Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2387768_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. maj 2021
Besvarelse af spørgsmål 440 alm. del stillet af udvalget den 8. april
2021 efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor et IT-system og det administrative
bøvl, der evt. kommer ved opgradering af it-systemet, betyder, at nogle
ikke kan få del i hjælpepakkerne? Der henvises til artiklen:
”Internt
doku-
ment: Derfor skal vi afvise Peter”
ekstrabladet.dk., den 1. april 2021
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/internt-dokument-derfor-skal-vi-
afvise-peter/8518977
Svar:
Som led i de politiske forhandlinger, der udmøntede sig i den brede politi-
ske aftale af 9. februar 2021
om yderligere forbedringer af hjælpepakkerne
for ikke mindst de mindre erhvervsdrivende,
blev der udleveret en række
notiser fra Erhvervsministeriet til forhandlingsparterne. En af disse notitser
vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt souvenirleverandører med tilbagevir-
kende kraft kunne omfattes af de målrettede kompensationsordninger fra
efteråret 2020. Det er denne notits, som Peter Petersen og Ekstra Bladet
senere er kommet i besiddelse af, og som omtales i den artikel, som spør-
geren henviser til.
Som det fremgår af notitsen, anbefales det ikke at lade leverandører til sou-
venirbutikker være omfattet af de målrettede kompensationsordninger.
Dette begrundes med forskellige argumenter fra Erhvervsstyrelsen, som
nøje har undersøgt mulighederne. Begrundelserne fremgår ligeledes af no-
tisen. Jeg tillader mig at gengive disse nedenfor:
Hvis leverandører til souvenirbutikker omfattes af de målrettede kom-
pensationsordninger, vil der ske kompensation af leverandører til virk-
somheder, der ikke er direkte ramt af regulering. Det vil være et brud
med de hidtidige principper og medføre en helt ny administrativ prak-
sis, IT-udvikling, nye ansøgnings- og dokumentationskrav mv.
Der findes ikke en autoritativ definition af hverken souvenirbutik eller
souvenir, hvorfor det er vanskeligt at afgrænse disse.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om, hvorfor et IT-system og det administrative bøvl, der evt. kommer ved opgradering af it-systemet, betyder, at nogle ikke kan få del i hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
2/2
Hvis leverandører til leverandører generelt gøres kompensationsberet-
tigede under de målrettede ordninger, vil det de facto svare til en gen-
åbning af de generelle kompensationsordninger. Det skyldes, at uanset
om man er rådgivningsvirksomhed, vareproducent eller grossist kan
man finde én eller flere virksomheder i den samlede værdikæde, som
er påvirket af en restriktion.
Det bliver reelt set tæt på umuligt for disse leverandører til leverandø-
rer at dokumentere, at deres omsætningsnedgang følger af restriktio-
ner, da det vil kræve, at de får salgsdata fra de leverandører, de leverer
til
og i visse tilfælde også fra virksomheden i næste led, som er direkte
ramt af restriktionen.
Hvis souvenirproducenter tilføjes som kompensationsberettigede, som
en specifikt udvalgt branche, vil det åbne for, at der løbende kan tilføjes
flere brancher. Det vil yderligere kræve udvikling af de nuværende IT-
systemer samt opdatering af bekendtgørelse og vejledningsmateriale,
og dermed reducere Erhvervsstyrelsens produktion (sagsbehandling)
hver gang en særlig branche skal gøres kompensationsberettiget.
Slutteligt nævnes det i notitsen, at såfremt der indgås politisk aftale om
souvenirleverandørers kompensationsadgang til de målrettede ordninger
med tilbagevirkende kraft, vil det desuden have betydning for den generelle
sagsbehandlingstid i Erhvervsstyrelsen, eftersom en sådan ændring af prak-
sis for kompensationsadgangen er administrationstung.
Henvisningen til de potentielle afledte følgevirkninger for den generelle
sagsbehandlingstid, er således ikke den bærende og afgørende del af den
specifikke begrundelse for anbefalingen, men skal ses som en supplerende
information til de politiske beslutningstagere.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup