Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2284707_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. november 2020
Besvarelse af spørgsmål 35 alm. del stillet af udvalget den 21. oktober
2020 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre udførligt for, hvad den af Finanstilsynet oplyste
”misforståelse” i kommunikationen mellem Danske Bank og Finanstilsy-
net, bestod i, herunder specifikt hvad Finanstilsynets opfattelse af, at ban-
ken via manuelle kontroller havde rettet op på fejlen med uretmæssig
gældsinddrivelse, så der ikke længere gik forkerte oplysninger og uretmæs-
sige opkrævninger ud til hverken nye eller gamle kunder, beroede på og på
hvilket niveau i Finansstyrelsen misforståelsen er opstået.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, som
har oplyst følgende som jeg kan henholde mig til:
”Finanstilsynet
modtog første gang en orientering fra Danske Bank om fejl
i bankens inddrivelsessystem i juni 2019. Banken oplyste i sin orientering,
at den var i gang med yderligere detaljerede analyser, som skulle munde
ud i kontakt til de berørte kunder og tilbagebetaling af de uretmæssigt op-
krævede beløb.
Der pågik herefter en løbende dialog mellem banken og Finanstilsynet om-
kring det arbejde, som banken havde iværksat med henblik på at løse de
konstaterede fejl. Dialogen fokuserede på, hvad de underliggende forkla-
ringer på problemerne var, udbedringen af disse, hvilke kunder der var om-
fattet, og hvad beløbsstørrelserne var.
Danske Bank orienterede i oktober 2019 Finanstilsynet om, at bankens un-
dersøgelser viste, at problemerne var langt større end tidligere oplyst til
Finanstilsynet.
I forbindelse med bankens orientering til Finanstilsynet i slutningen af ok-
tober 2019 oplyste banken følgende om en række mitigerende foranstalt-
ninger, som banken havde iværksat i relation til de konstaterede fejl:
“Mitigating actions:
Identifying which customers are affected and to what extent their debt in-
formation in our system has been incorrect, currently requires manual pro-
cessing. We are working on various improvements to this, including con-
sidering external support and scoping of such an exercise.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om man så herfra kan konkludere, at Danske Bank har informeret Finanstilsynet klart og præcist om, at bankens manuelle kontroller alene rettede op på, at der ikke gik forkerte oplysninger og uretmæssige opkrævninger ud til nye kunder, men at den manuelle kontrol ikke fangede op på uretmæssige gældsopkrævninger hos gamle kunder, til erhvervsministeren
When a relevant customer has been identified, we are considering the fol-
lowing mitigation actions:
1. Repay any amounts that have been overpaid to us, i.e. because the
customer has paid more than his or hers actual total debt to us;
2. repay or set-off (in any existing debt owed to us) any amounts that
have been paid to us that we were not entitled to receive; and
3. how to ensure that the data we have on the customer is correct and
accurate.
We are also analysing how to manage claims of debt amounts in debt relief
cases in order to minimise the risk of collecting any unjustified debt
amounts.
The internal project will be scaled-up and re-organised in order to focus
on:
1. Business as Usual (Removal of backlogs, dealing with ongoing
cases, reporting and staff engagement)
2. Remediation (Further analysis, sizing and remediation of identified
issues across all systems & countries, including Realkredit Dan-
mark)
3. New system (Replacement of current debt collection system(s) to
create a robust and compliant future debt collection framework)”
Af Finanstilsynets mødenoter fra et møde den 18. december 2019 med ban-
ken fremgår det endvidere:
”Sikrer
fortsat at der ikke kommer nye sager
sfa
fejl, herunder også ved opkrævninger i eksisterende”.
Der findes således i Finanstilsynets materiale oplysninger om manuelle
kontroller, men Finanstilsynet har ikke fundet dokumentation for, at vi er
blevet orienteret om de
specifikke
manuelle kontroller, før mødet den 4.
september 2020.
På mødet blev det konstateret, at Finanstilsynet havde misforstået Danske
Banks hidtidige oplysninger om håndteringen af sagen, idet banken ikke
i modsætningen til hvad der var Finanstilsynets opfattelse
havde sikret
sig, at ingen kunder blev opkrævet uretmæssigt. Danske Bank havde alene
sikret sig, at nye kunder i inkassoafdelingen blev opkrævet korrekt, idet de
blev kontrolleret manuelt.
Finanstilsynet har fulgt sagen over en længere periode og har dermed også
løbende vurderet, hvad der skulle gøres i sagen, herunder også gennem di-
alog mellem Finanstilsynets ansatte. Når materialet genlæses fra ende til
anden, så giver materialet ikke sikkerhed for
og dokumentation i forhold
til
at banken var stoppet med de ulovlige opkrævninger både for eksiste-
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om man så herfra kan konkludere, at Danske Bank har informeret Finanstilsynet klart og præcist om, at bankens manuelle kontroller alene rettede op på, at der ikke gik forkerte oplysninger og uretmæssige opkrævninger ud til nye kunder, men at den manuelle kontrol ikke fangede op på uretmæssige gældsopkrævninger hos gamle kunder, til erhvervsministeren
rende og nye kunder i bankens inkassoafdeling. Det er netop derfor, at Fi-
nanstilsynet finder, at der har været tale om en misforståelse og altså ikke,
at banken har vildledt Finanstilsynet.
Det er meget beklageligt, at der har været denne misforståelse mellem os
og banken. Det er der blevet rettet op på og Finanstilsynets fokus er nu på
at verificere, at de berørte kunder får deres kompensation, og at gældsind-
drivelsessystemet fremadrettet kommer til at fungere.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3