Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2380397_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
22. april 2021
* DET TALTE ORD GÆLDER *
Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål Ø 22. april 2021 kl 13.30-15.00
stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V), Anni Matthiesen
(V), Preben Bang Henriksen (V), Christoffer Aagaard Melson (V), Heidi
Bank (V), Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål Ø
Ministeren har på tidligere samråd om coronahjælpepakker, jf. besvarelsen
den 12. januar 2021 af ERU alm. del - samrådsspørgsmål P, talt om behovet
for, at Erhvervsstyrelsen bliver bedre til at øge gennemsigtigheden. Mener
ministeren selv, at den hjælpepakke, man her giver Christianias erhvervs- og
kulturliv ad bagdøren uden foregående politisk aftale, er et udtryk for gen-
nemsigtighed og ordentlighed?
EM’en besvarer spm. Ø, mens IM’en
besvarer
spm. Æ og Å
Svar:
Tusind tak
og tak for ordet og muligheden for også at komme i samråd
her i dag.
Jeg skal svare på spørgsmål Ø.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-21 om covid19-hjælpen til Fristaden Christiania, til erhvervsministeren, kopi til indenrigs- og boligministeren
Og jeg vil egentlig gerne starte med at slå fast, at jeg ikke anerkender
præmissen om, at der skulle være givet, hverken en hjælpepakke, eller at
den skulle være givet ”ad bagdøren”, sådan som Venstre påstår det.
Jeg opfatter
som indenrigs- og boligministeren
den her sag som ud-
tryk for, at der har været en dialog mellem Indenrigs- og Boligministeriet
og dets lejere. At der er en dialog mellem udlejer og lejer i en krisetid, det
tror jeg er helt almindelig praksis.
Jeg forstår, at Bygningsstyrelsen under Indenrigs- og Boligministeriet jo
også har haft dialog med andre af statens lejere.
Vi ser det også blandt private aktører. Fx har (centeret) Rødovre Centrum
tilbudt alle lejere, som er blevet påbudt at lukke, henstand med huslejen.
Det er ansvarlig praksis i en krisesituation. Det er at udvise samfundssind.
Det går jeg faktisk også ud fra, at spørgerne mener.
Jeg går ud fra, at Venstre ligeledes, hvis de havde siddet i regering i en
krisetid, havde støttet op om, at erhvervslivet finder på gode, ansvarlige
løsninger, som vi har set mange af i det seneste års tid.
Jeg forestiller mig heller ikke, at samrådsstillerne mener, at der bør være
væsentlig forskel i statens dialog med dens lejere sammenlignet med de
gode eksempler på private udlejere, som er kommet deres lejere i møde
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-21 om covid19-hjælpen til Fristaden Christiania, til erhvervsministeren, kopi til indenrigs- og boligministeren
under coronakrisen. En god og ordentlig dialog mellem lejer og udlejer
det er selvfølgelig vejen frem i en tid som denne.
Jeg vil også minde om, at rigtig mange statslige institutioner over hele
landet fx har fremrykket betalinger til private leverandører og har i det
hele taget udvist en særlig fleksibilitet i håndteringen af offentlige kon-
trakter, fordi krisen jo berører rigtig, rigtig mange. Dette sker blandt andet
med udgangspunkt i Økonomistyrelsens vejledninger her under coronak-
risen.
Så man kan sige, at tilgangen er jo grundlæggende den rigtige. Der har
med andre ord ikke været ”sneget noget ind via en bagdør”,
sådan som
Venstre ser der, men der har været parter, som har haft en dialog
det er
det der er sket.
I den konkrete sag og dialog viste forudsætningerne sig at være utilstræk-
kelige. Det er der blevet redegjort for, og derfor er aktstykket også trukket
tilbage. Sådan skal det være, det er helt efter bogen.
For det forholder sig sådan, at Christianias virksomheder, så længe de le-
ver op til kriterierne for kompensation, har samme adgang til hjælpepak-
ker som resten af dansk erhvervsliv og kulturliv
hverken mere eller
mindre.
Erhvervsstyrelsen har konkret oplyst mig, at der på nuværende tidspunkt
er 36 virksomheder, selvstændige og kulturinstitutioner på Christiania,
som har modtaget kompensation på tværs af de kompensationsordninger,
som Erhvervsstyrelsen administrerer.
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-21 om covid19-hjælpen til Fristaden Christiania, til erhvervsministeren, kopi til indenrigs- og boligministeren
Og det er som nævnt på samme vilkår som alle andre virksomheder, selv-
stændige og kulturinstitutioner i Danmark, sådan skal det også være.
Af samme grund, er jeg altså også nødt til at sige, at der i denne sammen-
hæng ikke er tale om
nogen ”hjælpepakke” til Christiania.
At der skulle være tale om en ”hjælpepakke” til Christiania, det er noget
Venstre har fundet på
det er en eller anden form for spin, som ikke
fremmer gennemsigtigheden i dialogen om den økonomiske politisk, der
bliver ført under coronakrisen.
