Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2383839_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
26. april 2021
2021 - 5218
cetono
Samråd i ERU den 27. april 2021
Spørgsmål AA, AB og
AC stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen, Anni
Matthiesen og Christoffer Aagaard Melson (V).
Tak for indbydelsen og også muligheden for, som Anne
Matthiesen siger, at prøve at se, om vi kan rede trådene ud
på, hvad er egentlig op og ned ift., når vi taler rejsebran-
chen, så er der både låneadgang, og der er tilskud. Og der
er forskelle på de måder at gå til det på.
Jeg vil gerne indlede dette samråd med at sige, at er helt
enig i, at rejsebranchen befinder sig i en meget vanskelig
situation, på grund af den corona-krise, som vi er på vej
igennem.
Derfor har det også ligget os meget på sinde at hjælpe
branchen gennem krisen. Sammen med et bredt flertal af
Folketingets partier
og der vil jeg gerne kvittere for det
gode samarbejde
der har vi fået vedtaget flere støtteord-
ninger, specifikt rettet mod rejsebranchen - både i form at
lånemuligheder og direkte tilskud til branchen.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
2/16
Jeg ved, at disse støtteordninger har været med til at
hjælpe branchen gennem en svær tid.
Samtidig ser vi forhåbentligt ind i lysere tider med en an-
svarlig genåbning af vores samfund. Der bliver udviklet
coronapas både nationalt og internationalt. Der er lige ind-
gået aftale om rejsevejledningerne, og Europa er så småt
ved at åbne igen.
Vi har med en branche at gøre, som har været særligt hårdt
ramt af krisen. Derfor har vi fra Erhvervsministeriets side
fra start været i tæt dialog med branchen omkring deres
udfordringer. Og vi er fortsat i tæt og løbende dialog med
branchen.
Ud over de særlige ordninger i Rejsegarantifonden har rej-
sebranchen haft
som vi alle ved
samme adgang som
andre erhverv til de generelle hjælpepakker til erhvervsli-
vet. Og de har i øvrigt også gjort stor brug af dem i rejse-
branchen.
Jeg konstaterer også, at branchen ved flere lejligheder er
blevet informeret om og aktivt er kommet med input til de
støtteordninger, som regeringen sammen med et bredt
flertal af Folketingets partier har vedtaget for at komme
branchen til undsætning.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
3/16
Eksempelvis har branchen været med til at foreslå, at ad-
ministrationen af ordningen kunne foregå i Rejsegaranti-
fonden, da fonden har et særligt kendskab til rejsebran-
chen.
På grund af Rejsegarantifondens særlige kendskab til
branchen, er vi - som aftalekreds - også blevet enige om,
at Rejsegarantifonden var det mest hensigtsmæssige sted
at have denne ordning.
I den forbindelse vil jeg bare understrege, at Rejsegaran-
tifonden er oprettet ved særskilt lov og Erhvervsministe-
riet
ikke
har instruktionsbeføjelse over for Rejsegaranti-
fonden.
Jeg er derfor også glad for, at vi som aftalepartier i dag
kan præsentere en løsning på den konkrete problematik,
som dette samråd handler om.
Og i det følgende vil jeg redegøre for den forskelligartede
hjælp, som pakkerejsebranchen har modtaget, samt hvor-
dan ordningerne hænger sammen.
Ad spørgsmål AA:
Vil ministeren redegøre for regeringens ageren i sagsforløbet,
hvor en række hårdt pressede rejseudbydere indledningsvist er
blevet meddelt af både regeringen og Rejsegarantifonden, at de
måtte beholde eventuelt refunderede beløb fra underleverandø-
rer, hvorefter det viser sig at være i strid med EU-lovgivningen
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
4/16
om statsstøtte, som tilskriver, at beløb, som en rejseudbyder har
fået refunderet fra en underleverandør, skal modregnes kompen-
sationen (jf. »Koks i Rejsegarantifonden betyder, at rejseselska-
ber skal tilbagebetale 200 millioner, de troede, de kunne be-
holde: »Vi beklager, at vi har givet forkert vejledning««, Ber-
lingske.dk, den 22. marts 2021 og »Vrede i rejsebranchen efter
krav om tilbagebetaling af støtte« Jyllands-Posten.dk, den 18.
marts 2021)?
