Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2396358_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2021
Besvarelse af spørgsmål 460 alm. del stillet af udvalget den 20. april
2021 efter ønske fra Mona Juul (KF)
Spørgsmål:
Hvad vil ministeren konkret gøre for de virksomheder, som oplever at
skulle tilbagebetale
kompensation, som det fremgår af artiklen: ”Stort
revisionshus ser mulig mavepuster for koncerner - de risikerer at skulle
tilbagebetale kompensation”, berlingske.dk, den 18. april 2021?
Svar:
Der findes ikke et samlet overblik over koncernforbundne virksomheder,
hvorfor det ikke er muligt at lave en fuldstændig oversigt over den sam-
lede kompensation, der er udbetalt til koncernforbundne virksomheder
herunder med henblik på at vurdere, om der er sket overkompensation.
Det er således forbundet med store vanskeligheder at vurdere, om der er
sket overkompensation af koncernforbundne virksomheder, der har mod-
taget støtte på CVR-niveau.
Erhvervsstyrelsen arbejder imidlertid efter et skøn over koncernforbund-
ne virksomheder, som udelukkende beror på legalt ejerskab (ejerandele i
ét led). Dette anvender Erhvervsstyrelsen til løbende at vurdere risikoen
for, at koncernforbundne virksomheder overskrider støttelofterne under
EU-Kommissionens Temporary Framework (TF). Det sker både med
henblik på at bremse evt. udbetalinger, som kunne føre til overkompensa-
tion, og for at vejlede om evt. alternative muligheder for at modtage den
ansøgte kompensation under andre statsstøttebestemmelser. Baseret herpå
har Erhvervsstyrelsen fortsat ikke kendskab til koncernforbundne virk-
somheder, der
har modtaget
kompensation over støttelofterne.
Med udgangspunkt i Erhvervsstyrelsens oversigt og erfaringer med tidli-
gere udbetalinger skønnes det med stor usikkerhed, at ca. 6 koncerner har
faste omkostninger og et forventet omsætningstab, som betyder, at de vil
kunne søge om støtte, der overstiger loftet under TF 3.12 på ca. 75 mio.
kr. Derudover skønnes der at være yderligere ca. 14 koncerner, som har
faste omkostninger og et forventet omsætningstab, som betyder, at de vil
kunne søge om kompensation, som overstiger loftet under TF 3.1. Disse
vil kunne ”hjælpes over” på TF 3.12 og derved få udbetalt store dele af
den kompensation, de har en forventning om at modtage.
I tilfælde af at Erhvervsstyrelsen bliver opmærksom på, at koncernfor-
bundne virksomheder har modtaget eller vil modtage kompensation ud
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm. om, hvad ministeren konkret vil gøre for de virksomheder, som oplever at skulle tilbagebetale kompensation, som det fremgår af artiklen: “Stort revisionshus ser mulig mavepuster for koncerner – de risikerer at skulle tilbagebetale kompensation, berlingske.dk, den 18. april 2021, til erhvervsministeren
over støttelofterne eller ikke opfylder adgangskriterierne, vil styrelsen
konkret undersøge, om kompensationen i stedet kan ydes efter en anden
bestemmelse i TF eller eventuelt på baggrund af krisebestemmelsen. Det-
te vil blive håndteret løbende, hvis det konstateres, at der er sket en over-
kompensation, eller i forbindelse med efterkontrollen, hvor virksomheder
bliver bedt om at indberette de faktiske forhold, der som forudsat fra ord-
ningernes etablering skal lægges til grund for en op- eller nedjustering af
den udbetalte kompensation.
Erhvervsstyrelsen er allerede eller vil gå i dialog med de koncerner, der
kan blive berørt, om mulige løsninger, fx ved at de bliver hjulpet over på
andre statsstøttebestemmelser.
Erhvervsministeriet er i dialog med Kommissionen om øget anvendelse
af krisebestemmelsen, hvor der kan ydes kompensation på CVR-nummer
uden støtteloft. Det skønnes, at hovedparten af de koncerner, som poten-
tielt kan blive påvirket af, at det samlede kompensationsloft under TF
opgøres på koncernniveau, umiddelbart vil få gavn af en øget anvendelse
af krisebestemmelsen.
Erhvervsministeriet har den 7. maj 2021 modtaget Kommissionens god-
kendelse af en øget anvendelse af krisebestemmelsen til virksomheder,
der fra den 27. oktober 2020 til og med den 20. april 2021 har været ramt
af de skærpede rejserestriktioner. Derudover er der ansøgt om godkendel-
se af støtte efter krisebestemmelsen til virksomheder, der er delvist
tvangslukkede.
Samtidig bemærkes det, at Danmark har initieret en dialog med Kommis-
sionen og andre medlemslande om behov for en regelændring af TF 3.12,
så kun kompensationsloftet og ikke de øvrige kriterier i bestemmelsen
skal opgøres på koncernniveau. Som det ser ud pt., er der ikke fleksibili-
tet i bestemmelsen til en sådan fortolkning, men hvis der kan skabes op-
bakning til at reglen ændres, vil det hjælpe de virksomheder, der måtte
være ramt af, at koncernen samlet set ikke har oplevet en 30 pct. omsæt-
ningsnedgang eller har ingen/begrænsede udækkede faste omkostninger.
Virksomheder, herunder fx SMV’er, der ikke er en del af en koncern, vil
ikke være berørt af ovenstående. Det samme gælder virksomheder, der
kun har modtaget eller vil modtage kompensation efter krisebestemmel-
sen.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2