Vi har under hele forløbet forhandlet hjælpepakker bredt og i øvrigt i godt
samarbejde her i Folketinget, herunder også med Venstre.
Vi har forhandlet store, generelle hjælpepakker for faste omkostninger og
selvstændige, ligesom vi har forhandlet mindre og målrettede justeringer
af ordningerne til gavn for virksomhederne.
I det her konkrete tilfælde har der været en dialog mellem udlejer og lejer,
om nogle konkrete forhold, der knytter sig til den relation. At kalde det en
hjælpepakke, det synes jeg underminerer det arbejde, som Venstre selv
har været med til at lave
som er stort, og er flot og er god krisehåndte-
ring - og det er jeg glad for, at vi har lavet sammen.
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-21 om covid19-hjælpen til Fristaden Christiania, til erhvervsministeren, kopi til indenrigs- og boligministeren
I spørgsmål Ø bliver det også bemærket, at vi fra regeringens side gene-
relt har talt for, at vi selvfølgelig skal bestræbe os på gennemsigtighed i
relation til hjælpepakkerne.
Det gælder både, når vi drøfter dem politisk, og når vi kommunikerer til
dem, der skal bruge ordningerne, dvs. virksomheder, selvstændige osv.
Og det gælder fortsat.
Under hele coronakrisen har vi konstant været stillet over for nye udfor-
dringer og stor uforudsigelighed.
Derfor har der også løbende været behov for at se på og foretage eftersyn
af hjælpepakkerne, herunder kompensationsordningerne.
Og regeringen har, som sagt, sammen med store dele af Folketinget, in-
klusiv Venstre, indgået mere end 20 politiske aftaler omkring hjælpepak-
ker til erhvervs- og kulturlivet siden corona’en førte til de første restrikti-
oner tilbage i marts sidste år.
Med genåbningen i december af de generelle kompensationsordninger har
vi givet alle virksomheder og selvstændige adgang til kompensationsord-
ningerne, hvis de oplever en omsætningsnedgang på minimum 30 pct.
som følge af COVID-19. De kan søge om kompensation for faste omkost-
ninger og tabt omsætning frem til og med den 30. juni i år.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-21 om covid19-hjælpen til Fristaden Christiania, til erhvervsministeren, kopi til indenrigs- og boligministeren
Så jeg vil gerne endnu en gang slå fast: Vi har hen over det seneste år
spændt et robust sikkerhedsnet ud under dansk erhvervs- og kulturliv, og
jeg mener at vi har gjort det med en meget stor grad af åbenhed og gen-
nemsigtighed og i et tæt samarbejde med Folketingets partier.
Senest har vi på baggrund af Rammeaftale om plan for genåbning af Dan-
mark af 22. marts 2021, som et bredt flertal af Folketingets partier står
bag, nedsat en økonomisk ekspertgruppe, der skal give deres input til,
hvordan vi på en fornuftig og ordentlig måde kan udfase kompensations-
ordningerne efter den 30. juni 2021, så vi fortsat holder under særligt
hårdt ramte erhverv.
Det er også aftalt, at vi beder en række eksperter se på principper for
kompensation ved eventuelle fremtidige pandemier. Et udtryk for rettidig
omhu.
Og de to ekspertgrupper er begge gode eksempler på, hvordan vi sammen
hele tiden forsøger at tilvejebringe solide beslutningsgrundlag, som kan
være grundlag for de politiske drøftelser, vi løbende har med hinanden.
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-21 om covid19-hjælpen til Fristaden Christiania, til erhvervsministeren, kopi til indenrigs- og boligministeren
Som afslutning vil jeg sige, at det er vigtigt, at kompensationsordningerne
er til at forstå for virksomhederne, der skal bruge ordningerne.
Erhvervsstyrelsen har derfor også igangsat en række nye initiativer i inde-
værende år for at styrke kommunikationsindsatsen og øge gennemsigtig-
heden.
Med den politiske aftale fra den 17. december sidste år blev der fx afsat 3
mio. kr. til en professionel kommunikationskampagne om kompensati-
onsordninger. Det er midler er delt ligeligt mellem Erhvervsstyrelsen og
Slots- og Kulturstyrelsen.
Indsatsen er sat godt i gang og består bl.a. af en fælles kommunikations-
kampagne målrettet freelancere, selvstændige og de helt små virksomhe-
der.
For at øge gennemsigtigheden med kompensationsordningerne yderligere
har Erhvervsstyrelsen siden januar 2021 hver uge meldt ud, hvor lang den
forventede behandlingstid vil være for den enkelte virksomhed målt ud
fra ansøgningstidspunktet. Det betyder, at man kan se en dato for, hvornår
man kan forvente, at en ansøgning bliver sagsbehandlet.
Og dertil er der bl.a. oprettet et fast dialogforum samt en teknisk arbejds-
gruppe, hvor erhvervs-, branche- og hovedorganisationerne er blevet invi-
teret helt med ind i maskinrummet.
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-21 om covid19-hjælpen til Fristaden Christiania, til erhvervsministeren, kopi til indenrigs- og boligministeren
Tak for ordet.
8