For at svare på det første spørgsmål AA, vil jeg gerne un-
derstrege, at det er vigtigt at adskille de forskellige støtte-
ordninger, der er sat i værk for pakkerejsearrangørerne
som følge af corona-krisen.
Som følge af corona-krisen stillede regeringen hurtigt et
lovforslag, hvorved der blev stillet en statsligt garanteret
låneramme til Rejsegarantifonden. Forslaget blev vedta-
get af et enigt Folketing tilbage den 26. marts sidste år.
Lånet givet i loven er på 1,5 mia. kr. Rejseudbyderne har
mulighed for at optage lån til at dække deres faktiske om-
kostninger i forbindelse med aflyste rejser.
Tiltaget skulle hjælpe rejseselskabernes likviditet med
henblik på, at den rejsende kan få godtgjort beløb, der er
betalt til rejseudbyderen for pakkerejsen, hvis pakkerejsen
er annulleret eller afbestilt som følge af corona og de re-
striktioner, som har været indført som følge af coronaen.
Der er altså tale om et lån, som skal tilbagebetales.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
5/16
Efterfølgende har regeringen og en bred kreds af Folke-
tingets partier ved en aftale af 12. maj 2020 indført et til-
skud til rejsebranchen på 600 mio. kr. Sigtet var at tilskud-
det skulle gå til at nedbringe de lån, der var optaget i pe-
rioden 26. januar til 14. april, hvor der var kollektiv hæf-
telse.
Tilskuddet sikrede, at branchen
ikke
kollektivt skulle til-
bagebetale de optagne lån og samtidig bortfaldt dele af
selskabernes lån, hvormed de enkelte rejseudbyderes
gæld blev nedbragt.
Tilskuddet trådte midlertidigt i stedet for garantiordnin-
gen, hvor selskaberne kunne få dækket faktiske omkost-
ninger.
Det er vigtigt at adskille lånet på 1,5 mia. kr. og det tilskud
på 600 mio. kr., som er givet til rejsebranchen.
Og det er samtidig vigtigt at adskille den information, som
er givet til pakkerejseudbyderne i forbindelse med hen-
holdsvis lånet og tilskuddet.
Så lad os starte med lånet på 1,5 mia. kr.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
6/16
I forbindelse med lånet, har Rejsegarantifonden den 15.
maj 2020 udstedt en vejledning om opgørelse af faktiske
omkostninger.
Faktiske omkostninger er i denne sammenhæng doku-
menterbare omkostninger relateret til de annullerede pak-
kerejser, der er afhængige af virksomhedens salg.
De faktiske omkostninger kan relateres direkte til de an-
nullerede pakkerejser, og virksomheden vil skulle afholde
omkostningerne, uanset at pakkerejsen ikke gennemføres.
Det fremgår af vejledningen, at når pakkerejsearrangø-
rerne søger om et lån, skal anmodningen indeholde en op-
gørelse over de faktiske omkostninger.
Dette skyldes, at pakkerejsearrangøren kun kan få dækket
sine faktiske omkostninger af lånet.
Så lad os gå over til tilskuddet på de 600 mio. kr.
Som nævnt har regeringen og en bred kreds af Folketin-
gets partier ved en aftale af 12. maj 2020 tilført et tilskud
til rejsebranchen på 600 mio. kr.
Tilskuddet skal gå til at dække trækket på lånet i den før-
ste periode af ordningen, der løb fra den 26. januar til og
med den 13. april 2020.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
7/16
Statsstøttegodkendelsen af tilskuddet på de 600 mio. kr.
er baseret på reglerne om såkaldt krisestøtte. EU-reglerne
for krisestøtte stiller krav om påvisning af det faktisk lidte
tab, man som erhvervsdrivende kan søge om kompensa-
tion for.
