solvens II-direktivet.
En indskrænkning af disse rammer i dansk lovgivning ville potentielt
kunne forhindre udbuddet af produkter til placering af overskudsli-
kviditet, men en sådan indskrænkning vil skulle overvejes nøje. Det
vil bl.a. skulle overvejes, hvorvidt en sådan potentiel ændring kan
ske inden for rammerne af den europæiske Solvens II-regulering.
Endvidere vil der skulle foretages en vurdering af, om en eventuel
indskrænkning af rammerne vil have utilsigtede negative konse-
kvenser for andre livsforsikringsprodukter end netop dem, der udby-
des til virksomheder til placering af deres overskudslikviditet.
Finanstilsynet vil fremadrettet på inspektioner sætte fokus på livs-
forsikringsselskabernes udbud af produkter til placering af over-
skudslikviditet.”
Der henvises til svaret på spørgsmål 7 ift. lovgivning på skatteområdet.
Ad 5)
om konkurrencemyndighederne mener, at den beskrevne
praksis hæmmer konkurrencen mellem selskaberne på pensionsmar-
kedet,
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm., om de problemstillinger, som Konkurrencestyrelsen og Finanstilsynet fremhæver vedr. selskaber, der får en forhøjet rente på deres indestående i et pensionsselskab, når de vælger pensionsselskabet til at forvalte deres ansattes firmapensioner, til erhvervsministeren
2400876_0005.png
Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der
oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Den
af Økonomisk Ugebrev beskrevne praksis vedrører de
kom-
mercielle livsforsikringsselskaber, der forvalter firmapensionsord-
ninger. De kommercielle livsforsikringsselskaber konkurrerer om at
sælge firmapensionsordninger til virksomhederne. Det skyldes, at
firmapensionsordninger
typisk oprettes for de ansatte af virksomhe-
derne som en del af ansættelsestilbuddet. Det er derfor i dette tilfælde
primært virksomhederne
frem for den enkelte opsparer
der
”kø-
ber” firmapensionsordninger hos de kommercielle livsforsikrings-
selskaber, og som med deres efterspørgsel kan bidrage til at styrke
konkurrencen på markedet.
Konkurrencerådet har offentliggjort en analyse af pensionsmarkedet
og af de kommercielle selskabers indtjening på kapitalforvaltning
1
,
som peger på, at de kommercielle selskabers samlede pris dækker
over, at de sætter relativt lave, og i mange tilfælde tabsgivende, for-
sikringspræmier og priser på administration, mens der omvendt sæt-
tes høje priser på kapitalforvaltningen/investering af pensionsfor-
muen, der genererer en meget betydelig indtjening hos de kommer-
cielle selskaber.
I forhold til den beskrevne praksis ved at tilbyde et produkt til selve
virksomheden til placering af overskudslikviditet ud over udbuddet
af firmapensionsordningerne, så er konkurrenceeffekten af et sådan
produkt ikke selvstændigt analyseret tidligere. Undersøgelser i for-
bindelse med Konkurrencerådets analyse viser dog mere generelt, at
mere end hver fjerde virksomhed angiver, at det var vigtigt eller me-
get vigtigt, at virksomheden kunne opnå økonomiske fordele ved at
oprette en pensionsordning. Det kan derfor ikke udelukkes, at nogle
virksomheder vil tillægge muligheden for at oprette en ordning om
placering af overskudslikviditet vægt, når virksomheden tager stil-
ling til placering af de ansattes firmapensionsordninger hos et livs-
forsikringsselskab. Denne mulighed medfører ikke nødvendigvis i
sig selv en afsvækket konkurrence på markedet, men kan bl.a. ses
som en konsekvens af konkurrenceforholdene på markedet, herun-
der at indtjeningen er relativt høj på pensionsselskabernes kapital-
forvaltning.”
Jf. Konkurrencerådets
analyse, ”Konkurrencen på markedet for pension”, december
2019, samt Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens artikel, ”Pensionsselskabernes indtje-
ning på kapitalforvaltning”, december 2020.
1
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm., om de problemstillinger, som Konkurrencestyrelsen og Finanstilsynet fremhæver vedr. selskaber, der får en forhøjet rente på deres indestående i et pensionsselskab, når de vælger pensionsselskabet til at forvalte deres ansattes firmapensioner, til erhvervsministeren
Ad 6)
om skattemyndighederne har et overblik over, hvor mange
penge de anbragte formuer iht. § 53 A for virksomheder med ansatte
beløber sig til,
Jeg har forelagt spørgsmålet for skatteministeren, der oplyser følgende,
som jeg kan henholde mig til:
Skatteforvaltningens seneste fuldt opdaterede data om indestående
på pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A,
som har virksomheder som forsikringstagere, er fra 2020. Dataene
dækker kun virksomheder, der er drevet i selskabsform, da det pt.
ikke er muligt at trække samme oplysninger for virksomheder, der
drives personligt. Dataene omfatter alle virksomheder drevet i sel-
skabsform, uanset om de pågældende virksomheder måtte have an-
satte med pensionsordninger i samme forsikringsselskab.
Ved udgangen af 2020 var der således et indestående på ca. 3,3 mia.
kr. på pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens §
53 A, hvor forsikringstageren var en virksomhed drevet i selskabs-
form. Til sammenligning blev der for 2020 indberettet et indestående
på ca. 14,3 mia. kr. på pensionsordninger omfattet af pensionsbe-
skatningslovens § 53 A, hvor forsikringstageren var en person”
Ad 7)
om staten ved denne anbringelse af virksomhedernes formue
i pensionsselskaberne går glip af skatteprovenu og vil ministeren be-
skrive, hvilke dele af pensionsbeskatningslovens § 53 A, der muliggør
den beskrevne praksis, og hvordan hullet kan lukkes?
Jeg har forelagt spørgsmålet for skatteministeren, der oplyser følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Pensionsbeskatningsloven
regulerer den skattemæssige behandling
af indbetalinger på og udbetalinger fra pensionsordninger mv. Der
er i pensionsbeskatningslovens kapitel 1 fastsat krav til, hvordan op-
sparingen skal foretages for, at opsparingen er skattebegunstiget.
Skattebegunstigelsen består i, at afkastet beskattes lempeligt efter
pensionsafkastbeskatningsloven, og for ratepensioner og livrenter
m.v. desuden i, at der er fradragsret for indbetalingerne.
Pensionsbeskatningslovens § 53 A regulerer de skattemæssige vilkår
for livsforsikringer, pensionskasseordninger og pensionsordninger i
pengeinstitutter, der ikke er omfattet af de almindelige regler i pen-
sionsbeskatningslovens kapitel 1. Reglen gælder også for pensions-
ordninger, hvor pensionsopspareren har valgt at give afkald på skat-
temæssig behandling efter de almindelige regler. Efter § 53 A, stk.
1, nr. 1, gælder § 53 A således for ”livsforsikring, der ikke omfattes
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm., om de problemstillinger, som Konkurrencestyrelsen og Finanstilsynet fremhæver vedr. selskaber, der får en forhøjet rente på deres indestående i et pensionsselskab, når de vælger pensionsselskabet til at forvalte deres ansattes firmapensioner, til erhvervsministeren
af pensionsbeskatningslovens kapitel 1”, og efter § 53 A, stk. 1, nr.
2, for livsforsikring, der opfylder betingelserne i kapitel 1, men hvor
forsikringens ejer ved ordningens oprettelse har givet afkald på be-
skatning efter de almindelige regler.
Der er ikke fradrag for virksomhedernes indbetalinger til pensions-
ordninger omfattet af § 53 A, men til gengæld er udbetalingerne skat-
tefri. Afkastet beskattes som kapitalindkomst (personer) eller med
selskabsskat (selskaber mv.), altså med en højere sats end den pen-
sionsafkastskat, som betales af afkastet på skattebegunstigede pensi-
onsordninger.
Reglen i § 53 A er en opsamlingsbestemmelse til de almindelige reg-
ler i pensionsbeskatningsloven. Den omfatter således en bred vifte
af forskellige pensions- og livsforsikringsprodukter, herunder grup-
pelivsforsikring, ligesom reglen også finder udbredt anvendelse på
udstationerede borgere, der under udstationeringen ikke vil kunne
udnytte fradragsretten for indbetalinger til almindelige livrenter og
ratepensioner. Reglen anvendes også på såkaldt krydslivsforsikring,
hvor ejeren af forsikringen og den forsikrede person er forskellige.
Hvis den forsikrede dør, modtager ejeren af forsikringen udbetalin-
gen, hvilket vil være en relevant løsning for ugifte samlevende per-
soner og for kompagnoner.
Pensionsbeskatningslovens regler, herunder § 53 A, indeholder ikke
en produktregulering af pensionsordninger, men fastlægger alene
den skattemæssige behandling af forskellige typer af pensionsord-
ninger.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
7