Lånet er givet efter nogle andre statsstøtteregler, fordi der
er tale om et lån og ikke et tilskud.
I forhold til lånet stilles der ikke efter statsstøttereglerne
på samme måde betingelser om at indfri trækket på lånet,
hvis det efterfølgende lykkes at inddrive udeståender hos
sine underleverandører.
Når man læser en af de artikler, som har været i Berling-
ske, kan man godt få indtryk af, at vejledningen vedrø-
rende faktiske omkostninger ift. statsstøtten også gælder
for tilskuddet. Men det er ikke tilfældet.
Pakkerejsearrangørerne er i forhold til vilkårene for til-
skuddet derimod blevet informeret på andre måder.
For det første er der udstedt en bekendtgørelse den 6. juli
2020 om bl.a. kompensation for faktiske omkostninger til
rejseudbydere som følge af corona.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
8/16
Derudover har Rejsegarantifonden sendt alle tilskuds-
modtagere en tro- og loveerklæring, som hver enkelt mod-
tager har underskrevet. Det skal man for at få del i tilskud-
det på 600 mio. kr. Information herom blev udsendt 2. ok-
tober 2020.
Endvidere har Rejsegarantifonden sendt såkaldte tilsagns-
breve til hver enkelt tilskudsmodtager. Disse breve blev
udsendt den 17. og 18. december 2020.
Både i bekendtgørelsen, i tro- og loveerklæringerne og i
tilsagnsbrevene fremgår det tydeligt, at for at få adgang til
tilskuddet på de 600 mio. kr., så skal eventuelle inddrevne
beløb fra underleverandører betales tilbage.
Jeg mener derfor ikke, at regeringen har vildledt pakke-
rejseudbyderne omkring, at refunderede midler fra under-
leverandører mv. skal modregnes i tilskuddet.
Det ændrer ikke ved, at jeg som jeg sagde indledningsvist
fuldt ud erkender, at rejsebranchen befinder sig i en van-
skelig situation. Det har sådan set ikke noget med det at
gøre, det anerkender jeg.
Jeg vil gerne fremhæve, at rejseselskaberne har haft ad-
gang til de generelle hjælpepakker under hele coronakri-
sen. Og har gjort fint brug af dem.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
9/16
Ud over det stillede lån på 1,5 mia. kr. og det førnævnte
tilskud på 600 mio. kr. så har vi politisk også besluttet at
give et tilskud til konsolidering af fondskassen for pakke-
rejser i Rejsegarantifonden på 125 mio. kr.
Tilskuddet skal gå til delvis dækning af de forventede
merudgifter, som pakkerejsearrangørerne kollektivt vil
blive pålagt som følge af konkurser inden for branchen.
Derudover er der ydet et tilskud på op til 300 mio. kr.,
fordelt ligeligt på alle virksomheder, som er registreret i
Rejsegarantifonden.
De 300 mio. kr. skal benyttes til dækning af de tab på lå-
net, som måtte følge af, at konkursramte pakkerejseudby-
dere ikke kan tilbagebetale deres udestående forpligtelser
på lån optaget i perioden 14. april 2020 og indtil videre
indtil 30. april 2021, hvor ordningen foreløbigt løber til.
Jeg mener derfor, at regeringen sammen med et bredt fler-
tal af Folketingets partier har gjort meget for at støtte
branchen i den vanskelige situation, som den befinder sig
i.
Men det er altså ikke muligt at give tilskud til udgifter,
som virksomhederne reelt ikke har haft, fx fordi de har
fået refunderet penge fra en underleverandør.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
10/16
Lad mig herefter gå videre til spørgsmål AB, hvor der
spørges til, om jeg er enig i, at regeringen bærer et med-
sansvar for den information, der er givet til rejseudby-
derne.
Ad spørgsmål AB:
Er ministeren enig i, at ministeren selv og dermed regeringen
bærer et medansvar for at have vildledt en række i forvejen hårdt
pressede rejseudbydere, som nu er bragt i en klemme som følge
af regeringens og Rejsegarantifondens udmelding om, at de på-
gældende virksomheder kunne beholde eventuelt refunderede
beløb fra underleverandører, som efterfølgende viste sig at være
i strid med EU-lovgivningen om statsstøtte (jf. »Koks i Rejsega-
rantifonden betyder, at rejseselskaber skal tilbagebetale 200
millioner, de troede, de kunne beholde: »Vi beklager, at vi har
givet forkert vejledning««, Berlingske.dk, den 22. marts 2021 og
»Vrede i rejsebranchen efter krav om tilbagebetaling af støtte«,
Jyllands- Posten.dk, den 18. marts 2021)?
Som jeg også sagde tidligere, så er det vigtigt, at der bliver
skelnet mellem den information, som branchen har fået i
forbindelse med lånet, og den information, som branchen
har fået i forbindelse med tilskuddet på 600 mio. kr.
Samtidig vil jeg igen understrege, at Erhvervsministeriet
ikke har instruktionsbeføjelse over for Rejsegarantifon-
den.
Genstanden for dette samråd, vedrører den information
som Rejsegarantifon har givet til branchen på tilskuddet
på 600 mio. kr.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
11/16
I forbindelse med tilskuddet på de 600 mio. kr., så er bran-
chen blevet informeret om vilkårene for tilskuddet ad flere
omgange - som jeg sagde: bekendtgørelsen, tro- og love-
erklæring og slutteligt ved tilsagnsbrevet.
Både tro- og loveerklæringer og tilsagnsbrevene er sendt
ud til hver enkelt rejseudbyder, som har underskrevet de
vilkår, der fremgår af skrivelserne.
Jeg mener således ikke, at regeringen har vildledt rejse-
branchen.
Rejsebranchen er tværtimod ad flere omgange blevet in-
formeret om, at refunderede midler fra underleverandører
mv. skal modregnes i tilskuddet.
Det har fra starten været vilkårene for den statsstøttegod-
kendelse, som ligger til grund for tilskuddet.
Jeg anerkender, at det forlyder, at nogle rejseudbydere
skulle have fået forkerte oplysninger fra Rejsegarantifon-
den.
Dog har vilkårene hele vejen igennem fremgået klart og
virksomhederne har skrevet under på både tro- og loveer-
klæring og modtaget tilsagnsbreve, hvor det fremgår, at
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
12/16
refunderede midler fra underleverandører skal modregnes
tilskuddet.
Administrerende direktør i Rejsegarantifonden har selv
udtalt følgende: »Der
nogen, der spørger ind til det un-
dervejs, og der svarer vi ikke godt nok eller præcist nok.
Der kan jeg ikke sige andet, end at vi beklager, at vi har
givet forkert vejledning,«
Det kan jeg kun erklære mig enig i.
Det er langt fra alle selskaber, der har fået denne vejled-
ning og det er ikke muligt at støtte ret på vejledning fra
Rejsegarantifonden, når man har skrevet under på en tro-
og loveerklæring, hvor det tydeligt fremgår, at man ikke
kan beholde pengene.
Hvis en rejseudbyder skulle være af den opfattelse, at ved-
kommende har modtaget fejlagtig vejledning fra Rejsega-
rantifonden og har lidt et tab på den baggrund, kan der
anlægges en civil sag ved domstolene.
Ad spørgsmål AC:
Agter ministeren at tage initiativ til at finde en løsning, der kan
hjælpe de berørte rejseudbydere ud af den klemme, som regerin-
gen og Rejsegarantifonden har bragt dem i - og hvilke initiativer
har ministeren i så fald i tankerne (jf. »Koks i Rejsegarantifon-
den betyder, at rejseselskaber skal tilbagebetale 200 millioner,
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
13/16
de troede, de kunne beholde: »Vi beklager, at vi har givet forkert
vejledning««, Berlingske.dk, den 22. marts 2021 og »Vrede i rej-
sebranchen efter krav om tilbagebetaling af støtte«, Jyllands-
Posten.dk, den 18. marts 2021)?
Jeg vil herefter gå videre til besvarelsen af spørgsmål AC,
der vedrører, om jeg vil tage initiativ til at finde en løs-
ning, der kan hjælpe de berørte rejseudbydere.
På vores møde i fredags i aftalekredsen bag de her løsnin-
ger til rejsebranchen, der oplevede jeg bred opbakning til
at hjælpe en meget presset branche.
Regeringen er selvfølgelig ligeså indstillede på at finde en
løsning for pakkerejsebranchen, som samrådsindkalderne
er. Derfor er jeg også glad for, at vi er nået frem til en
løsning på den korte bane, som skitseret i indledningen.
Jeg kan derudover orientere om, at Erhvervsministeriet
har været i dialog med Europa-Kommissionen for at af-
søge forskellige løsningsmodeller.
I dialog med Kommissionen har vi undersøgt muligheden
for at fravige fra kravet om, at beløb, som en rejseudbyder
har fået refunderet fra sin underleverandør, skal fratræk-
kes kompensationen.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
14/16
Det er ikke en mulighed, da det i så fald vil være tale om
overkompensation, og statsstøttetilskud må kun gives til
dokumenterede udgifter. Hvis man får refunderet beløb
fra en underleverandør, er det ikke længere en dokumen-
teret udgift.
Erhvervsministeriet har også været i dialog med Kommis-
sionen for at undersøge muligheden for, at rejseudbyderne
kan modregne de udgifter, de har haft til at inddrive beløb
fra underleverandører.
Det er heller ikke muligt, da rejseudbyderne er forpligtet
til at inddrive sådanne beløb i forbindelse med statsstøtte-
godkendelsen af tilskuddet.
Erhvervsministeriet har derfor rejst spørgsmålet over for
Kommissionen om selskaberne kan beholde tilgodeha-
vender fra underleverandørerne som lån med krav om til-
bagebetaling på 6 år
i stedet for her og nu
på lige vilkår
med tilbagebetaling af lånet.
Kommissionen har uformelt tilkendegivet, at det kan være
muligt at lave en ordning, hvor rejseselskaberne kan kon-
vertere beløb, der er inddrevet via underleverandører, til
et statsgaranteret lån.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
15/16
Selskaberne vil altså kunne få mulighed for at betale be-
løbet tilbage over seks år i stedet for som nu, hvor kravet
er hurtigst muligt.
Jeg synes, at vi i lyset af de statsstøtteregler, som vi er
forpligtede til at overholde, har fundet en fair og rimelig
løsning for rejseudbyderne på den korte bane.
Vi skal også huske på, at rejseudbyderne rent faktisk fort-
sat får et direkte tilskud, som i første omgang var et lån.
Med den foreslåede løsning, får rejseudbyderne stadig
mulighed for at opretholde de dele af tilskuddet, som de
er berettiget til og blot opretholde det resterende beløb,
som et lån, som faktisk også var udgangspunktet helt i be-
gyndelsen.
Løsningen, som vi nu er nået til enighed om, er med til at
sikre, at rejseudbyderne ikke med det samme skal betale
de penge tilbage, som de har inddrevet fra underleveran-
dørerne.
Når det er sagt alt sammen, så deler vi regeringen opfat-
telsen
som jeg har hørt bredt udtalt fra partierne omkring
regeringen
at rejsebranchen er et særligt udsat erhverv.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/4-21 om refunderede beløb fra underleverandører til rejseudbydere og EU´s statsstøtteregler, til erhvervsministeren
16/16
Derfor vil der også være et fremadrettet spor i regi af som-
merpakken, hvor andre initiativer til gavn for denne bran-
che kan tænkes med.
I udformningen af en løsning har det været vigtigt at tage
højde for, at nogle rejseudbydere
ikke
har brugt låneord-
ningen i Rejsegarantifonden, men selv har gjort en stor
indsats for at få inddrevet beløb fra underleverandører, for
at kunne tilbagebetale deres kunder
eller
har taget lån an-
dre steder.
Det er altså en løsning, der er fair og rimelig over for rej-
sebranchen samlet set.